Last van spam
De definitie van spam (als we het over mail hebben, niet het vlees), is: ongewenste of ongevraagde mail, verstuurd in bulk met een kwade intentie. ‘Phishing is een vorm van spam met de intentie om je persoonlijke gegevens te jatten en deze te misbruiken of door te verkopen aan derde partijen’, licht Aurora toe. Dit gebeurt vaak in de vorm van:
- Giveaways. Je hebt zogenaamd iets gewonnen (met regelmaat is het een iPhone), maar je moet eerst wel een linkje aanklikken of je persoonlijke gegevens invullen.
- Social media accounts, zoals op Facebook of Twitter. Vaak is het dreigement dat je account geblokkeerd wordt als je geen actie onderneemt.
- Videomateriaal. De afzender claimt (intiem) videomateriaal van jou te hebben en eist geld om het materiaal niet te lekken.
- Pakketjes. De mail zegt dat je extra verzendkosten moet betalen of een link aan moet klikken om de verzending te bevestigen.
Check het afzendadres
Twijfel je aan een mailtje? Aurora tipt: ‘Kijk eens naar het afzendadres. Authentieke bedrijfsmails worden vaak vanuit een no-reply-emailadres verstuurd, en hebben bijna altijd de bedrijfsnaam achter het @-teken staan. Is het e‑mailadres zkfrh341fakvc56@gmail.com, dan weet je waar het mailtje heen kan: regelrecht de prullenbak in.’
Check de schrijfwijzen
Staat de bedrijfsnaam verkeerd in het mailadres of het bericht zelf? Stroomt het over van taalfouten en belabberd Nederlands? Grote kans dat je naar een spambericht zit te kijken. Aurora: ‘Natuurlijk, ook een medewerker van Facebook kan een tikfoutje maken, maar deze grote, professionele bedrijven werken vaak met geautomatiseerde berichten waar je correct taalgebruik van mag verwachten. Zie je ‘Krudivat’ staan in plaats van ‘Kruidvat’, dan kun je gerust de conclusie trekken dat het niet echt is.’
Lees de inhoud
Stuurt de mail erg op een actie, en dan met name het aanklikken van een link of het verifiëren van je account door middel van een button, dan is het goed om jezelf nog een keer achter de oren te krabben. Aurora licht toe: ‘Deze is wat lastiger, omdat legitieme bedrijven ook weleens dit soort mails sturen. In dat geval is het vaak voldoende om terug te vallen op de vorige factoren: het e‑mailadres en de inhoud. Twijfel je, klik dan nooit links, foto’s of buttons aan. Zoek het e‑mailadres van de verzender eventueel op. Hebben meer mensen spam ontvangen van dit e‑mailadres, dan zie je de meldingen hiervan wel op Google.’
Jouw hulp bij twijfelgevallen
We hebben het in dit blog over mails gehad, maar hetzelfde gaat natuurlijk op voor social media berichten, WhatsApp’jes, sms’jes enzovoort. Wees kritisch en beoordeel of het bericht relevant voor jou is. Neem je een dienst af bij ForYou Media en kom je er echt niet uit, bang dat je social media account straks écht gesloten wordt? Wij adviseren je probleemloos.