Zo maak jij dit najaar impact met jouw marketing
Dit jaar hoeven de feestdagen niet alleen Kerst en nieuwjaar te zijn. Er zijn in het najaar allerlei dagen die jouw bedrijf namelijk vele kansen bieden. Wist je dat drie op de vier mensen tijdens de feestdagen iets bij een winkel koopt waar ze nog nooit eerder iets hebben gekocht? (bron) Niet iedere (feest)dag zal voor jouw bedrijf relevant zijn om op in te haken. Maar wanneer die kansen er wel liggen, is het goed ze te benutten. Daar helpen we je bij.
Kansrijke feestdagen
Welke dagen bieden kansen in het najaar? Na de zomerperiode en herfst loopt het in het begin van de winter ineens storm. Je kunt op deze dagen inzetten:
- Halloween
- Black Friday
- Cyber Monday
- Sinterklaas
- Kerst
- Jaarwisseling
Inzetten op wat bij je past
Er is veel keus… Waar zet je dus op in? Het is goed om op te letten wanneer je verkopen stijgen. Dat is de periode om campagne te draaien, omdat mensen dan actief zoeken naar jouw producten. Denk daarbij ook aan welke doelgroep je wilt raken. De weken voor Black Friday vormen een periode waarbij mensen zoeken naar vooral fysieke producten, terwijl Kerst en nieuwjaar meer gericht zijn op ontspanning en persoonlijke ontwikkeling in de vrije dagen en op de goede voornemens in het volgende jaar. Het is dus afhankelijk van jouw aanbod waar je de focus op legt.
Wanneer is te vroeg?
Je kunt jouw campagne of promotie het beste via deze kanalen opzetten:
- Social media: dit is het belangrijkste kanaal om tijdens de feestdagen te gebruiken. Met socialmediacampagnes bereik je mensen die geïnteresseerd zijn in onderwerpen waar jij op focust. Zo kun je heel gericht jouw doelgroep bereiken.
- Google Ads: mensen die een specifiek product of dienst zoeken, komen hiermee direct bij jou uit. Google Ads komen automatisch bovenaan de zoekresultaten te staan én je kunt op specifieke woorden inzetten.
- Website: heb je een aanbieding of najaarsactie? Zet deze dan ook op de website. Het liefst zo opvallend mogelijk. Dit trekt direct de aandacht van je bezoekers.
- Offline marketing: vergeet niet de belangrijke rol van offline marketing. Met een flyer of brochure kun je ook buiten het internet om de aandacht van klanten trekken.
De juiste toon
De kerstdagen brengen redelijk wat clichés met zich mee. Maar wat ook belangrijk is om te onthouden: mensen houden juist van clichés tijdens het najaar. Het is niet voor niets dat er kersttruidagen georganiseerd worden op kantoren, de televisie overstroomt van romantische comedy’s en talloze families zich rond het gourmetstel verzamelen. Kerst brengt een specifieke warme, knusse emotie met zich mee. Door hierop te focussen, kun je mensen in deze periode specifiek raken. Hetzelfde geldt voor Black Friday (aanbiedingen, dikke korting, kopen!), Sinterklaas (pakjesavond met het gezin) en de jaarwisseling (goede voornemens en fris het nieuwe jaar in).
Hulp nodig?
Dan rest nog de vraag: hoe gaat jouw campagne eruitzien? Er zijn natuurlijk veel verschillende manieren om deze in te vullen. Eén ding is zeker: een standaardoplossing zal het gewenste resultaat niet geven. Daarom helpt ForYou Media je hier graag bij. We helpen om een campagne op te zetten via jouw kanalen die het verschil gaat maken en klanten geïnteresseerd maakt in jouw bedrijf. Zo maak je van elke feestdag ook een feestje voor je bedrijf.