Tip 1: vraag het publiek
Goed, toegegeven, dit is een inkoppertje. Maar het stellen van vragen is wel degelijk een manier om meer interactie te krijgen op social media. Vraag je volgers om tips, om hun mening of vraag mensen om mee te doen aan een uitdaging. Wil je de drempel wat lager leggen? Je hebt op veel sociale netwerken de optie om polls in te stellen. Mensen hoeven dan alleen maar een optie aan te klikken, waarna ze de resultaten zien. Leuk én interactief.
Tip 2: Geen respons? Specificeer!
Als je merkt dat je weinig antwoorden krijgt ondanks dat je wel pogingen doet om interactie te generen, dan kan de vraag specifieker maken helpen. Een algemene vraag als ‘Hoe schrijf jij een blog?’ spreekt minder aan dan ‘Hey, mede-bloggers, wat is jullie methode om met een blog te beginnen?’ Niet iedereen zal zich aangesproken voelen, maar de antwoorden zullen veel waardevoller zijn.
Tip 3: Neem initiatief
Wees zelf ook niet bang om interactie te zoeken met andere gebruikers. Plaatst iemand een goede post, heb je een vraag? Plaats dan een reactie! Door de ander te taggen, zorg je ervoor dat de ander zeker weten je berichtje ziet. Mensen hebben een ‘morele balans’. Wanneer mensen iets krijgen, zijn geneigd iets terug te doen. Wanneer de ander in de toekomst een van jouw posts ziet, zal diegene dus ook sneller hierop reageren..
Tip 4: Like, reageer en win!
Winacties zijn een goudmijn voor interactie. Mensen houden immers van nieuwe spullen. En Nederlanders houden vooral van gratis nieuwe spullen. Het is laagdrempelig om mee te doen als er een product of behandeling tegenover staat. Omdat steeds meer mensen je liken en een reactie achterlaten, laat Facebook je bericht ook aan steeds meer mensen zien.
Tip 5: Maak een contentplan
Wanneer je graag meer interactie wilt op je socialmediakanalen, is het belangrijk om je volgers niet dood te gooien met posts, vragen, polls, likes, adviezen en eigen reacties. Vind hier een balans in: enerzijds leuke posts die de betrokkenheid van je klanten verhogen, anderzijds posts gericht op het vergroten van je bereik. Door een plan te maken van welke berichten je wanneer plaatst, kun je ervoor zorgen dat je die balans weet te maken. Zo blijven je berichten spontaan overkomen, zelfs al heb je alles tot de puntjes uitgedacht. Wij helpen ondernemers hun bedrijf op topniveau te presenteren via ieder kanaal. Neem contact op om te kijken wat wij voor jou kunnen doen!