Stap 0: Waarom een huisstijl?
Wat is het nut van een huisstijl? Een huisstijl betekent dat je vastgelegde visuele elementen hebt waarmee je vanuit je merk communiceert. Jessica: ‘Hieronder valt een logo, maar ook bedrijfskleuren, ‑lettertypen en andere visuele elementen. Hiermee bouw je een visuele manier van communiceren op en maak je je merk herkenbaar. Sommige merken hebben het voor elkaar gekregen om zo’n unieke huisstijl op te bouwen, dat je deze zelfs herkent zonder logo. Iconisch is bijvoorbeeld de poster van de laatste Harry Potter-film. Er stond geen filmnaam of logo in, enkel de tekst ‘It all ends’, en toch herkent iedereen in een oogopslag waar het over gaat.’
Stap 1: Voor wie doe je het?
Voordat je ook maar iets investeert in je huisstijl, is het belangrijk om twee dingen glashelder te hebben: wat wil jij uitstralen, en wie wil je hiermee bereiken? ‘Hiervoor moet je je eigen doelen en ambities erg duidelijk voor ogen hebben, maar ook weten wie je bedient met jouw dienst of product. Zijn dit kinderen of volwassenen, mannen of vrouwen? Bied je een basisbehoefte of een luxeproduct aan? Dit alles speelt een rol bij de sfeer die je wilt overbrengen in je visuele identiteit,’ legt Jessica uit.
Stap 2: Vind je visuals
Als je alles uit de vorige stap duidelijk hebt, kun je visueel aan de slag. Dit betekent het kiezen van kleuren die aansluiten bij de emoties en associaties die je bij je doelgroep wilt oproepen. Jonge, energieke merken kiezen vaak voor levendige kleuren en sterke contrasten, terwijl luxemerken vaak neigen naar subtiele kleuren en pasteltinten. Jessica: ‘Kijk bijvoorbeeld naar Coolblue. Zij maken gebruik van felblauw en ‑oranje, terwijl je op de site van Rituals wit, zwart en zachte bruin‑, roze- en blauwtinten vindt, afhankelijk van het seizoen en de collectie waar ze op focussen. Heb je een stuk of vijf focuskleuren bepaald, dan kun je die vervolgens doorvoeren naar je website, logo en social media.’
Stap 3: Typografie
Aan de basis staat natuurlijk dat je een leesbaar lettertype gebruikt. Krullende lettertypes kunnen prachtig zijn, maar als een hele tekst in dit font staat, wordt het onmogelijk om te lezen. Jessica: ‘Je kunt met één font werken en dan bijvoorbeeld spelen met de diktes. Maar twee verschillende fonts kunnen ook heel mooi staan en juist de tekst opbreken. Het hangt ook erg af van wat je maakt. In een magazine is veel meer mogelijk dan op een website. Maar het belangrijkste is: het moet prettig leesbaar blijven. Als je dat aanhoudt, kun je zelf kijken hoeveel fonts je hiervoor wilt inzetten.’
Consistentie in je huisstijl
Jessica: ‘Omdat je bedrijf groeit en verandert, kan het geen kwaad om je huisstijl regelmatig een opfrisbeurt te geven. Dit betekent niet dat je elk jaar alles om hoeft te gooien, maar wel dat het goed is om elke paar jaar te evalueren of de huisstijl nog wel bij jou en je doelgroep past.’