‘Niemand wil meer lezen’, hoe ga je hiermee om in je communicatie?

Het is een uitspraak die je vaak hoort: ‘Niemand wil meer lezen’. Het voelt daardoor steeds moeilij­ker om de aandacht van je doelgroep vast te houden. Maar dat betekent niet dat er helemaal geen ruimte is voor tekst in je marke­ting­com­mu­ni­ca­tie, integen­deel zelfs. De sleutel ligt hem juist in het slim inzet­ten van je content en begrij­pen hoe je je lezers bereikt. Redac­tie­co­ör­di­na­tor Angela legt het uit!

‘Niemand wil meer lezen’, hoe ga je hiermee om in je communicatie?

Het is een uitspraak die je vaak hoort: ‘Niemand wil meer lezen’. Het voelt daardoor steeds moeilij­ker om de aandacht van je doelgroep vast te houden. Maar dat betekent niet dat er helemaal geen ruimte is voor tekst in je marke­ting­com­mu­ni­ca­tie, integen­deel zelfs. De sleutel ligt hem juist in het slim inzet­ten van je content en begrij­pen hoe je je lezers bereikt. Redac­tie­co­ör­di­na­tor Angela legt het uit!

Tip 1: maak je boodschap scanbaar

Angela: ‘De meeste mensen lezen geen hele teksten woord voor woord; ze scannen om snel de belang­rijk­ste infor­ma­tie op te pikken.’ Daarom heeft het geen zin om ellen­lange websi­te­tek­sten en social­m­e­dia­be­rich­ten te schrij­ven, én is het van essen­tie om je content scanbaar te maken. Denk aan:

  • Vetge­drukte woorden. Markeer de belang­rijk­ste termen of zinnen om de aandacht te trekken.
  • Korte alinea’s. Houd je alinea’s compact, zodat ze overzich­te­lijk blijven.
  • Kopjes en tussen­kop­jes. Gebruik duide­lijke kopjes om lezers door je tekst te leiden.
  • Opsom­min­gen en bullet points. Deze breken de tekst en maken het gemak­ke­lijk om de kernpun­ten eruit te halen. Zoals jij nu met deze tekst doet 😉

Tip 2. Vertel een visueel verhaal

Beelden blijven krach­tig. Of het nu gaat om foto’s, illustra­ties of infograp­hics, visuele content maakt een verhaal niet alleen aantrek­ke­lij­ker maar ook beter te begrij­pen. Zoals bijvoorbeeld:

  • Video’s. Video­con­tent blijft toene­men in popula­ri­teit. Of je nu kiest voor korte reels of uitge­breide uitlegvideo’s, video kan helpen om je boodschap over te brengen.
  • Sociale media. Hier preste­ren visuele posts vaak beter dan pure tekst. Voeg korte, pakkende capti­ons toe die nieuws­gie­rig­heid wekken.
  • Infograp­hics. Visua­li­seer complexe gegevens om ze eenvou­di­ger te maken. Een goede infograp­hic kan veel meer zeggen dan een lange tekst.

Tip 3. Schrijf zoals je praat

Authen­ti­ci­teit is de nieuwe norm. Angela: ‘Mensen willen geen stati­sche, afstan­de­lijke teksten lezen; ze zoeken verbin­ding en herken­ning. Schrijf daarom alsof je een gesprek voert met je lezer. Gebruik een toegan­ke­lijke en persoon­lijke toon en wees niet bang om een beetje humor of emotie toe te voegen. Boven­dien schep je realis­ti­sche verwach­tin­gen door te schrij­ven zoals je spreekt, omdat mensen je al een beetje hebben leren kennen door je schrij­ven. Zo voorkom je een groot contrast wanneer ze wel met je in zee gaan voor zaken.’

Tip 4. Geef waarde, snel

Een lezer moet direct waarde geboden worden. ‘Dat betekent dat je in je eerste zinnen duide­lijk maakt wat ze kunnen verwach­ten en waarom het de moeite waard is om door te lezen. Denk aan het beant­woor­den van vragen, het bieden van oplos­sin­gen of het geven van prakti­sche tips.’

Tip 5. Experimenteer en analyseer

Wat werkt voor de ene doelgroep, werkt misschien niet voor de andere. Probeer verschil­lende benade­rin­gen en analy­seer de resul­ta­ten. Gebruik tools om te zien welke content het meeste engage­ment oplevert en pas je strate­gie daarop aan.

Blijven lezen? Ja, als je het goed doet!

Toege­ge­ven, het klopt dat de aandachts­spanne van de gemid­delde lezer korter is gewor­den, maar dit betekent dus niet dat niemand meer wil lezen. Mensen lezen nog steeds graag, zolang je hen maar relevante, waarde­volle en gemak­ke­lijk te consu­me­ren content biedt.

Delen
Latest Blog Post Image

Ook leuk om te lezen

ForYou Media staat voor het creëren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw blogartikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.

We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.