header vervolgpagina s

Specialist aan het woord #2

Sharif: ‘Als je alles al geprobeerd hebt, waarom dit niet?’

‘Ik laat mensen twijfelen. Dat sowieso,’ lacht Sharif Sharafeddine, commercieel manager bij ForYou Media. Hij heeft net gesproken met een ondernemer die te veel twijfels had om direct de samenwerking aan te gaan. ‘Hij gaf mij in alles gelijk, maar durfde het nog niet aan. Die twijfel zie je echt overal.’

Specialist aan het woord 1 2

Van lege stoel naar betalende klant

Wat kun je als ondernemer doen nu Nederland weer opengaat, maar de onzekerheid groot is? ‘Wees creatief,’ zegt Sharif. ‘Vooral naar je vaste klanten toe. En wees niet bang om hiermee eerst geld te verliezen. Je moet soms geld investeren om geld binnen te krijgen. Hoe win je het vertrouwen van klanten? Door ze kosteloos iets aan te bieden. Kappers hebben bijvoorbeeld een legestoelenactie gedaan. Wanneer iemand een ander introduceert, kon diegene zich gratis laten knippen. In plaats van twee lege stoelen heb je nu een nieuwe betalende klant.’

Geen ‘wat als’-gevoel

‘Hoe je dit kunt doen, ligt ook aan hoeveel je in de lockdown gecommuniceerd hebt. Heb je veel gecommuniceerd zodat je onder de aandacht bleef, dan zul je daar nu de vruchten van plukken. Heb je weinig gecommuniceerd? Dan is het wel zaak om nu juist extra in te zetten. Want ‘out of sight, out of mind’. Je hoeft niet bang te zijn dat het geld gaat kosten. Je wilt later niet het gevoel hebben: ‘Wat als ik het toen wel had gedaan? Hoe had mijn bedrijf er dán nu voor gestaan?’ Door nu te investeren in je marketing en communicatie, weet je zeker dat je er alles aan gedaan hebt om je bedrijf uit de lockdown te helpen.’

>> Hoe win je het vertrouwen van klanten?
Door ze kosteloos iets aan te bieden <<

Hoe staat de zaak er online voor?

‘Dan rest de vraag: waar moet je op inzetten? Wees overal zichtbaar: print, online én social. Maar wat voor jouw bedrijf nuttig is, hangt af van wat je nu hebt. Heb je al een goede website? Zet dan in op artikelen om de website mee te vullen en daarmee te stijgen in je vindbaarheid via Google, en gebruik socialmediaberichten om meer mensen naar je website te krijgen. Met social media kom je namelijk heel dicht bij je doelgroep. Heb je nog geen professionele website? Dan wil je ook geen socials die daarheen verwijzen. Je kunt veel tijd besteden aan het in orde maken van je winkel of bedrijfspand, terwijl je online bedrijf een rommeltje is. Je online winkel is net zo belangrijk. Besteed daar dus ook tijd aan.’

Je wilt later niet het gevoel hebben: wat als ik het toen wel had gedaan? Hoe had mijn bedrijf er dán nu voor gestaan?

Sharif Sharafeddine

De twijfel wegnemen

‘Ik snap dat je twijfels hebt. Ik heb gemerkt tijdens de afgelopen periode dat de twijfel hoog zat bij ondernemers. Het was onduidelijk hoelang de lockdown ging duren. Ze wisten niet zo goed wat nut had en wat niet. Sommige ondernemers zeiden ‘the show must go on’. Andere zagen het juist minder zitten. Een van onze vaste klanten gaf in een Zoom-meeting aan er best wel doorheen te zitten. Er was twijfel of ze niet zou stoppen met het bedrijf. In het gesprek hebben we het hierover gehad. Ze gaf aan dat het enorm veel motivatie gaf. Het was een stok achter de deur voor haar geworden om met het bedrijf door te gaan. Om juist te gaan floreren.’

>> ‘Ik heb gemerkt tijdens de afgelopen periode
dat de twijfel hoog zat bij ondernemers’ <<

Even sparren?

‘Om je twijfel weg te nemen, hebben we een aantal proefpakketten samengesteld. Daarmee laten we zien hoe we jouw bedrijf kunnen helpen. Ik zeg: laten we gewoon even sparren. Even overleggen over wat handig is voor jouw bedrijf. Je kunt op veel dingen inzetten, zoals SEO, SEA en blogs, maar weet je wel wat het is of hoe het kan helpen? Wat kun je verbeteren, wat gaat goed en waar liggen de kansen? Daar help ik je bij. Ik zeg: ga die sessie sowieso aan. Je kunt mij bereiken via 06-86800180 en sharif@foryoumedia.nl. Als je alles al geprobeerd hebt, waarom dit niet?’

Delen