Verbinden met je doelgroep
‘Door middel van je communicatie draag je een persoonlijkheid uit,’ legt adviseur Mariëlle uit. ‘Je branding bestaat uit je normen, je waarden en beloften. Je bent je merk, net zoals je werknemers dat zijn. Ook zij dragen jouw merk uit. Al is het maar op de manier waarop ze de telefoon beantwoorden, op een mail reageren of een klant helpen. Kijk bijvoorbeeld naar Rituals. De werknemers daar worden getraind om de beste service te leveren, om je een gevoel van luxe te geven. Bijvoorbeeld door je een theetje aan te bieden of je handen te wassen.’
Gevoel van eenheid
‘Als je je doelgroep wilt aanspreken, dan is een gevoel van eenheid belangrijk. Waar de consument je merk ook tegenkomt, of dit nou op social media, op een folder of op je website is: ze weten wie je bent.’ En die herkenbaarheid maakt dat iemand je merk onthoudt. Je draagt één boodschap naar buiten over wie jij bent en wat je wilt uitstralen.
Laat je huisstijl voor zichzelf spreken
Bij elk design vraag je je opnieuw af hoe je het moet vormgeven en presenteren, van bedrijfskleding tot folders of social media posts. Heb je je branding goed voor elkaar, dan wordt dit proces een eitje. Je hebt dan vaste lettertypen en een vast kleurenpalet welke je als handvat kunt gebruiken. Een huisstijl, heet dat. Deze stel je samen naar aanleiding van je merk. Wil je je merk ontwikkelen, dan kun je jezelf deze vragen stellen:
- Voor wie ben ik er?
- Aan welke behoefte wil ik voldoen?
- Wat is mijn doel met mijn branding?
- Wat is mijn verhaal?
Kies je taalgebruik
Jij en je bedrijf zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. En jij hebt een eigen manier van spreken. Deze is uniek aan jou, volledig met haar stop- en sluipwoordjes. Was dit blog door iemand anders geschreven, dan had deze persoon geheid een andere opbouw, andere zinnen en vocabulaire gebruikt. Als jij een zakelijke toon hanteert in je online aanwezigheid, maar heel casual bent zodra een klant bij jou over de drempel stapt, dan valt dit op.
Communiceren en uitdragen
De verwachtingen van de klant worden gebaseerd op wat jij enerzijds communiceert en anderzijds uitdraagt. ‘Zorgen voor een consistente en herkenbare ‘brand voice’ is dan ook enorm belangrijk,’ sluit Mariëlle. ‘Denk bijvoorbeeld aan de reclames van Coolblue. Zelfs zonder beeld herken je de reclame. Aan de korte zinnen, de woordgrappen en de ‘droge’ levering van de boodschap. Dát is een succesvolle brand voice.’
Maak je branding herkenbaar
Een sterke brand is overal universeel herkenbaar. Hiervoor moet je teruggaan naar de kern van je bedrijf, en van jou als persoon. Waarom doé je dit eigenlijk? We denken graag met je mee. Vind je brand. Plan hier je gesprek!