1 onderwerp, 7 manieren om erover te bloggen

Het is tijd om weer een nieuw blog te plaatsen, maar brainstormen is dit keer niet nodig: je hebt het onderwerp al bedacht. Je zit klaar om te gaan typen. En dan bedenk je dat je in een ver verleden al eens over het onderwerp hebt geblogd. Moet je nu opnieuw iets gaan verzinnen, om maar over wat anders te gaan bloggen? Zeker niet! Over ieder onderwerp zijn veel blogs te schrijven, en je kunt gewoon een andere vorm gebruiken om het accent net op een ander onderdeel te leggen. In dit blog geeft ForYou Media je inspiratie voor 7 verschillende blogvormen.

Een informatief artikel

Goed, we willen een blog schrijven over een Facebook-campagne. We kunnen er daarbij niet volledig van uitgaan dat iedereen weet wat dit is en wat de voordelen zijn. De eerste stap is dan om de lezers te overtuigen dat het zin heeft om een Facebook-campagne op te zetten. In een informatief blog vertellen we dan bijvoorbeeld dat je zo nieuwe volgers kunt krijgen en nieuwe klanten naar je website kunt trekken, die je gericht kunt benaderen. Maar let op: maak er geen Wikipedia-achtig artikel van! Zelfs iemand die enorm geïnteresseerd is in de geschiedenis van Facebook zal een Wikipedia-artikel niet van begin tot eind lezen. Je haalt daar altijd de relevante stukken uit. Je kunt een droge, formele stijl voorkomen door veel voorbeelden te gebruiken, tussendoor met ‘wist-je-dat’-jes te komen en korte alinea’s te gebruiken.

Do It Yourself

Wanneer je het onderwerp hebt uitgelegd, kun je hier in andere blogs naar terugverwijzen. Dit geeft ruimte om in die andere blogs het onderwerp op een andere manier aan te vliegen. Bijvoorbeeld door stap voor stap uit te leggen hoe jouw klant iets zelf kan doen. Zelfs al is het je doel om het juist vóórje klanten te doen, door je geheimen prijs te geven, presenteer je jezelf als specialist in het vakgebied. Komt iemand er toch niet uit, dan ben je de eerste waar die contact mee zal opnemen. In een DIY-blog laat je – om bij het voorbeeld te blijven – zien hoe je in een Facebook-campagne een doelgroep instelt, welke elementen je posts nodig hebben en hoe je ze publiceert.

Je klanten zien een positieve ervaring van een andere klant als een aanbeveling

Klant aan het woord

Je klanten zien een positieve ervaring van een andere klant als een aanbeveling. Dat heeft vaak nog meer effect dan wanneer je zelf vertelt waarom jouw producten werken. Klanten kunnen bijvoorbeeld vertellen hoe een campagne ervoor gezorgd heeft dat ze mensen konden bereiken die ze zonder social media nooit hadden aangesproken, of dat ze nu niet op alle regeltjes van Facebook-campagnes hoeven te letten. Hebben klanten een kritische noot? Wees niet bang om die ook te noemen. Wanneer je laat zien dat je daar goed mee om bent gegaan, versterken ze alleen maar de boodschap.

Quiz

Een idee om voor wat interactie te zorgen: een quiz. Dit hoeft niet per se als een zelftest, je kunt ook gewoon vragen stellen in korte berichten. Wat weten je klanten van een bepaald onderwerp? Welke producten gebruiken zij, of wat is hun mening over bepaalde producten? Wat je ook kunt doen is jouw volgers om hun mening vragen. Wat vinden zij van een bepaald onderwerp? Lijkt een quizvorm jou geschikt voor een blog, of vind je dit juist té laagdrempelig?

Persoonlijk

Een persoonlijke nooit geeft je bedrijf een gezicht. Het laat zien dat je achter de schermen hard werkt en bewust keuzes maakt om je klanten te helpen. Neem bijvoorbeeld ons blogartikel van redacteur Djura Peterson, over hoe zij zelf het schrijven van blogs aanpakt. Dit inspireert anderen weer om zelf over het onderwerp na te denken.

Trots op een samenwerking? Wees niet bang om het verhaal te delen

Veelgestelde vragen

Als ondernemer weet je als geen ander waar je klanten het meest mee zitten. Wanneer je merkt dat bepaalde vragen veel terugkomen, kun je ze bundelen tot een blog. Dat werkt niet alleen informatief: het is ook een seintje naar je klanten dat je echt voor hen klaarstaat.

Verhalen eerdere klanten

Heb je een klant goed kunnen helpen? Trots op een samenwerking? Wees niet bang om het verhaal te delen. Dat is niet arrogant of egocentrisch, maar juist inspirerend. Vertel hoe je met de klant in contact bent gekomen, wat je hebt gedaan en wat het de klant heeft opgeleverd. Zo laten we zelf op onze social media ook ‘trotse samenwerkingen’ zien, met producten van klanten die we hebben mogen maken. Dat je er trots op bent, mag je best laten zien, want daar doe je het immers voor!

Meer inspiratie?

Zelfs al maken we een lijst met nog 20 onderwerpen om over te bloggen, soms ontbreekt gewoon even de inspiratie. Dat hoeft niet alleen voor bloggen te gelden: marketing en communicatie zijn voor veel ondernemers zaken waar soms de tijd voor ontbreekt. ForYou Media helpt je graag om jouw bedrijf op topniveau te presenteren. Wij kunnen je ontzorgen met verschillende printproducten en online diensten. Meer weten over wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

Delen

Ook leuk om te lezen

ForYou Media staat voor het creëren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw blogartikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.

We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.

Direct hulp nodig

bij je marketingcommunicatie?

Bel naar 050 7600 800