‘Oprechtheid is in ons vak heel belangrijk’
‘Eigenlijk stond het al in de sterren geschreven dat ik later mijn brood zou verdienen met mijn vlotte babbel’, grijnst Raymond Wijnstra. ‘Het is dus geen wonder dat ik op een gegeven moment de sales ben ingerold. Toch had ik eerst heel andere plannen.’
Defensie
‘Toen ik bij Defensie werkte, mijn eerste ‘echte’ baan, was ik vast van plan om daar altijd te blijven. Maar ik was wel vaak en veel weg en zag daardoor mijn familie en vrienden veel te weinig, naar mijn zin. Nadat ik een half jaar op uitzending was geweest, heb ik de knoop doorgehakt: ik wilde iets anders gaan doen. Iets waarbij ik meer thuis zou zijn. Ik heb mijn tijd uitgediend en eervol ontslag gekregen.’
Commerciële richting
Het liefst had Raymond een functie bij de politie of brandweer gewild, maar daar was in het noorden van het land, waar hij woont, geen mogelijkheid toe. ‘Toen besloot ik dat het iets in de commerciële richting zou worden. Met de nadruk op ‘iets’, want ik had eigenlijk geen idee wat het inhield toen ik op een vertegenwoordigersfunctie solliciteerde. Later kwam ik als salesmedewerker in de mediawereld terecht. Vooral in het begin gaf het me enorm veel energie wanneer ik iets verkocht. Het idee dat ik mensen kon overtuigen. Daar kreeg ik echt een kick van!’
Echt helpen
Raymond startte bij ForYou Media ook in de sales, maar mag zich tegenwoordig alweer enkele jaren senior media-adviseur noemen. ‘Die kick van het verkopen werd natuurlijk op een gegeven moment minder. Ik had vooral de wens om ondernemers echt te helpen. Ondernemers hebben een visie. Ze willen meer groei, meer klanten of een grotere naamsbekendheid. Maar hoe denken ze die te bereiken? Welke externe factoren zetten ze daarvoor in? Alles valt en staat met hun eigen presentatie.’
‘Ik krijg hier de vrijheid om mijn eigen tijd in te delen’
- Raymond Wijnstra
Het allergaafste
‘Ik vind het dan het allerleukste om te kijken wat wij vanuit onze portfolio daaraan kunnen bijdragen. ‘Ontzorgen’ is daarbij het sleutelwoord, zodat de ondernemer tijd overhoudt en niet eindeloos hoeft aan te klooien. Daarvoor kunnen ze namelijk ForYou Media inschakelen. Het is echt het allergaafste om hun dát inzicht te geven. Het helpen van ondernemers vind ik het mooiste wat er is! En als ik dan in de succesverhalen van bijvoorbeeld l’Estro armonico of Huid en Uiterlijk teruglees hoe goed ik hen heb kunnen helpen, vind ik dat fantastisch. Hun visie is realiteit geworden!’
Eerlijk en oprecht
‘Ik houd me voornamelijk met bestaande opdrachtgevers bezig’, vervolgt Raymond zijn verhaal. ‘Niet alleen een bedrijf ontwikkelt zich, maar personen ook en worden er nieuwe doelen gesteld. Aan mij de taak om continu mee te denken en voor hen een sparringpartner te blijven. Eerlijkheid en oprechtheid zijn voor mij daarin heel belangrijk. Dat vind ik in ons vak gewoon een must, en dat is ook hoe ik zelf altijd ben. Ik adviseer niet met in mijn achterhoofd het doel om zoveel mogelijk producten te verkopen. Nee, ik wil écht helpen. Ik meen oprecht wat ik zeg over de mogelijk te nemen stappen.’
Vrijheid en flexibiliteit
Raymond is blij met zijn baan bij ForYou. ‘Het voelt als thuis. Heel vertrouwd. Ik krijg hier de vrijheid om mijn eigen tijd in te delen, en vooral met een gezin is die flexibiliteit heel fijn. We gaan hier ook op een prettige manier met elkaar om. Open en eerlijk. Zolang je je werk goed doet, word je helemaal vrijgelaten in hoe je het doet. Daar voel ik me prettig bij. Ja, ik zit hier perfect!’