header vervolgpagina s

Contentinspiratie #5

7 tips voor meer interactie op social media

Contentinspiratie | 3 augustus 2021

Als bedrijf op social media kan het contact alleen wel eens eenzijdig voelen. Je krijgt wel reacties op je berichten of enkele likes, maar veel interactie ontstaat er nog niet. Interactie kan alleen juist leiden tot betrokken klanten en, via hun eigen netwerken, tot meer klanten. Hoe zorg je dus voor meer interactie op je social media? ForYou Media geeft in dit blog advies.

social media

Vraag het publiek

Goed, toegegeven, dit is een inkoppertje. Maar het stellen van vragen werkt wel degelijk om meer interactie te krijgen op social media. Vraag mensen om hun beste tips, om hun mening of vraag mensen mee te doen aan een uitdaging. Wil je het nog laagdrempeliger maken? Je hebt op veel sociale netwerken de optie om polls in te stellen. Mensen hoeven dan alleen maar een optie aan te klikken, waarna ze de resultaten zien. Leuk én interactief.

Nog geen respons? Specificeer!

Merk je dat je nog weinig antwoorden krijgt, ondanks dat je wel veel vragen op social media zet? Een advies is om de vraag specifieker te maken. Een algemene vraag als ‘Wat is jouw gouden tip voor meer interactie?’ spreekt minder aan dan ‘Hé mede-ondernemer, wat is jouw gouden tip voor meer Facebook-interactie?’. Niet iedereen zal zich aangesproken voelen, maar de antwoorden zijn wel waardevoller.

Neem zelf het initiatief

Soms is het nuttig om zelf het initiatief te nemen. Plaats iemand een goede post? Of heb je een vraag aan een van je volgers? Plaats dan een reactie. Door de ander te taggen, zorg je ervoor dat de ander jouw reactie vaak ook echt ziet. Mensen hebben een ‘morele balans’. Wanneer mensen iets krijgen, zijn geneigd iets terug te doen. Wanneer de ander in de toekomst een van jouw posts ziet, zal diegene dus ook sneller hierop reageren.

eigen magazine

Mariëlle Bouma
Senior accountmanager media

Specialist aan het woord

Beelden zeggen meer dan duizend woorden en een reeks beelden achter elkaar zeggen nóg meer! Een video spreekt vaak sneller en beter aan dan tekst of foto’s kunnen doen. Wanneer je volgers de video leuk vinden, kunnen ze het delen. Of ze taggen een ander erin die de video ook moet zien. Door alleen al het plaatsen van de video kun je zo op een organische manier tot meer interactie komen.

Gebruik een video: klaar om te delen

Beelden zeggen meer dan duizend woorden en een reeks beelden achter elkaar zeggen nóg meer! Een video spreekt vaak sneller en beter aan dan tekst of foto’s kunnen doen. Wanneer je volgers de video leuk vinden, kunnen ze het delen. Of ze taggen een ander erin die de video ook moet zien. Door alleen al het plaatsen van de video kun je zo op een organische manier tot meer interactie komen.

Like, reageer en win!

Winacties zijn een goudmijn voor interactie. Mensen houden immers van nieuwe spullen. En Nederlanders houden vooral van gratis nieuwe spullen. Een winactie spreekt vaak erg aan. Het is laagdrempelig om mee te doen als je een gratis product of behandeling kunt krijgen in ruil voor een like en een reactie. Omdat steeds meer mensen je liken en een reactie achterlaten, laat Facebook je bericht ook aan steeds meer mensen zien.

Geef advies

Als ondernemer ben je expert in je vakgebied. We zeggen het vaker, maar het is echt zo: het kan geen kwaad je kennis te delen op jouw kanalen. Door bijvoorbeeld tips te delen op Facebook, laat je jouw expertise bij je doelgroep zien. Vraag in je bericht het te delen, of vraag iemand te taggen die de tip wel kan gebruiken. Op deze manier kun je én je klanten helpen, én meer mensen bereiken.

Maak een contentplan

Wanneer je graag meer interactie wil op je social media, is het belangrijk om niet je volgers dood te gooien met vragen, polls, eigen reacties en adviezen. Het gaat om de balans: enerzijds leuke posts die de betrokkenheid van je klanten verhogen, anderzijds posts gericht op het vergroten van je bereik. Door een plan te maken van welke berichten je wanneer plaatst, kun je ervoor zorgen dat je die balans weet te maken. Zo blijven je berichten spontaan overkomen, zelfs al heb je alles tot de puntjes uitgedacht.

Jouw partner in communicatie

Weet je nog niet zo goed wat je wil plaatsen? Of zou je graag Facebook-posts willen hebben voor een specifiek doel, zoals meer likes of meer websitebezoekers? ForYou Media helpt je graag met het behalen van dit doel. ForYou Media helpt ondernemers in gezondheid, schoonheid, liefde & leven met producten voor social, online en print. Wij helpen ondernemers hun bedrijf op topniveau te presenteren via ieder kanaal. Neem contact op om te kijken wat wij voor jou kunnen doen!

Delen