Hoe zorg je dat je huisstijl aansluit bij je doelgroep?

Een luxe vijfster­ren­res­tau­rant met een cartoon hotdog als logo. Een zieken­huis dat afbeel­din­gen gebruikt die verge­lijk­baar zijn met die op sigaret­ver­pak­kin­gen. Een advies­bu­reau dat zijn logo presen­teert in Comic Sans en neonkleu­ren. Een uitvaart­on­der­ne­ming die je verwel­komt met ballon­nen en confetti. Je huisstijl lijkt misschien niet zo belang­rijk, totdat het specta­cu­lair fout gaat. Hoe zorg je ervoor dat je huisstijl wél bij je doelgroep aansluit? Je ziet hieron­der hoe het niet moet!

Hoe zorg je dat je huisstijl aansluit bij je doelgroep?

Een luxe vijfsterrenrestaurant met een cartoon hotdog als logo. Een ziekenhuis dat afbeeldingen gebruikt die vergelijkbaar zijn met die op sigaretverpakkingen. Een adviesbureau dat zijn logo presenteert in Comic Sans en neonkleuren. Een uitvaartonderneming die je verwelkomt met ballonnen en confetti. Je huisstijl lijkt misschien niet zo belangrijk, totdat het spectaculair fout gaat. Hoe zorg je ervoor dat je huisstijl wél bij je doelgroep aansluit?

Stap 0: Waarom een huisstijl?

Wat is het nut van een huisstijl? Een huisstijl betekent dat je vastge­legde visuele elemen­ten hebt waarmee je vanuit je merk commu­ni­ceert. Jessica: ‘Hieron­der valt een logo, maar ook bedrijfs­kleu­ren, ‑letter­ty­pen en andere visuele elemen­ten. Hiermee bouw je een visuele manier van commu­ni­ce­ren op en maak je je merk herken­baar. Sommige merken hebben het voor elkaar gekre­gen om zo’n unieke huisstijl op te bouwen, dat je deze zelfs herkent zonder logo. Iconisch is bijvoor­beeld de poster van de laatste Harry Potter-film. Er stond geen filmnaam of logo in, enkel de tekst ‘It all ends’, en toch herkent ieder­een in een oogop­slag waar het over gaat.’

Stap 1: Voor wie doe je het?

Voordat je ook maar iets inves­teert in je huisstijl, is het belang­rijk om twee dingen glashel­der te hebben: wat wil jij uitstra­len, en wie wil je hiermee berei­ken? ‘Hiervoor moet je je eigen doelen en ambities erg duide­lijk voor ogen hebben, maar ook weten wie je bedient met jouw dienst of product. Zijn dit kinde­ren of volwas­se­nen, mannen of vrouwen? Bied je een basis­be­hoefte of een luxepro­duct aan? Dit alles speelt een rol bij de sfeer die je wilt overbren­gen in je visuele identi­teit,’ legt Jessica uit.

Stap 2: Vind je visuals

Als je alles uit de vorige stap duide­lijk hebt, kun je visueel aan de slag. Dit betekent het kiezen van kleuren die aanslui­ten bij de emoties en associ­a­ties die je bij je doelgroep wilt oproe­pen. Jonge, energieke merken kiezen vaak voor leven­dige kleuren en sterke contras­ten, terwijl luxemer­ken vaak neigen naar subtiele kleuren en pastel­tin­ten. Jessica: ‘Kijk bijvoor­beeld naar Coolblue. Zij maken gebruik van felblauw en ‑oranje, terwijl je op de site van Rituals wit, zwart en zachte bruin‑, roze- en blauw­tin­ten vindt, afhan­ke­lijk van het seizoen en de collec­tie waar ze op focus­sen. Heb je een stuk of vijf focus­kleu­ren bepaald, dan kun je die vervol­gens doorvoe­ren naar je website, logo en social media.’

Stap 3: Typografie

Aan de basis staat natuur­lijk dat je een leesbaar letter­type gebruikt. Krullende letter­ty­pes kunnen prach­tig zijn, maar als een hele tekst in dit font staat, wordt het onmoge­lijk om te lezen. Jessica: ‘Je kunt met één font werken en dan bijvoor­beeld spelen met de diktes. Maar twee verschil­lende fonts kunnen ook heel mooi staan en juist de tekst opbre­ken. Het hangt ook erg af van wat je maakt. In een magazine is veel meer mogelijk dan op een website. Maar het belang­rijk­ste is: het moet prettig leesbaar blijven. Als je dat aanhoudt, kun je zelf kijken hoeveel fonts je hiervoor wilt inzetten.’

Consistentie in je huisstijl

Jessica: ‘Omdat je bedrijf groeit en veran­dert, kan het geen kwaad om je huisstijl regel­ma­tig een opfris­beurt te geven. Dit betekent niet dat je elk jaar alles om hoeft te gooien, maar wel dat het goed is om elke paar jaar te evalu­e­ren of de huisstijl nog wel bij jou en je doelgroep past.’

Delen
Latest Blog Post Image

Ook leuk om te lezen

ForYou Media staat voor het creëren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw blogartikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.

We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.