header vervolgpagina s

Specialist aan het woord

Specialist aan het woord: zo kun je een bedrijfsmagazine laten maken

Specialist aan het woord | 11 oktober 2021

Waar is een bedrijfsmagazine voor in te zetten? En hoe gaat een vormgever hiermee aan de slag? Dit keer: 5 vragen aan Leoni Helsdingen, grafisch vormgever bij ForYou Media, die al vele magazines met succes voor bedrijven heeft mogen verzorgen.

Specialist aan het woord 42

Wat kun je allemaal met een bedrijfsmagazine?

‘Een groot voordeel van het maken van een bedrijfsmagazine is dat je er je bereik mee kunt vergroten. Ze blijven vaak bij mensen en op locaties ‘rondslingeren’, waar steeds weer nieuwe mensen ze kunnen lezen. Het is een geschikt middel om publiek mee te bereiken dat ook echt de tijd wil nemen om het magazine te lezen. In de praktijk merken we dat de magazines vooral gelezen worden door mensen die al klant zijn. Het is wel een manier om ze te binden. Het is dan goed om in het magazine naar voren te laten komen wat je verder doet, zodat ook je vaste klanten nieuwe informatie hierover ontdekken.’

Waar let je zelf op bij het vormgeven van een magazine?

‘Het is in een magazine belangrijk dat de content echt iets zegt: interessante verhalen die inspireren en informeren. In een magazine over uitvaarten kun je bijvoorbeeld iemand aan het woord laten die een uitvaart georganiseerd heeft of meegemaakt heeft, om te vertellen hoe die het heeft beleefd. Een magazine van een kapsalon kan juist meer gericht zijn op trends en adviezen voor haarverzorging voor thuis. Het magazine moet niet te commercieel worden, bijvoorbeeld met prijzenlijsten of heel veel inhoudelijke informatie over je producten. Dan gaan mensen het niet lezen. Hier is een brochure meer geschikt voor.’

>> ‘Het leukste is gewoon om veel eigen content in het magazine te hebben.'<<

‘In een bedrijfsmagazine is bladritme belangrijk, zowel qua inhoud als vormgeving. Voor bladritme heb je vooral afwisseling nodig. Het mooiste is dus om verschillende artikelen te combineren, bijvoorbeeld afwisselend inhoudelijke artikelen en tips. In de vormgeving is het belangrijk dat alles niet alleen maar hetzelfde is. Eigenlijk wil je dat iemand verrast is iedere keer als diegene de pagina omslaat. Zo wekt elk artikel nieuwsgierigheid en wordt het magazine goed gelezen.’

Wat zijn originele of opvallende elementen die je goed vindt werken?

‘Ervaringsverhalen doen het opvallend goed in een magazine. Dit zijn verhalen waarin mensen vertellen wat ze aan een bepaald product hebben gehad of hoe ze een dienst hebben ervaren. Het persoonlijke element hierin spreekt erg aan. Ook zijn columns altijd leuk: korte toevoegingen van andere schrijvers in het magazine. Het leukste is gewoon om veel eigen content in het magazine te hebben. Inspiratiepagina’s, adviezen: persoonlijke stukken die van jezelf komen of van mensen in je omgeving.’

‘Eigenlijk wil je dat iemand verrast is iedere keer als diegene de pagina omslaat. Zo wekt elk artikel nieuwsgierigheid en wordt het magazine goed gelezen.’

– Leoni Helsdingen

Wat als ik helemaal geen foto’s of tekst heb?

‘We hebben een heel team klaarstaan om het magazine voor je in te vullen. Een schrijver kan je interviewen of mensen interviewen in je netwerk. Hierbij kunnen we ook veel advies geven over het invullen van het magazine. Voor beeldmateriaal hebben we een beeldbank beschikbaar, maar het beste is toch om persoonlijkheid in je foto’s terug te laten komen. Dit kan bijvoorbeeld met eigen fotografie, die we ook voor je kunnen verzorgen. En, extra handig aan deze investering: alle content in het magazine kun je gemakkelijk voor al je andere kanalen gebruiken, zoals je website en social media.’

>> ‘We hebben een heel team klaarstaan om het magazine voor je in te vullen’ <<

Hoe zou jouw eigen magazine eruitzien?

‘Dat is de enige vraag waarop ik niet direct het antwoord weet! Hmmm… Dat zou een magazine zijn over hoe je een duurzame bijdrage kunt leveren aan de wereld en hoe je zelf duurzaam kunt leven. Ik zou hier veganistische recepten in delen en adviezen geven over hoe je een moestuin kunt onderhouden. Ik zou voor een artikel ook weleens willen uitzoeken wat er bijvoorbeeld met je afval gebeurt wanneer je dit scheidt. Waar komt het vervolgens terecht en heeft dit nut? Dat lijkt mij interessant.’

Bedrijfsmagazine laten maken bij ForYou Media

ForYou Media heeft al meerdere bedrijven mogen helpen bij het realiseren van hun magazine. Wil je meer weten over bedrijfsmagazines? Of wil je zelf beginnen met het opzetten van jouw magazine? Neem dan contact op. Wij staan in de startblokken!

Delen