Het gevaar van ‘hallucinating AI’

Fotogra­fie is essen­ti­eel om je website en social media te kunnen vullen met waarde­volle content. Als je zelf foto’s maakt, dan zijn deze jouw bezit en heb je hierop automa­tisch auteurs­recht, of copyright. Maar hoe zit dat dan wanneer je fotogra­fie van het inter­net haalt, of wanneer je een fotograaf inhuurt voor je bedrijfsfoto’s? Hou je je niet aan de regels, dan riskeer je een hoge boete. Dit is waar je rekening mee moet houden!

Het gevaar van ‘hallucinating AI’

Je kunt er niet meer omheen. Of je nou in Google Images zoekt, op Instagram scrollt of een LinkedIn-post doorleest: je gaat ongetwij­feld een AI-gegene­reerde tekst of afbeel­ding tegen­ko­men. En de resul­ta­ten worden steeds beter; de model­len steeds geavan­ceer­der en in staat om complexe taken uit te voeren. Maar als AI zelf feiten gaat verzin­nen, of volle­dig de perken te buiten gaat, dan spreken we van hallu­ci­ne­rende AI, iets waar gebrui­kers zich vaak niet erg bewust van zijn.

Hallucinerende AI uitgelegd

Vraag ChatGPT om een boek voor bepaalde infor­ma­tie, en al snel krijg je een aanbe­ve­ling van een boek dat niet bestaat, van een auteur die dat boek nooit geschre­ven heeft. Marke­ting­co­ör­di­na­tor Aurora: ‘Het lijkt dus in een oogop­slag alsof een AI je voorziet van nuttige, kloppende infor­ma­tie maar in feite is het dus onjuist, verzon­nen of onsamen­han­gend. Dit kan in de vorm van bronnen, zoals boeken, maar het kan ook gaan over fictieve citaten of verkeerde feiten.’

…hoe kan dat?

Aurora: ‘AI-model­len, zoals een taalmo­del als ChatGPT, worden getraind op ontzet­tend veel tekst. Hierin vindt het model patro­nen en op basis van die patro­nen schrijft ChatGPT teksten voor jou. Maar ja, model­len snappen de wereld natuur­lijk niet en ze weten dan ook niet of er fouten zitten in de teksten waar ze op getraind zijn. Heeft een model geen direct antwoord, dan probeert het zelf iets samen te stellen, ook als dat betekent dat het iets moet verzin­nen. Dat betekent dus dat als je een AI-afbeel­dings­ge­ne­ra­tor om een foto van een hond vraagt, de kans aanwe­zig is dat je een golden retrie­ver met vijf poten terugkrijgt.’

Misleidend of creatief?

Je zou natuur­lijk óók kunnen zeggen dat het maken van die fouten een model juist heel mense­lijk maakt. Dat je AI niet blind moet vertrou­wen dat staat voorop, maar hoe kun je die hallu­ci­na­ties inzet­ten om creatief aan de slag te gaan? Aurora: ‘AI onder­steunt ons bij het ontsnap­pen aan lineair denken door verras­sende verban­den en nieuwe kansen voor innova­tie te creëren.’

Hoe haal je maximale creativiteit uit je AI-creaties?

  1. Zorg voor origi­na­li­teit. Probeer verschil­lende tekst­op­drach­ten uit om te ontdek­ken hoe je AI-opdrach­ten kunt formu­le­ren die leiden tot unieke en verras­sende resul­ta­ten. Afbeel­din­gen­ge­ne­ra­tors, bijvoor­beeld, kunnen veel varia­ties maken, maar niet alles is een meester­werk. Door te leren welke compo­si­ties, contras­ten en kleuren goed werken, kun je snel zien welke versies poten­tie hebben.
  2. Toon empathie. Om de aandacht van je doelgroep te trekken, moet je hen goed begrij­pen. Wat zijn hun priori­tei­ten? Ken je hun cultu­rele context? Creaties die begrip en empathie voor je publiek tonen, zorgen dat je opvalt.
  3. Wees nauwkeu­rig. Tradi­ti­o­nele vaardig­he­den blijven belang­rijk. Genera­tieve AI creëert vaak een uitgangs­punt, geen eindre­sul­taat. Meestal zul je de beelden of teksten nog verder moeten bewerken

Een gezonde balans

Aurora: ‘Hoewel AI-syste­men steeds indruk­wek­ken­der worden in hun vermo­gen om teksten en beelden te genere­ren, moeten gebrui­kers zich bewust zijn van de gevaren van hallu­ci­ne­rende AI. Het risico van mislei­dende of volle­dig verzon­nen infor­ma­tie kan leiden tot serieuze proble­men, vooral wanneer AI blinde­lings wordt vertrouwd. Maar juist die fouten kunnen ook als inspi­ra­tie­bron dienen voor creatieve toepas­sin­gen. Door slim gebruik te maken van AI en je output zorgvul­dig te evalu­e­ren en bij te werken, kun je innova­tieve en verras­sende resul­ta­ten behalen. De sleutel ligt in het balan­ce­ren van creati­vi­teit en kriti­sche controle: benut de kracht van AI, maar blijf scherp en selec­tief om de beste uitkom­sten te realiseren.’

Delen
Latest Blog Post Image

Ook leuk om te lezen

ForYou Media staat voor het creëren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw blogartikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.

We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.