7 manieren om meer Facebook-likes te krijgen (en 1 om te vermijden)
Natuurlijk zijn likes leuk. Ze heten ook niet voor niets ‘likes’. En als iemand jouw pagina liket, helpt dat bovendien met meer zichtbaarheid, ook bij mensen die jou nog niet volgen. Mensen die interesses delen met jouw volgers zullen zien dat zij jouw pagina leuk vinden. Mooi principe, maar wat drijft mensen ertoe dat ze op dat duimpje gaan drukken? Hier 7 redenen waarom mensen liken.
1. Een persoonlijk gevoel
Eigenlijk zit niemand te wachten op veel promotionele berichten. Je volgers hebben bepaalde problemen of vragen en willen daar graag een oplossing voor. Als iemand die oplossing biedt, willen ze daar meer van weten. En als er eenmaal een band is, is het ook interessant om een kijkje in diens leven te krijgen. Het aangaan van dit soort parasociale relaties heeft veel likes als resultaat.
2. Met elkaar in gesprek
Niet in de kou blijven staan, maar gezien worden. Daar voelt iemand zich goed door, en iemand die zich goed voelt, wil ook sneller de duim omhoog geven. Maar door gesprekken onder jouw Facebookbericht geeft bovendien het labeltje ‘betekenisvolle interactie’ aan je reactie. Hierdoor laat de website je bericht ook aan andere mensen zien, die zich mogelijk bij het gesprek kunnen aansluiten.
Likes zijn
het gouden goed van Facebook
3. Het effect van een ‘like’-campagne
De doelgroep snel en effectief bereiken? Dat kan met een campagne. Via de Facebook Business Manager kun je campagnedoelen instellen. Bijvoorbeeld om meer likes op je pagina krijgen. De vormgeving en instelling van deze campagne sluit je op dit doel aan, voor het beste effect.
4. Leuke extra’s
Iets weggeven? Voor niets? Gratis weggeefacties zijn een ware goudmijnen als het op likes aankomt. Want het enige wat iemand hoeft te doen om mee te doen met de bijzondere actie om dat éne felbegeerde product te krijgen, is op het duimpje klikken en een reactie achterlaten. En ja, dat heb je graag over voor een mooie actie.
5. Taggen, taggen, taggen!
Door andere mensen te taggen in je berichten, brengt dit de doelgroep naar een pagina toe om het bericht zelf leuk te vinden. Tag bijvoorbeeld:
- Klanten die je met succes hebt geholpen
- Nieuwe samenwerkingspartners
- Mensen die een positieve recensie hebben achtergelaten
- Mensen die een interessant artikel hebben gedeeld dat ook voor jouw volgers interessant kan zijn
Jouw bericht raak vrij snel
bedolven onder alle andere
6. Timing is alles
Iedere dag worden duizenden berichten gedeeld op social media. Daarom is nadenken over timing cruciaal. De meeste interactie vindt plaats rond 13.00 uur en rond 15.00 uur. Het belangrijkst is trouwens consequent op specifieke tijden je berichten te plaatsen. Dat zorgt ervoor dat mensen die op een vast moment op hun telefoon kijken – wat we meer doen dan je denkt – steeds jouw berichten zien.
7. Verschillende manieren
Zoveel mensen, zoveel wensen. Wat werkt voor de ene doelgroep, hoeft niet voor de andere te werken. Verschillende dingen uitproberen en bijsturen is daarom altijd slim. Het gaat om uitzoeken wat er wél lukt. Daar kun je op voortborduren.
Vertel een verhaal
Lijken likes jouw ook wel leuk? Logisch. Net zo logisch is het dat je daar geen uren in wil steken die je voor je core business kunt gebruiken. ForYou Media is Facebook marketing partner en helpt je graag om je bereik te vergroten en met inspirerende content je Facebook-volgeraantal te vergroten. Neem hier contact met ons op!