Wat is het effect van mijn marketing?
Je hebt een investering gedaan in je marketing: een nieuw logo, blogartikelen of een socialmediacampagne. Je legt je notitieboekje nog een keertje recht, zet de telefoon wat dichterbij en schuit je stoel aan. Kom maar op met die belletjes! Maar je telefoon blijft stil; je mailbox leeg. Maar je hebt toch ingezet op marketing? ‘Het effect van marketing is één van de lange termijn,’ legt marketingcoördinator Sabine uit.
Leer het merk kennen
Mensen hebben gemiddeld zeven contactmomenten nodig voor ze tot aankoop overgaan. Dat is natuurlijk een leidraad, maar het idee erachter is dat mensen bekend moeten raken met een merk voor ze er een aankoop willen doen. Sabine: ‘Misschien herken je dit ook wel: wanneer je zelf een aankoop wilt doen, doe je dit niet bij de eerste de beste zaak die het product heeft waar je naar op zoek bent. Het liefst ga je naar een bedrijf waarvan je weet dat het goede producten kan leveren, zelfs als dat betekent dat je soms wat meer betaalt voor hetzelfde product.
Wat is zo’n contactmoment?
Een contactmoment is een moment waarop de klant met jouw bedrijf in aanraking komt. Dit kan op verschillende manieren zijn. Iemand die even jouw fysieke winkel bezoekt, iemand die jouw website bekijkt, iemand die een post van je ziet op social media. Sabine legt uit: ‘Veel interactie hoeft er trouwens niet te zijn. Als je gewoon even een momentje jezelf laat zien, kom je al een heel eind. Het laat zien: ‘Ik doe mee. Ik ben er voor je, wanneer je het wilt’.
Vertrouwen door contact
Het exposure-effect is een psychologisch effect. Dit effect is dat, hoe vaker je met iets in contact komt, hoe betrouwbaarder het op je overkomt. Misschien dat je een nieuwe collega hebt die direct een slechte eerste indruk maakt; iemand die een raar geurtje om zich heen heeft hangen en net het verkeerde weet te zeggen. Alleen op den duur blijkt diegene toch mee te vallen. Een collega die je steeds vaker ziet, ga je namelijk onbewust sympathieker vinden. Het kan net zo goed zijn dat je de nieuwe hit van Ariana Grande na een eerste luisterbeurt maar niks vindt, maar na de zevende keer toch begint mee te neuriën. Hoe vaker je aan iets blootgesteld bent (exposure), hoe positiever je erover denkt.
hoe vaker je met iets in contact komt, hoe betrouwbaarder het op je overkomt
Blijf je klanten nabij
Dit effect verklaart ook waarom contactmomenten zo belangrijk zijn. Meer contactmomenten zorgen er dus voor dat mensen ook vertrouwder raken met jouw bedrijf. ‘Of ze nu een lang blog lezen of slechts een keer je naam voorbij zien komen: ergens, in een ver afgelegen hoekje van hun gedachtes, blijf je toch bestaan. En zodra ze je nodig hebben en dat hoekje weer opzoeken, sta je voor ze klaar. Wanneer je dus je socialcampagne opzet, of een pagina plaatst in een lokaal magazine, staat de telefoon niet direct roodgloeiend. Maar op den duur zal de telefoon steeds vaker overgaan. Hoe zichtbaarder je bent en blijft, hoe meer je jezelf laat zien en hoe beter je content is, des te beter zorg je ervoor dat je uiteindelijk gezien wordt als autoriteit in je vakgebied en specialist op jouw gebied,’ sluit Sabine.