Een lesje geschiedenis
Contentmarketing werd pas echt populair na 2008, toen social media explosief groeide. Social media werd ineens belangrijk, niet alleen voor gebruikers, maar ook voor bedrijven. Ze moesten er iets mee. De websites waren nog lang niet wat ze nu zijn, en het concept van storytelling op een website was vreemd en onbekend. Maar dat concept breidde zich uit naar verschillende social media platforms. Waar kun je immers beter regelmatig een verhaal vertellen dan op sociale media?
Social media voor bedrijven
Social media is tegenwoordig een cruciaal onderdeel van je marketingplan. Met een social media strategie in je marketingplan zorg je voor gestroomlijnde, gestructureerde communicatie. Je kunt social media inzetten met verschillende doelen, zoals bijvoorbeeld:
- Meer klanten bereiken
- Leads genereren
- Personeel werven
- Medewerkers betrekken bij je merk
- Je reputatie verbeteren
- Je marktpositie vergroten
Ken je doelgroep
Nu we weten dat het platform minstens zo belangrijk is, is het goed om te kijken op welke platforms je wilt inzetten, zodat je zeker weet dat je de juiste mensen bereikt. Zo steek je geen onnodige energie in het onderhouden van een social media platform dat toch geen klanten genereert. Het sterke aan Instagram en Facebook is dat de platforms populair zijn onder verschillende leeftijdsgroepen, van babyboomers tot millennials.
Kwaliteit boven kwantiteit
Het is een feit dat accounts die vaker posten, sneller groeien qua aantal volgers. Het is belangrijk om je af te vragen hoe relevant volgers voor jou zijn. Is dat je doel, of wil je meer contactmomenten creëren met je doelgroep of beter gevonden worden? Natuurlijk kun je vaak posten, maar de regel blijft dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Post alleen als je iets waardevols te delen hebt: kennis, een ervaring, leuke feitjes of een update.
Verlicht je last
Er zijn veel zaken om over na te denken wanneer je social media wilt inzetten in je marketingplan, en wellicht zie je door de vele opties en jouw eigen wensen en doelen door de bomen het bos niet meer. Misschien kun je wel wat hulp gebruiken. Misschien wil je je helemaal geen zorgen hoeven maken over je social media. Wij ondersteunen je graag.