‘Er is bij ForYou Media altijd weer die gunfactor’
‘Eén van de prettigste aspecten van het werken met ForYou Media is dat er voortdurend contact is. In iedere mailtje of telefoontje zit die positieve toon hoe ze werken en wat ze aanbieden. Heel transparant, samen nadenken hoe we een proces aanvliegen en altijd weer die gunfactor dat, als er nog tijd over is, ze wat extra’s voor me willen doen’, vat Esther Ritman heel kort en enthousiast haar samenwerking met ForYou Media samen.
Foto: Marcel Rob
Het belang van optimale zichtbaarheid
Nog relatief kortgeleden startte ze haar bedrijf ‘Dichtbij levensafronding & uitvaartbegeleiding’. ‘Via een collega in het vak — Nienke Blom van ‘libelle levensafronding & uitvaartbegeleiding’ – kwam ik bij ForYou Media terecht. De fijne sfeer van samenwerking was daarin meteen duidelijk. In mijn vorige baan heb ik veel met multimedia gewerkt en een online community opgebouwd, dus ik was me ervan bewust hoe belangrijk het is om optimale online zichtbaarheid te genereren.’
Totaalconcept
‘Het mooie aan ForYou Media is het feit dat ze een totaalconcept aanbieden. Ik kon er niet alleen voor mijn nieuwe website terecht, maar ook voor mijn socialmediaberichten. Het maken van de website verliep heel spontaan. Ik had zelf een heel duidelijk beeld voor ogen. Ik ben namelijk heel visueel ingesteld en ik wist precies hoe ik mijn visie wilde uitdragen. Binnen het kader van het format van de website waren er genoeg mogelijkheden om dat allemaal vorm te geven.’
Dichtbij
‘De uitvaartbranche waarin ik werkzaam ben, is natuurlijk heel specifiek. Ik wilde de lezer met mijn website heel direct kunnen aanspreken: qua taal zo simpel mogelijk en met veel warmte erin. Niet voor niets heb ik voor de naam ‘Dichtbij’ gekozen. Eerlijk en transparant en laten zien dat ik families kan begeleiden in een afscheid zoals zij dat voor zich zien. Die vertaalslag ging heel vlot. Ik had bijvoorbeeld afgesproken dat ForYou Media de teksten voor de website zou verzorgen, maar die heb ik uiteindelijk in twee dagen grotendeels zelf geschreven’, lacht Esther. ‘Omdat ForYou Media daardoor minder tijd in mijn website hoefde te steken, werd meteen voorgesteld om in de branding wat extra’s voor me te doen. Dat is echt de kracht van dit bedrijf!’
Lyrisch
Esther is ontzettend blij met haar nieuwe website. ‘Ja, die is echt perfect geslaagd. Ik heb onlangs een uitvaart mogen verzorgen voor een familie waarmee mijn eigen familie al generaties verknocht is. De vader was kunstenaar met een grote liefde voor het leven en de natuur. Hij had altijd veel op het gebied van vormgeving gedaan. Een paar weken voor zijn onverwachte overlijden had hij mijn website bezocht, hoorde ik van mijn zus. Hij was er helemaal lyrisch over: de vormgeving, het taalgebruik, de inspiratie die erop stond. Dit was voor de familie en voor mij een verrassing en gaf ons het gevoel dat we zijn onzichtbare regie volgden. Het is een buitengewoon afscheid geworden.’
‘Het is mijn wens om het gesprek over de dood onderdeel van ons leven te maken’
- Esther Ritman – Dichtbij
Meer volgers
‘De socialmediaberichten hebben voor meer volgers gezorgd’, vervolgt Esther haar verhaal. ‘Ik merk toch wel dat mijn socials breed worden opgepakt. Niet alleen door mensen uit mijn eigen netwerk, maar er zijn ook veel mensen uit de uitvaartbranche die me zijn gaan volgen. Sindsdien volg ik hen ook; zo ontstaat er toch een netwerk. Mensen van wie ik zelf inspiratie krijg, gun ik ook een plekje in mijn socials of op de inspiratiepagina van mijn website.’
Laatste levensfase
‘Naast het verzorgen van uitvaarten begeleid ik ook graag mensen tijdens hun laatste levensfase. Praten over de dood, over je wensen voor de laatste levensfase en je afscheid, over wat er in je hart leeft en wat je nog wilt afronden, kan van onschatbare waarde zijn. Ik vind het leuk om mensen via mijn website en social media in aanraking te brengen met een breder scala aan mogelijkheden en expertise waar ze tijdens de laatste levensfase en bij het nadenken over hun afscheid van kunnen profiteren. Hoe meer je daar al tijdig over nadenkt, hoe meer je zelf de regie pakt en houdt waar het maar kan.’
Voor een groot én een klein budget
‘ForYou Media weet de snaar bij de juiste doelgroep te raken. Met mijn socials wil ik ook jongere generaties bereiken. Met name bij hen zie ik een sterk groeiende behoefte om een uitvaart op hun eigen manier te doen. Bij mijn aanpak kun je kiezen voor een uitvaart op de traditionele manier, maar ik kan ook allerlei alternatieven aandragen. Een uitvaart is in financieel opzicht een grote investering, maar het hoeft niet altijd groots en meeslepend. Het kan ook heel persoonlijk en voor een klein budget worden geregeld. Dat is allemaal mogelijk. Ik begeleid uitvaarten voor alle leeftijden en daarbij wil ik heel graag de persoon zijn die alle wensen en ideeën verbindt en de familie daarmee ontzorgt.’
Wens
Esther: ‘ForYou Media helpt mij in mijn wens om het gesprek over de dood onderdeel van ons leven te maken. En de manier waarop zij dat doen, maakt dat zichtbaar. Als mensen mijn posts gaan delen op social media. Net als een opmerking die ik laatst hoorde na een uitvaart die ik had verzorgd: ‘Zó moet een uitvaart gedaan worden. Nu ik dit heb meegemaakt, denk ik heel anders over mijn eigen afscheid’. Dit maakt me gelukkig’, klinkt het dankbaar.
Perspectief
‘Ik kan niet anders zeggen dan dat ik ontzettend tevreden ben over onze samenwerking’, lacht Esther als besluit. ‘Ik weet zeker dat ForYou Media in de toekomst nog veel voor me kan betekenen. Misschien bij het maken van een mooi boekje of meegaan in de nieuwste trends op het gebied van online marketingcommunicatie. Ja, ik zie nog veel perspectief in onze samenwerking.’
Esther Ritman
Dichtbij
Foto: Yvette Vlaar