Communicatie
‘Waar ik zie dat veel ondernemers tegenaan lopen is het inside-out communiceren, dus heel erg vanuit henzelf boodschappen uitdragen. Vaak resulteert dit in een heel uitleggerig verhaal, waarbij de connectie met de klant verloren raakt,’ stelt Mariëlle. ‘Eigenlijk moet bij alles wat je communiceert de klantbeleving centraal staan. Content schrijf je dus ook naar de klant toe, door in te spelen op hun beleving en ervaringen.’
Huisstijl
‘Daarnaast zie ik vaak een inconsistente huisstijl, waardoor tussen posts grote verschillen zitten in de uitstraling, of kom ik tegen dat de website er heel anders uitziet dan de social media-uitstraling. Vergelijkbaar is het feit dat online en offline niet matchen. Een bedrijf kan een prachtig pand hebben: strak, nieuw en fris, en tegelijkertijd een website die daar absoluut niet op aansluit – eentje die bijvoorbeeld ouderwets aanvoelt, of onmogelijk te navigeren is. Het is daarom belangrijk om één huisstijl te kiezen voor het bedrijf en deze overal door te voeren, of het nou gaat om je website, social media kanalen, flyers en je bedrijfspand.’
Inconsistentie
‘Nog zo’n valkuil is dat ondernemers vol enthousiasme beginnen met het plaatsen van socials, en dit dan met de loop der tijd laten verslonzen. Ze hebben geen tijd, of inspiratie, of lopen tegen het feit aan dat ze moeite hebben om over zichzelf te praten. Zeker dat laatste is moeilijk te doorbreken. Daarom kan het helpen om socials uit te besteden. Niet alleen omdat het je tijd en kosten bespaart, maar ook omdat je zo een ander perspectief krijgt op je bedrijf.’
De basis
‘Begin met een goede, informatieve website, die strookt met wat je bedrijf ook fysiek uitstraalt, en wat past bij jou als ondernemer. Je website is het online visitekaartje van je bedrijf. Maar leer ook je doelgroep kennen, en van welke platforms zij het meeste gebruikmaken, en hoe ze hun informatie zoeken. Ik stond laatst versteld toen ik bij collega Sharif in de auto zat. Hij zocht iets op door middel van een spraakfunctie in zijn auto. Ik heb dat nog nóóit gebruikt! Zo zie je maar weer. Kijk naar de opties die je doelgroep gebruikt en hun zoekgedrag, en sluit daar je kanalen op aan,’ concludeert Mariëlle.
Marketing makkelijk gemaakt
Vind je het lastig om je doelgroep te herkennen? Heb je, zoals de ondernemers die Mariëlle spreekt, te weinig tijd of inspiratie om regelmatig content uit te dragen op je online platforms? Dan is Mariëlle misschien wel de marketingadviseur voor jou! Ga hier met haar in gesprek.