Hallucinerende AI uitgelegd
Vraag ChatGPT om een boek voor bepaalde informatie, en al snel krijg je een aanbeveling van een boek dat niet bestaat, van een auteur die dat boek nooit geschreven heeft. Marketingcoördinator Aurora: ‘Het lijkt dus in een oogopslag alsof een AI je voorziet van nuttige, kloppende informatie maar in feite is het dus onjuist, verzonnen of onsamenhangend. Dit kan in de vorm van bronnen, zoals boeken, maar het kan ook gaan over fictieve citaten of verkeerde feiten.’
…hoe kan dat?
Aurora: ‘AI-modellen, zoals een taalmodel als ChatGPT, worden getraind op ontzettend veel tekst. Hierin vindt het model patronen en op basis van die patronen schrijft ChatGPT teksten voor jou. Maar ja, modellen snappen de wereld natuurlijk niet en ze weten dan ook niet of er fouten zitten in de teksten waar ze op getraind zijn. Heeft een model geen direct antwoord, dan probeert het zelf iets samen te stellen, ook als dat betekent dat het iets moet verzinnen. Dat betekent dus dat als je een AI-afbeeldingsgenerator om een foto van een hond vraagt, de kans aanwezig is dat je een golden retriever met vijf poten terugkrijgt.’
Misleidend of creatief?
Je zou natuurlijk óók kunnen zeggen dat het maken van die fouten een model juist heel menselijk maakt. Dat je AI niet blind moet vertrouwen dat staat voorop, maar hoe kun je die hallucinaties inzetten om creatief aan de slag te gaan? Aurora: ‘AI ondersteunt ons bij het ontsnappen aan lineair denken door verrassende verbanden en nieuwe kansen voor innovatie te creëren.’
Hoe haal je maximale creativiteit uit je AI-creaties?
- Zorg voor originaliteit. Probeer verschillende tekstopdrachten uit om te ontdekken hoe je AI-opdrachten kunt formuleren die leiden tot unieke en verrassende resultaten. Afbeeldingengenerators, bijvoorbeeld, kunnen veel variaties maken, maar niet alles is een meesterwerk. Door te leren welke composities, contrasten en kleuren goed werken, kun je snel zien welke versies potentie hebben.
- Toon empathie. Om de aandacht van je doelgroep te trekken, moet je hen goed begrijpen. Wat zijn hun prioriteiten? Ken je hun culturele context? Creaties die begrip en empathie voor je publiek tonen, zorgen dat je opvalt.
- Wees nauwkeurig. Traditionele vaardigheden blijven belangrijk. Generatieve AI creëert vaak een uitgangspunt, geen eindresultaat. Meestal zul je de beelden of teksten nog verder moeten bewerken
Een gezonde balans
Aurora: ‘Hoewel AI-systemen steeds indrukwekkender worden in hun vermogen om teksten en beelden te genereren, moeten gebruikers zich bewust zijn van de gevaren van hallucinerende AI. Het risico van misleidende of volledig verzonnen informatie kan leiden tot serieuze problemen, vooral wanneer AI blindelings wordt vertrouwd. Maar juist die fouten kunnen ook als inspiratiebron dienen voor creatieve toepassingen. Door slim gebruik te maken van AI en je output zorgvuldig te evalueren en bij te werken, kun je innovatieve en verrassende resultaten behalen. De sleutel ligt in het balanceren van creativiteit en kritische controle: benut de kracht van AI, maar blijf scherp en selectief om de beste uitkomsten te realiseren.’