Wat is het effect van mijn marketing?

Je hebt een inves­te­ring gedaan in je marke­ting: een nieuw logo, blogar­ti­ke­len of een social­m­e­dia­cam­pagne. Je legt je notitie­boekje nog een keertje recht, zet de telefoon wat dichter­bij en schuit je stoel aan. Kom maar op met die belle­tjes! Maar je telefoon blijft stil; je mailbox leeg. Maar je hebt toch ingezet op marke­ting? ‘Het effect van marke­ting is één van de lange termijn,’ legt marke­ting­co­ör­di­na­tor Sabine uit.

Leer het merk kennen

Mensen hebben gemid­deld zeven contact­mo­men­ten nodig voor ze tot aankoop overgaan. Dat is natuur­lijk een leidraad, maar het idee erach­ter is dat mensen bekend moeten raken met een merk voor ze er een aankoop willen doen. Sabine: ‘Misschien herken je dit ook wel: wanneer je zelf een aankoop wilt doen, doe je dit niet bij de eerste de beste zaak die het product heeft waar je naar op zoek bent. Het liefst ga je naar een bedrijf waarvan je weet dat het goede produc­ten kan leveren, zelfs als dat betekent dat je soms wat meer betaalt voor hetzelfde product.

Wat is zo’n contactmoment?

Een contact­mo­ment is een moment waarop de klant met jouw bedrijf in aanra­king komt. Dit kan op verschil­lende manie­ren zijn. Iemand die even jouw fysieke winkel bezoekt, iemand die jouw website bekijkt, iemand die een post van je ziet op social media. Sabine legt uit: ‘Veel inter­ac­tie hoeft er trouwens niet te zijn. Als je gewoon even een momentje jezelf laat zien, kom je al een heel eind. Het laat zien: ‘Ik doe mee. Ik ben er voor je, wanneer je het wilt’.

Vertrouwen door contact

Het exposure-effect is een psycho­lo­gisch effect. Dit effect is dat, hoe vaker je met iets in contact komt, hoe betrouw­baar­der het op je overkomt. Misschien dat je een nieuwe collega hebt die direct een slechte eerste indruk maakt; iemand die een raar geurtje om zich heen heeft hangen en net het verkeerde weet te zeggen. Alleen op den duur blijkt diegene toch mee te vallen. Een collega die je steeds vaker ziet, ga je namelijk onbewust sympa­thie­ker vinden. Het kan net zo goed zijn dat je de nieuwe hit van Ariana Grande na een eerste luister­beurt maar niks vindt, maar na de zevende keer toch begint mee te neuriën. Hoe vaker je aan iets bloot­ge­steld bent (exposure), hoe positie­ver je erover denkt.

hoe vaker je met iets in contact komt, hoe betrouwbaarder het op je overkomt

Blijf je klanten nabij

Dit effect verklaart ook waarom contact­mo­men­ten zo belang­rijk zijn. Meer contact­mo­men­ten zorgen er dus voor dat mensen ook vertrouw­der raken met jouw bedrijf. ‘Of ze nu een lang blog lezen of slechts een keer je naam voorbij zien komen: ergens, in een ver afgele­gen hoekje van hun gedach­tes, blijf je toch bestaan. En zodra ze je nodig hebben en dat hoekje weer opzoe­ken, sta je voor ze klaar. Wanneer je dus je social­cam­pagne opzet, of een pagina plaatst in een lokaal magazine, staat de telefoon niet direct roodgloei­end. Maar op den duur zal de telefoon steeds vaker overgaan. Hoe zicht­baar­der je bent en blijft, hoe meer je jezelf laat zien en hoe beter je content is, des te beter zorg je ervoor dat je uitein­de­lijk gezien wordt als autori­teit in je vakge­bied en speci­a­list op jouw gebied,’ sluit Sabine.

Delen
Latest Blog Post Image

Ook leuk om te lezen

ForYou Media staat voor het creëren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw blogartikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.

We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.