header vervolgpagina s

De voor- en nadelen van verschillende social media

Op welke social media kun jij het beste inzetten?

Contentinspiratie | 12 november 2021

Je hebt een prachtig ingericht bedrijfspand. Je website is gebouwd. Nu is het tijd om mensen via je website ook in het bedrijfspand te krijgen. Dat kan met social media. Social media bieden je de kans om direct potentiële klanten te bereiken en ze naar jouw website toe te krijgen. Je krijgt alleen te maken met iets waar je net niet op zat te wachten: keuzes. Waar zet je op in? Hoe presenteer je jezelf op social media? Welk platform voor jou geschikt is, hangt af van de mensen die je wil bereiken en de manier waarop je jouw bedrijf wilt presenteren. Daarom zetten we de voor- en nadelen per platform voor je op een rijtje.

Blog FYM week 45 Voor en nadelen social media

Facebook: golden oldie

Facebook biedt iedereen die het wil en elk bedrijf de mogelijkheid om een profiel aan te maken en in contact te komen met mensen over de hele wereld. Nog steeds is Facebook niet alleen het meest gebruikte maar ook het meest gemakkelijke platform voor ondernemers om op in te zetten. Je kunt heel gericht kiezen wie jouw advertenties te zien krijgen en hoeveel je hieraan kwijt wilt zijn. Dit maakt het platform voor veel ondernemers de eerste keuze om een deel van hun marketingbudget aan te besteden.

Voor- en nadelen van Facebook-marketing

Voordelen:
– Je advertenties zijn te richten op specifieke doelgroepen.
– Je hebt controle over je budget.
– Duidelijke inzichten in de resultaten van je campagne.
– De optimale combinatie van beeld en tekst wordt door Facebook zelf uitgezocht.

Nadelen:
– Mensen komen niet naar het netwerk voor advertenties, maar komen die spontaan tegen. Door advertenties interessant te maken, kun je dit omzeilen.
– Facebook toont je berichten niet aan iedere volger.

Instagram: visueel en laagdrempelig

Instagram is het kleine zusje van Facebook: het platform is inmiddels onderdeel van de blauwe socialmediagigant. Toch is de insteek heel anders. In plaats van een groot netwerk met persoonlijke profielen, draait Instagram om het delen van afbeeldingen. Eventjes door Instagram scrollen is dus snel en gemakkelijk. Door jouw advertentie interessant te maken, kun je ervoor zorgen dat mensen tijdens dit scrollen even stoppen en je profiel aanklikken. Met daar de link naar je website!

Voor- en nadelen van adverteren met Instagram

Voordelen:
– Doordat Instagram visueel is, onthouden volgers het sneller.
– Volgen en liken is erg gemakkelijk.
– Stories bieden de mogelijkheid voor interactie en informatie, én je verschijnt altijd boven aan de tijdlijn met je verhaal.

Nadelen:
– Je moet vaak nieuwe berichten maken, die door het visuele element meer tijd kosten dan een tekstbericht.
– Je kunt moeilijk direct van je berichten naar je website doorlinken. Dit moet via een link in de beschrijving van je profiel (vaak aangegeven met #linkinbio).

LinkedIn: professioneel maar persoonlijk

LinkedIn is een sociaal netwerk dat vooral gericht is op zakelijk netwerken. Het is hierdoor van meer professionele aard dan een platform zoals Instagram. Toch betekent dit niet dat je LinkedIn moet afschrijven. Het platform biedt een aantal mogelijkheden die ook voor jou interessant kunnen zijn. Eerder schreven we ook over de manieren waarop je LinkedIn kunt inzetten voor je marketing.

De voor- en nadelen van marketing via LinkedIn

Voordelen:
– LinkedIn is een ‘professioneel’ platform, waardoor de inhoud ook professioneel overkomt.
– LinkedIn is een relatief nieuw platform om op te adverteren. Hierdoor vallen advertenties op een positieve manier op.

Nadelen:
– Het is niet mogelijk om je op een zeer specifieke doelgroep te richten.
– LinkedIn is vooral gericht op de zakelijke markt; niet zozeer op consumenten.
– B2C-commercie wordt niet verwacht door gebruikers, waardoor zij hier minder op kunnen ingaan.

