header vervolgpagina s

MarketingWijzer #20

Engaging content: blogs schrijven die écht aanspreken

MarketingWijzer | 20 oktober 2021

Je doet je uiterste best op een bericht of blog, maar je ziet dat er maar weinig respons op komt. Iets mist er nog, concludeer je, maar wat? Misschien dat je blog technisch goed in elkaar zit, maar nog aansprekende geformuleerd kan zijn. Het geheime ingrediënt van online marketing is de engagement. Wat is dit en waarom werkt het?

MarketingWijzer 202

Content: meer dan slechts ‘inhoud’

Content. Wanneer je je in de wereld van online marketing begeeft, is dit een woord dat je vaak tegenkomt. Letterlijk vertaald betekent content ‘inhoud’. Vulling. Waar ooit niets stond, komt iets te staan. Maar met gewoon wat ‘vulling’ kom je in de online wereld niet weg: dat geeft je geen resultaten. Waar het om draait is content die weet te inspireren. Die weet te activeren. Je wilt meer dan slechts vulling; je wilt dat mensen je post of blog lezen en er iets mee doen. Dat ze ermee engageren.

Engaging content: berichten die aanspreken

Het verschil tussen content en engaging content is dat het één niets doet, terwijl het ander juist iets teweeg weet te brengen. Engaging content spreekt je lezers aan en zorgt voor een vervolgactie. Deze hoeft niet direct commercieel te zijn. Soms is het alleen al een gevoel dat mensen aan je bericht overhouden. Soms is het een reactie. Een andere keer is het wel een aankoop of een contactverzoek. Wanneer je content weet aan te spreken, is die pas écht effectief.

Hoe schrijf je teksten met emotie?

Dat is gemakkelijk gezegd, dat je berichten en blogs moeten aanspreken. Alleen het blijft platte tekst met af en toe een plaatje. En het liefst ook nog zo kort mogelijk. Hoe kun je toch in die beperkte ruimte iemand aan het schateren maken of de tranen over de wangen van je lezers laten vloeien?

Je hoeft hier geen hele boekwerken voor te schrijven. De beste schrijvers kunnen dit zelfs in slechts een aantal woorden. Ernest Hemingway schreef het relatief bekende ‘Te koop: babyschoentjes, nooit gedragen’. Oef. Ook in een klein aantal woorden is het dus mogelijk emotie teweeg te brengen. Nu hoeven we niet allemaal het niveau van Hemingway te bereiken, maar het laat wel zien dat een kort berichtje of een blogartikel genoeg ruimte biedt om iets met je emoties te doen.

Dát heb ik ook!

Hoe kun je jouw klanten die emotie laten voelen? De kans is groot dat jouw bedrijf problemen oplost en wensen vervult. In je berichten en blogs kun je deze problemen eerst beschrijven met een herkenbare situatie. Waar zou een lezer van je bericht of blog mee zitten? Wat maakt diegene mee? Probeer hierbij generalisatie te voorkomen, zoals ‘Veel mensen staan op met hoofdpijn.’ Dat geeft mijns inziens de boodschap dat het probleem er dus niet toe doet, omdat iedereen het wel kan hebben. Begin liever met iets specifieks: ‘Daar ga je weer. Je bent pas net wakker, of de bonkende pijn in je hoofd begint weer. Het belooft een lange dag te worden.’

Vertrouw je lezers

Het belangrijkste hierbij is: vertrouw je lezer. Denk aan een toneelstuk. Wanneer je een eettafel ziet met wat stoelen en een gezin eromheen, weet je: we zijn bij iemand thuis. De muren, het behang, de lampen, de schilderijen en boekenkasten denk je er vervolgens zelf bij. Zo werkt het ook met ‘herkenbare’ tekstjes. Je hoeft alleen maar het eerste zaadje van een gevoel op te roepen. De lezer vult de plant die daaruit opbloeit vervolgens zelf aan. Sterker nog: hoe specifieker je bent, hoe meer mensen zich niet meer aangesproken voelen door je bericht, omdat de situatie voor hen niet meer geldt.

