Facebook ads: welke resultaten zijn realistisch?
De berichten zijn gecreëerd met aansprekende afbeeldingen en pakkende tekst. De Facebook ads staan ingesteld. Je zit er klaar voor: laat de aanvragen maar binnenstromen! Tja, dat zouden alle ondernemers wel willen. Toch is het niet zo makkelijk. Er kunnen allerlei factoren zijn waardoor het wel of niet lukt om succes te behalen met je campagne. Welke verwachtingen zijn realistisch? Wanneer is een campagne succesvol?
Een campagne opzetten met Facebook ads
Iedere campagne met Facebook advertenties stel je in met een bepaald doel. Dit doel heeft niet alleen te maken met de vormgeving en invulling van de berichten, dit is een concrete instelling bij het plaatsen van de campagne. Naamsbekendheid, betrokkenheid, leads, verkeer: het zijn allemaal mogelijke doelen die je kunt behalen. Je kunt met één campagne niet verwachten dat alle doelen behaald worden.
Hoeveel kliks?
Een van de maatstaven waaraan je het succes van je campagne kunt meten, is het aantal keer dat erop geklikt wordt. Je advertentie wordt bijvoorbeeld aan een x aantal mensen laten zien, waarbij lang niet iedereen op deze advertentie zal klikken. Het gedeelte dat wel klikt, wordt weergeven met de click-through-rate (CTR). Dit is een percentage dat laat zien hoeveel mensen uit de 100 doorklikken. Dit percentage is meestal vrij laag, zelfs bij een succesvolle campagne. Maar vergeet niet: iedere klik, hoeveel mensen de advertentie ook gezien hebben, kan een nieuwe klant betekenen.
Wat schuiven die kliks?
Hoeveel één van die kliks je uiteindelijk kost, laat Facebook zien met de CPC: de cost-per-click. Hoe meer mensen op je advertentie klikken, hoe goedkoper deze is. Je kunt hierbij ook kijken naar de kliks per duizend vertoningen. Laat je je advertentie aan een heel grote groep mensen zien, maar gebeurt er vervolgens weinig met de campagne? Dan zullen deze kosten hoger zijn. Is het zo dat je van iedere duizend mensen die de advertentie zien toch een paar websitebezoekers krijgt? Dan is dit getal lager, met mooiere resultaten van je campage.
Naamsbekendheid, betrokkenheid, leads en verkeer zijn allemaal mogelijke doelen
Wanneer is je campagne met Facebook ads een succes?
Het is eigenlijk onmogelijk te zeggen welke getallen je minstens moet halen om de campagne een succes te noemen. Het verschilt per branche aanzienlijk. Adverteer je met producten die mensen vaak kopen, denk aan huishoudelijke artikelen, dan kun je verwachten dat mensen ook sneller interesse hebben en doorklikken. Draait je campagne om een specifieke dienst of hulp bij een specifiek probleem, dan is het succes van je campagne waarschijnlijk lager. Maar onthoud: dit succes is relatief. Als je zichtbaar bent en blijft, zal je ook in het achterhoofd van potentiële klanten terechtkomen. En op het moment dat zij jouw dienst of product wel nodig hebben, sta je voor ze klaar.
Campagne laten creëren en promoten
Wil je graag adverteren met Facebook posts of een Facebook campagne creëren? ForYou Media helpt je hier graag bij. Wij ondersteunen je graag bij niet alleen de creatie van de campagne, maar ook de promotie en optimalisatie van deze campagne. Bovendien krijg je een prestatierapport waar in vermeld staat wat de resultaten zijn en, misschien wel belangrijker, hoe je deze kunt gebruiken om je Facebook ads te verbeteren. Op deze manier halen we het maximale uit iedere euro die de campagne in gaat. Wil je meer weten, neem dan vooral contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek!