MARKETINGWIJZER #7

Wat de nieuwe iOS 14-update betekent voor jouw campagne

MarketingWijzer | 24.02.2021

Social media en privacy blijven een ‘hot item’. Veel socialmediaplatforms verzamelen immers data van mensen om de gebruikerservaring persoonlijker te maken en de juiste advertenties aan de juiste personen te kunnen laten zien.Toch zijn er steeds meer geluiden dat de privacy van gebruikers beter bewaakt moet worden. Apple nam het heft in eigen handen en rolt momenteel een nieuwe update uit die gebruikers meer privacyopties geeft. Positief voor de gebruikers zelf, maar het nieuws viel rauwer op het dak in de wereld van internetmarketing. De update is namelijk helaas minder goed nieuws wanneer je een betaalde socialmediacampagne op Facebook hebt draaien.

Wat verandert er door de iOS 14-update?

Apple is langzaam een nieuwe update aan het uitrollen voor iOS. De iOS 14-update geeft gebruikers meer controle over het aantal apps dat ze kunnen zien van het gebruik van de app. Eerder was dat namelijk simpel: ze zagen vrijwel alles. Apps konden veel gegevens lezen over je scroll- en klikgedrag. Artikelen die je aan het lezen was, posts waar je vaak op reageerde, links waar je op klikte: de apps zagen het allemaal. Ze konden je zelfs volgen wanneer je niet meer in de app was, maar was doorgelinkt naar een externe website.

Slecht nieuws voor Facebook-campagnes

In principe is de update dus goed nieuws voor Apple-gebruikers. Zij kunnen nu handmatig aangeven dat ze niet gevolgd willen worden, waardoor ze meer controle krijgen over hun eigen gegevens. Voor internetmarketing heeft de iOS 14-update alleen grote gevolgen. Ook de Facebook-pixel kan namelijk niet alle gegevens meer inzien van iemands appgebruik. Zo wordt het gericht inzetten van je marketing een probleem.

Gevolgen van iOS 14 voor jouw advertenties

Het wordt door deze update vooral moeilijker om de juiste advertenties aan de juiste mensen te tonen. Retargeting wordt hierdoor bijvoorbeeld een stuk moeilijker, aangezien je geen gegevens meer hebt over wie eerder je producten bekeken hebben. Ook heb je minder gegevens over het resultaat van je campagne: je weet namelijk niet meer wat er gebeurt zodra iemand op een advertentie heeft geklikt. Het doel van de advertentie is immers niet alleen om mensen naar je website te krijgen, maar ook om mensen daar te verleiden tot een aankoop of hun gegevens achter te laten. Of die aankoop of gegevens vervolgens ook echt volgen op een klik, kun je na de update niet langer zien.

Wat kun je doen?

Er zijn drie concrete acties en gevolgen die we graag willen uitlichten.

  • Het aantal conversiegebeurtenissen is teruggebracht naar 8. Een conversiegebeurtenis is een actie, zoals een klik of het toevoegen van een product aan het winkelwagentje. Het is dus belangrijk om na te gaan welke 8 je hierbij wilt kunnen zien.
  • Het is belangrijk om je domeinnaam binnen Facebook te verifiëren. Maken wij voor jou socialcampagnes én is je domein en/of website bij ons in beheer? Dan hebben we dit al voor je gedaan. Wanneer dit niet het geval is, en je zelf dus je website host of je domeinnaam in beheer hebt, is het belangrijk om zelf je domeinnaam in Facebook te verifiëren. Je kunt hier lezen hoe dat moet.
  • Houd er rekening mee dat resultaten even op zich kunnen laten wachten. Resultaten van je advertenties zijn na de update niet meer in real-time te zien. Hier kan nu 3 dagen vertraging in zitten.

Voorbereid op de toekomst

Wat de precieze resultaten van de iOS 14-update zullen zijn, zal duidelijk worden zodra deze bij alle Apple-gebruikers is uitgerold. De groep die vervolgens weinig te volgen is, zal wel beperkt blijven. Ongeveer 15% van de telefoongebruikers heeft iOS als besturingssysteem. Van die groep zal ook niet iedereen het volgen uitzetten. Toch is het altijd goed om voorbereid te zijn op ontwikkelingen, om je campagnes succesvol te houden!