Meinte Dirksen scaled e1634720479398

Meinte Dirksen
Redacteur

Specialist aan het woord

Het opschrijven van een herkenbare situatie kan moeilijk zijn wanneer je die situatie niet persoonlijk kent. Dat probleem kom ik zelf ook vaak tegen. Schrijven doe je enkel nooit volledig alleen. Vraag gerust een collega, een klant of een goede vriend over de ervaring. Hoe meer je weet, hoe realistischer je de situatie kunt neerzetten. En je leert er zelf ook nog eens iets van!

What’s in it for me?

Richt jouw berichten en blogs altijd op de lezer. Stel: je bent je aan het oriënteren op een nieuwe winterjas. Je wilt iets wat lekker warm en dik is, maar het mag niet te hobbezakkerig worden. Gebaseerd op je recente zoekactiviteiten komt er een Facebook-campagne in beeld. Een bedrijf zet op een rijtje hoeveel klanten het heeft geholpen. Hoe tevreden die klanten waren. En hoe het bedrijf sinds 1995 al ongelofelijk veel succes heeft behaald met zijn producten. Fijn voor ze, denk je dan, maar daarmee ben jij nog geen stap dichter bij je nieuwe winterjas. Waarom zou je die bij dit bedrijf moeten kopen?

Lezers willen iets hebben aan wat ze lezen. Maak je een Facebook-post, zet er dan iets in wat de lezer kan prikkelen. Een feitje (om iets te leren). Een vraag (om je mening te geven). Een herkenbare situatie (om iets te voelen). Wanneer een lezer jouw bericht of blog leest, vraagt diegene zich af: ‘What’s in it for me?’ (oftewel: ‘wat heb ik eraan?’).

Deel je meerwaarde

Wat als wij een blog zouden publiceren over hoe je een blog kunt schrijven, zoals deze, maar in plaats van het te hebben over engaging content ineens alle Nederlandse spellingregels zouden uitleggen? Ten eerste zou dat oersaai zijn, maar dat is niet het enige. Het is ook algemene kennis. Het toepassen van de taalregels in blogs is eigenlijk een gegeven. Wat je beter kunt vertellen is de meerwaarde die jij kunt toevoegen aan die kennis. ForYou Media specialiseert zich in blogs die niet alleen goed gespeld zijn, maar ook aanspreken. Dat is waarom we juist dat tweede delen: dat is waar een lezer echt iets aan kan hebben.

Vertel een verhaal

Wat hebben emotie, herkenbaarheid en engagement met elkaar gemeen? Het zijn allemaal ingrediënten van een verhaal. Emotie creëer je door een verhaal te vertellen dat weet te raken. Inspiratie creëer je door een verhaal te vertellen dat nieuwe inzichten biedt. Dat is het geheim achter engaging content. Het zijn verhalen. En je maakt van de lezer je hoofdrolspeler, waardoor het deze lezer direct weet aan te spreken.

Daarnaast hebben verhalen een structuur die gemakkelijk leest. Het is fijn om te volgen en gemakkelijk om je voor te stellen. Een verhaal ‘leest lekker weg’. Dit maakt het voor je lezers vaak plezierig om te lezen, in plaats van iets wat ze liever overslaan.

Blogs laten schrijven bij ForYou Media

Hoe kun je er nog meer voor zorgen dat mensen je blog met plezier lezen? Door ook plezier te hebben in het schrijven. Wanneer je het leuk vindt om een tekst te schrijven, sijpelt dit altijd door in de zinnen, in de woorden, in de letters van je blog aan toe. Beleef je geen plezier aan het schrijven van blogs? Waarom zou je een ander dan niet het stokje van je laten overnemen? Bij ForYou Media zit een team van enthousiaste redacteuren, marketeers en online specialisten, die allemaal graag voor je aan de slag gaan. Wij zorgen ervoor dat je verhalen krijgt die op een eigen manier de doelgroep weten te raken. We vertellen je hier graag meer over. Neem daarom gerust contact op!

Delen