Leoni scaled e1636727127587

Leoni Helsdingen
Grafisch vormgever

Specialist aan het woord

Verplaats je bij het adverteren van social media in de gebruiker, denk bijvoorbeeld aan hoe je het zelf gebruikt. Waar klik je op en wat scroll je liever weg?

TikTok: het nieuwe paard van stal

TikTok is een relatief nieuw platform dat vooral door een jonge doelgroep gebruikt wordt. Het is ontzettend populair: wereldwijd kent TikTok al meer dan 2 miljard downloads. Het is niet gek dat TikTok hierdoor ook voor bedrijven interessant wordt om op te adverteren. TikTok-gebruikers krijgen alle nieuwe filmpjes te zien op hun For You-pagina. Hier komen ook de advertenties te staan, die op een natuurlijke manier tussen de andere filmpjes staan.

Voor- en nadelen van adverteren op TikTok

Voordelen:
– Groot organisch bereik: door hashtags bereik je veel nieuwe mensen, die jou gemakkelijk kunnen volgen.
– Specifieke doelgroep: richt jouw bedrijf zich op jongeren? Dan is TikTok erg geschikt.

Nadelen:
– Beperkt bereik: TikTok heeft weinig nut als jouw bedrijf zich niet op een jonge doelgroep richt.
– De content bestaat uit video’s. Die kosten tijd om te creëren.

Twitter: snel opgekomen, snel verdwenen

Twitter is eventjes razendpopulair geweest. Inmiddels is die populariteit alleen maar afgenomen. Het is in lijn met hoe het platform zelf opereert. Je plaatst er korte berichtjes (<280 tekens) die snel weer ver onderaan op een tijdlijn verdwijnen. Twitter biedt de mogelijkheid om advertenties te plaatsen door middel van gesponsorde ‘tweets’ die op de tijdlijn van andere gebruikers verschijnen.

Voor- en nadelen van adverteren via Twitter

Voordelen:
– Gebruiksgemak: een berichtje is zo getypt, een reactie snel geplaatst.
– Doordat er voornamelijk tekst geplaatst wordt, ben je er weinig tijd aan kwijt.

Nadelen:
– Beperkt bereik. Lang niet iedereen zit op Twitter: het is een van de kleinste netwerken in Nederland.
– Het gebrek aan een visueel element betekent dat je moeilijk jouw stijl kunt doorvoeren.
– Tijdsgevoelig: een bericht is zo weer uit de tijdlijn verdwenen, waardoor je zeer regelmatig nieuwe berichten moet plaatsen.

YouTube: de reus op videogebied

Iedereen heeft weleens een YouTube-filmpje gezien. Dagelijks wordt er immers meer dan 80.000 uur aan filmpjes geüpload op het platform. Je kunt op YouTube adverteren met je advertenties, waardoor ze voor het kijken van een video verschijnen, alleen dit vraagt wel een groot budget. Je kunt beter je eigen videocontent op het platform zetten om zo YouTube te gebruiken voor de andere social media. Een YouTube-filmpje is immers goed te delen via Facebook, LinkedIn en je eigen website.

Het reservebankje: Snapchat, Tumblr en Pinterest

Bovenstaande social media zijn niet de enige mogelijheden om je bedrijf op te presenteren. Er zijn ook andere, zoals Snapchat, Tumblr en Pinterest. Voor veel ondernemers zijn dit alleen weinig geschikte social media, omdat die niet alleen weinig mogelijkheden bieden om de juiste mensen te bereiken, maar ook nog eens weinig resultaat geven.

Keuze gemaakt?

Dus: welk netwerk is het meest geschikt voor jouw bedrijf? Dit is volledig afhankelijk van je doelen en wensen. Wij adviseren je graag verder over welke socialmediamarketing bij jouw bedrijf en doelgroep past. En wanneer je de knoop hebt doorgehakt, helpen wij je hier content voor te maken. Laat je gegevens achter, dan komen we graag met je in contact!

Delen