header vervolgpagina s

Hoe bereik je met social media de juiste doelgroep?

Social media bieden veel mogelijkheden om jouw bedrijf te presenteren. Maar dan moet je het wel op de goede manier doen. Op welke doelgroep kun je je het beste focussen? En hoe maak je berichten die deze doelgroep goed aanspreken? Sabine, online marketeer bij ForYou Media, neemt de microfoon…

Blog FYM Sabine 1 Juiste doelgroep social media

Facebook: bereik wie je maar wilt

Facebook is waarschijnlijk het bekendste sociale netwerk. Ook voor bedrijven biedt het platform veel opties. Het handige van Facebook is dat je eigenlijk iedereen kunt bereiken. Je krijgt er een uitgebreid bereik mee, van jong tot oud. De tools van Facebook maken het makkelijk om een campagne in te stellen en hiermee gericht mensen van een bepaalde leeftijd of met specifieke interesses aan te spreken. 

Tips voor het delen van Facebook-berichten:

  • Houd het kort. Zorg ervoor dat iemand niet op ‘lees meer’ hoeft te klikken.– Het vorige punt geldt ook voor video’s: wil je een lange video delen, doe dit dan op je website en gebruik een korte versie op de socials.
  • Wil je iets verkopen? Gebruik dan niet meer dan 280 tekens.
  • Hoe minder handelingen, hoe gunstiger de post. Zorg dat iemand direct kan doorklikken, met een URL in de tekst of in de afbeelding.
  • Emoji werken altijd goed, al ligt het aan je bedrijf of deze geschikt zijn.

De juiste afbeelding

Beelden zeggen meer dan 1000 woorden, dit geldt ook voor social media. Misschien wel juist voor social media. Zorg daarom voor een mooie afbeelding bij je bericht. Door deze in te stellen als ‘social’ afbeelding in je website, verschijnt deze ook in Facebook. De afbeelding doet hierbij dubbeldienst als link: door erop te klikken, kun je de website bereiken. Het beste kun je hiervoor een horizontaal georiënteerde afbeelding gebruiken zodat er een titel en klein tekstje onder verschijnt. 

Post alweer afgekeurd? Let op de Facebook-regels!

Wanneer je als bedrijf een campagne draait op Facebook, zul je regelmatig een teleurstellend bericht krijgen: een bericht is afgekeurd. Er zijn steeds meer regels en het is niet altijd duidelijk waarom een post afgewezen wordt. Je mag in ieder geval geen garanties doen, zelfs niet als je kunt bewijzen dat iets echt waar is. Ook mag je geen voor- en nafoto’s plaatsen van bijvoorbeeld een behandeling. 

SEO

Sabine Postma
Online marketeer

Specialist aan het woord

Voor alle social media geldt: hoe minder iemand moet klikken, hoe beter!

Instagram: het visuele broertje van Facebook

Een groot voordeel van Instagram is dat je gemakkelijk kunt doorlinken naar andere locaties. In de Instagram-stories kun je een link toevoegen waar mensen op kunnen klikken om op je website te komen. In het verleden moest je nog 100.000 volgers hebben voor je een link toe zou kunnen voegen, maar nu is dit voor iedereen mogelijk. 

Je kunt in de tekst van een tijdlijnbericht op Instagram geen link zetten. Probeer dit ook vooral niet, mensen gaan de link niet kopiëren en plakken. Wil je toch een link toevoegen aan je tijdlijnberichten, zet deze dan in de biografie en verwijs hier met je berichten naar: ‘link in bio’! 

Tips voor Instagram

  • Prop alles wat je wilt zeggen in één korte zin. Zeker in de mobiele weergave, die door vrijwel iedereen wordt gebruikt, is er bij de afbeelding weinig tekst te zien. Vertel direct wat je kwijt wilt!– Zet cijfers in de afbeelding. Cijfers zijn pakkender dan tekst. Deel een percentage of ander getal om dus sneller de aandacht te trekken.
  • Het visuele aspect van Instagram kun je ook vertalen naar emoji. Begin lijstjes met een ‘check’ of gebruik vingertjes.
  • Hashtags worden op Instagram veel gebruikt om mee te zoeken. Maak jezelf vindbaar en voeg ze toe! Meestal zie je hoe populair ze zijn wanneer je ze toevoegt. Probeer niet de meest gebruikte hashtags te gebruiken, dan verdwijn je snel. Zie je dat een hashtag duizenden keren voorkomt, maak het dan iets specifieker.zijn.

Eerst even uitproberen?

Zowel Facebook als Instagram (beiden eigendom van Meta) bieden de mogelijkheid om berichten te promoten. Dit kun je zelfs voor één dag instellen, waarbij je voor een post bijvoorbeeld een euro kwijt bent. Dit is een goede manier om te peilen wat aanslaat en wat juist genegeerd wordt. Uitproberen kan nooit kwaad!

Meer weten?

Als contentmarketingbureau helpen we om content te creëren die jouw bedrijf kan laten groeien. Daarom houden we altijd in de gaten welke content hiervoor het meest geschikt is. Wil je weten wat jouw mogelijkheden zijn? Neem dan contact op!

MarketingWijzer | 18 februari 2022

Delen