Codetaal? De belangrijkste marketingtermen uitgelegd

Verwarde blikken bij het lezen van een marke­ting­plan? Geen zorgen, je bent niet de enige. Marke­teers hante­ren nogal eens een eigen taaltje dat voor menig mens abraca­da­bra is. CMS? PPC? CPC? SEO? HDP? Oké, die laatste is een geintje, maar het kan flink verwar­rend zijn als je geen idee hebt waar een marke­teer over kletst. In dit blog behan­de­len we de meest voorko­mende marke­ting­ter­men om jou op weg te helpen!

Codetaal? De belangrijkste marketingtermen uitgelegd

Verwarde blikken bij het lezen van een marke­ting­plan? Geen zorgen, je bent niet de enige. Marke­teers hante­ren nogal eens een eigen taaltje dat voor menig mens abraca­da­bra is. CMS? PPC? CPC? SEO? HDP? Oké, die laatste is een geintje, maar het kan flink verwar­rend zijn als je geen idee hebt waar een marke­teer over kletst. In dit blog behan­de­len we de meest voorko­mende marke­ting­ter­men om jou op weg te helpen!

SEO & SEA

Marke­ting­co­ör­di­na­tor Sabine legt uit: ‘Search Engine Optimi­za­tion (SEO) en Search Engine Adver­ti­sing (SEA) zitten in dezelfde marke­ting­hoek, maar wat ze inhou­den en hoe ze worden uitge­voerd, verschilt nogal. Beiden hebben ze betrek­king op je vindbaar­heid in zoekma­chi­nes, zoals Google. In de meeste geval­len vullen SEA en SEO elkaar perfect aan.’

tabel SEO SEA

Je ziet dus dat SEA veel meer gericht is op het behalen van korte­ter­mijn­re­sul­ta­ten, terwijl je met SEO bouwt aan succes over een langere periode en voor een langere tijd.

User Experience (UX)

Vormge­ver (en UX-super­ster) Leoni vertelt: ‘In simpele woorden is UX de totale ervaring die iemand heeft bij het gebruik van een product of dienst. Denk hierbij aan een website of app, maar het kan ook gaan om een fysiek product zoals een telefoon of een koffie­zet­ap­pa­raat. Het gaat om alles wat de gebrui­ker voelt, denkt en doet tijdens de inter­ac­tie met dat product.’ Een goede UX zorgt voor tevre­den klanten (die graag terug­ko­men), betere vindbaar­heid en meer conver­sie… eh, sorry. Even een stapje terug.

Conversie?

Sabine: ‘Conver­sie is het omzet­ten van een poten­ti­ële klant in een daadwer­ke­lijke klant, door een aankoop te doen, een formu­lier in te vullen, een app te downlo­a­den of een video tot het einde te bekij­ken. Conver­sie is een belang­rijke metriek voor bedrij­ven, omdat het laat zien hoe effec­tief je marke­ting­in­span­nin­gen zijn. Een hoge conver­siera­tio betekent dat je erin slaagt om een groot deel van je bezoe­kers om te zetten in klanten.’

Contentmarketing

Content­mar­ke­ting is een marke­ting­stra­te­gie waarbij je waarde­volle, relevante en consis­tente content creëert en distri­bu­eert om een duide­lijk omschre­ven doelgroep aan te trekken en te behou­den – met als uitein­de­lijke doel het stimu­le­ren van winst­ge­vende klantrelatie(s). ‘Het gaat erom dat je niet meteen je product of dienst aanprijst, maar eerst een band opbouwt met je doelgroep door hen te voorzien van infor­ma­tie die ze interes­sant vinden,’ legt Sabine uit.

Je hoeft niet alles te weten

Betekent het dat je aan het einde van deze blog volle­dig onze taal moet spreken? Nee, daarvoor besteed je je marke­ting niet uit. Je hoeft de BR en de CPC van je LP niet te weten. We maken het je graag makke­lij­ker, en nemen een stapje terug om jou in elke stap van het proces mee te nemen. Wel zo fijn – wel zo logisch.

Delen
Latest Blog Post Image

Ook leuk om te lezen

ForYou Media staat voor het creëren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw blogartikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.

We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.