Wat doet marketing met je brein?
ALS JE DIT ARTIKEL OVERSLAAT, MIS JE EEN GOUDEN TIP OM JOUW BEDRIJF TE LATEN GROEIEN! Merk je dat? Paniek! Waarschijnlijk onbewust heb je de neiging gehad om het artikel snel te openen. Misschien heb je het artikel al snel even doorgescand om de gouden tip alvast te vinden, zodat je het antwoord niet misloopt! Onze hersenen zijn op subtiele manieren te beïnvloeden. In succesvolle marketing kun je slim gebruik maken van dit soort technieken.
Voor het weg is!
De verliesaversie, waarvan je een voorbeeld zag in de inleiding, is een van de meest gebruikte marketingtechnieken. Adviseur Sharif legt uit: ‘Je bent veel sneller geneigd om een product te kopen als het product tijdelijk beschikbaar is of enorm afgeprijsd is, of als je een verlies staat te wachten. Als je een hotel wilt boeken, verschijnt daar wel eens boven je droomkamer hoeveel anderen op het punt staan om die exacte kamer te boeken. Snel boeken, denk je dan, voor de kamer weg is!’ Verliesaversie zit ingebakken in ons brein. Uit onderzoek blijkt dat mensen die vijf euro krijgen hier blijer mee zijn dan mensen die tien euro krijgen en vijf ervan moeten afstaan. Het eindbedrag is hetzelfde, maar het gevoel tegenovergesteld.
Je onbewuste brein
Met marketing spreek je het onbewuste brein aan. Je neemt elke dag heel veel beslissingen zonder dat je bewust doorhebt dat je die beslissingen neemt. Een mooi voorbeeld is de supermarkt. De lokale super is namelijk tot in de puntjes uitgedacht om je te verleiden tot zo veel mogelijk aankopen. Sharif: ‘De producten die je vaak koopt – de basis, denk aan brood, melk en groenten – liggen allemaal uit elkaar. Om je standaardrondje te lopen, kom je hierdoor langs allemaal producten die je eigenlijk niet van plan was om te kopen, maar die hun weg toch je winkelwagentje in vinden. Als je alles wilt afrekenen, sta je vervolgens bij de kassa vaak even te wachten. Dan zien die M&M’s naast de toonbank zien er ook wel erg lekker uit…’
De lokale super is namelijk tot in de puntjes uitgedacht om je te verleiden tot zo veel mogelijk aankopen
Inspelen op verliesaversie
Soms weet je ook stiekem wel dat je iets niet nodig hebt. Je legt het dan terug in het schap met de gedachte, ik kan zonder, ik doe het nu even niet… om later gewoon weer terug in de winkel te komen om het toch af te rekenen. Door hierop in te spelen – op je website, in blogs, in je nieuwsbrief, noem maar op – kun je zorgen dat mensen ook jouw product kopen.
Wist je dat…
Dit is nog maar het begin. Wist je bijvoorbeeld dat…
…slechts 5% van je keuzes bewust gemaakt worden?
…mensen een ‘morele balans’ hebben? Als je ze iets geeft, een gratis e‑book bijvoorbeeld, zijn ze sneller geneigd om iets terug te doen. Het kopen van je product, bijvoorbeeld!
…artikelen met afbeeldingen 94% meer gelezen worden?
…te veel informatie juist averechts werkt? Mensen raken afgeleid en gaan verder zoeken. Dan ben je ze kwijt.
De kracht van verhalen
Wie een goed verhaal vertelt, heeft de kracht om mensen iets te laten voelen. Verhalen kunnen een grote impact hebben. Ga maar na: als je de bioscoop uitloopt na een krachtige film, ben je zelf ook wel eens geïnspireerd. Je wilt het gevoel dat je in de film kreeg ook in je eigen leven implementeren en hebt zin om stappen te zetten om dit te bereiken. In jouw eigen marketing kun jij ook verhalen vertellen die herkenning en beleving oproepen. Herkenning en beleving werkt vele malen beter dan een advertentie die schreeuwt dat je een bepaald product moet kopen. Om met marketingdeskundige/cartoontekenaar Tom Fishburne te spreken:
‘De beste marketing voelt niet als marketing’
Vergroot ook jouw succes!
Het vergroten van jouw succes: dat is onze missie bij ForYou Media. Wij zijn gespecialiseerd op het gebied van Beauty, Health & Lifestyle. Ons team met specialisten op verschillende facetten van marketing staat naast je om je te helpen groeien. De gouden tip is dan ook: laat ons je helpen, en neem vrijblijvend contact met ons op!