Waarom branding zo belangrijk is voor jouw bedrijf
Je hebt, als het over marketing gaat, vast weleens gehoord van de term ‘branding’. Maar wat
is dat precies en wat kan branding doen voor jouw onderneming? Bij ForYou Media denken
we graag met je mee.
Wat is branding?
De Engelse term ‘brand’ betekent ‘merk’, en je zou kunnen denken dat branding te maken heeft met het hebben van een logo, een huisstijl en kleurgebruik. Deels klopt dat ook. Maar. branding is zoveel meer. Het is het hele pakket aan zichtbare en onzichtbare elementen die ervoor zorgen dat een bedrijf uitstraalt wat het wil uitstralen. Die uitstraling is gebaseerd op. bepaalde merkwaarden die het bedrijf heeft en graag wil uitdragen. En bij die uitstraling kan het gaan om allerlei uitingen: advertenties in kranten of tijdschriften, reclames op billboards, radio- of tv-spotjes enzovoort.
Waarom is goede branding belangrijk?
Een goede branding van jouw bedrijf kan niet onderschat worden. Wanneer je dit niet goed doet, kan het er namelijk voor zorgen dat het publiek (oftewel jouw doelgroep en potentiële klanten) een verkeerd beeld van jouw bedrijf hebben. Dat kan variëren van ‘een beetje verkeerd beeld’ tot ‘een totaal verkeerd beeld’. En dat wil je niet. Want dan bestaat de kans dat. potentiële klanten afhaken en naar een concurrent gaan. Jouw klanten, of dat nu je huidige klanten zijn of potentiële klanten, moeten altijd een positieve associatie hebben met jouw bedrijf. Met datgene wat jouw bedrijf biedt en andere aspecten. Anders raak je ze kwijt.
Positief gevoel
Met een goede branding zorg je niet alleen voor een herkenbare uitstraling, maar ook voor een positief beeld van je bedrijf. En. mensen willen een positief gevoel hebben bij een bedrijf waar ze mee in zee gaan of waarvan ze al klant zijn. Als ze ergens niet positief over zijn, zoeken ze een concurrent waarbij ze dat goede gevoel wél hebben. Het is dus belangrijk om alle aspecten van je branding in orde te hebben, anders straal je iets anders uit dan wat je doet.
‘Met een goede branding zorg je voor een positief beeld van je bedrijf’
Eenduidige uitstraling
Met ‘alle aspecten’ bedoelen we dus ook bijvoorbeeld:
- De fotografie op de website
- De manier waarop je je klanten aanspreekt in bijvoorbeeld Facebookberichten
- De manier waarop je verschillende kleuren inzet voor verschillende aspecten van je bedrijf
Alles grijpt op elkaar in, anders is er geen eenduidige en consistente uitstraling. En als je geen eenduidige uitstraling hebt, zorgt dat voor verwarring bij het publiek.
Rebranding
Merk je dat de huidige uitstraling niet of niet meer klopt bij datgene wat je wil uitstralen? Dan is het wellicht handig om na te denken over ‘rebranding’. Dat is helemaal niet gek: bedrijven veranderen en datgene wat ze willen uitstralen ook. Zo hebben. zelfs meerdere wereldwijd bekende merken hun logo veranderd, omdat het bestaande logo niet meer passend was. Dus je zou voor jouw bedrijf óók een rebranding kunnen overwegen.
Diverse branches
Ben jij onlangs begonnen met je bedrijf en wil je werken aan een goede branding? Of heb je al langer je bedrijf en ben je benieuwd of er wat aan je branding te verbeteren valt? Neem dan contact op met ons! Wij hebben in de afgelopen jaren voor allerlei bedrijven in diverse branches meegedacht en meegewerkt aan een goede branding. Hierdoor zijn ze beter in staat om hun doelgroepen te bereiken en om meer succes te behalen.
Kom in actie!
Wil jij ook gaan werken aan jouw branding? Wanneer je je gegevens achterlaat, nemen we contact met je op voor een geheel vrijblijvend (en uiteraard kosteloos) gesprek over de. branding van jouw bedrijf. We garanderen dat het een leuk gesprek is, met antwoorden op je vragen en veel inspiratie! Of plan natuurlijk zelf een afspraak in.
Ja, ik ben benieuwd!
Dan willen we je graag ontmoeten! Laat hier je gegevens achter, dan nemen we snel contact met je op.