Wat is het?
Met de nieuwe functie ‘broadcasting’ (oftewel ‘uitzendkanalen’) kun je updates direct naar de inbox van je volgers sturen in de vorm van een persoonlijk bericht, foto’s, video’s, spraakberichten of polls. Het is dus een uitbreiding op je posts, reels en stories. De optie bestaat al enkele maanden voor een kleine groep influencers, maar is onlangs uitgebreid, zodat iedereen de functie kan gebruiken. De mogelijkheden zullen de komende maanden nog verder uitgebreid worden, volgens Meta. Hoewel de functie op dit moment alleen op Instagram beschikbaar is, zal die in de toekomst ook naar Facebook komen.
Broadcast channel of nieuwsbrief
Qua vorm lijken de broadcastkanalen aardig op nieuwsbrieven die je in de mail ontvangt, maar ze hebben daarbij wel hun beperkingen. Zo heb je weinig te vertellen over de manier waarop het bericht gepresenteerd wordt aan de lezer (denk aan de opmaak), maar het is wel een manier om je lezer in korte, ‘snappy’ berichten te bereiken. Waar iemand door een story kan klikken en langs een post kan scrollen, ontvangt die nu het bericht direct in de inbox. Daarmee is het uitzendkanaal gelijk aan een nieuwsbrief en bereik je je doelgroep op een persoonlijke, laagdrempelige manier. Hierbij ben je ook niet afhankelijk van het algoritme om te bereiken dat je post gezien wordt.
Social media
Betekent dan dat social media posts helemaal geen zin meer hebben? Nee, dat ook weer niet. Het is een uitbreiding van al bestaande services; geen vervanging ervan. Door verschillende kanalen in te zetten, zoals bijvoorbeeld social media, blogs én nieuwsbrieven, bereik je je klant op meerdere manieren. Wanneer je het aantal contactmomenten met je klanten vergroot, blijf je beter in hun geheugen hangen en is de kans op een aankoop groter. Social media campagnes kunnen heel effectief zijn om precies dit doel te bereiken. Zeker geen weggegooid geld dus!
Afwachten
Het is altijd de vraag of een functie van een social media app als Instagram aanslaat. Sommige functionaliteiten, zoals de stories, zijn een gigantische hit geworden, waar andere functies snel weer in de prullenbak verdwijnen. Of de uitzendkanalen echt een hit gaan worden, is een kwestie van afwachten. Een nieuwsbrief kan daarom een veiligere optie zijn om je doelgroep op een gelijksoortige manier te bereiken. Bovendien krijg je iets meer ruimte om je lezer te vertellen wat je kwijt wilt. Bij ForYou Media doe je dit met vier geschreven tekstjes van 75 woorden, een uniek opgemaakt format en een maandelijkse verzending in het mailsysteem naar jouw keuze. Of laat je liever je social media posts voor je maken om je doelgroep te bereiken? Neem hier contact op!