header vervolgpagina s

MarketingWijzer #18

Op ontdekkingstocht door de Brand Identity Pyramid

MarketingWijzer | 7 september 2021

Een goede huisstijl is belangrijk om herkenbaarheid voor je merk te creeëren en jouw bedrijf origineel in de markt te zetten. Alleen hoe weet je wat origineel is? Wat werkt en wat niet? Een Brand Identity Pyramid helpt je in het bepalen van je huisstijl en de losse elementen die samen deze huisstijl opmaken. In dit blog nemen we je mee op ontdekkingstocht door deze piramide van je eigen merk: wellicht dat je iets tegenkomt dat jouw bedrijf nog verder helpt!

MarketingWijzer 182

Op zwerftocht door de woestijn

Het ontwikkelen van je merk is als een trektocht door de woestijn. Je zwerft rond over de zandheuvels op zoek naar een antwoord: hoe kun je jouw merk goed presenteren? Je kunt naar het oosten gaan, naar het westen, maar alle kanten zien er hetzelfde uit. In welke richting ligt nou de paradijselijke oase waar je terecht wilt komen? In de verte doemt een vorm op. Je kijkt voor je uit en probeert je ogen erop scherp te stellen. Is het een fata morgana? Nee, zie je, het blijkt een heus gebouw te zijn. En niet zomaar een. Een piramide. Je loopt er naartoe en je ziet al snel de ingang. Zou dit kunnen helpen?

Het nut van een Brand Identity Pyramid

Waarom zou je de piramide eigenlijk inlopen? Het geeft je ten eerste houvast. Bij iedere uiting voor je marketing en communicatie, zowel geprint als online, heb je een vaste stijl die je kunt hanteren. En wanneer je steeds dezelfde stijl gebruikt in je communicatie, zorgt dit ten tweede voor herkenning bij je doelgroep. Hierdoor blijf je in het hoofd van je potentiële klanten zweven. Wanneer zij jouw product of dienst nodig hebben, ben je de eerste bij wie zij aankloppen. Een sterk vastgesteld merk is zo een win-win situatie. Tijd om die piramide eens te verkennen. Maar let op: we gaan de piramide in omgekeerde volgorde in. Dit keer beginnen we bovenaan.

De top: het logo

De top is overal zichtbaar. Hoe ver je ook van de piramide staat, de top torent altijd ergens bovenuit. In dit gedeelte zit dan ook het belangrijkste onderdeel van je communicatie: je logo. Je logo zou je eigenlijk in vrijwel alle uitingen moeten gebruiken. Social media, je website, e-mails, flyers, magazines, fotografie: het is je visitekaartje die je aan iedereen uit wilt delen. Een goed logo heeft namelijk deze voordelen:

  • Meer websitebezoekers. Wanneer je bovenaan staat, ben je direct in beeld en mensen hebben meestal geen zin om ver te scrollen.
  • Je verschijnt bovenaan de zoekresultaten. Zelfs als iemand niet klikt, blijft je naam wel hangen.
  • Je kunt gericht jouw doelgroep bereiken. Je advertenties verschijnen bij bepaalde zoekopdrachten of bij mensen die naar een productgroep zoeken.
  • Je kunt je advertentie laten zien op plekken die relevant zijn voor jouw doelgroep, ook buiten Google om.
klantenkring

Raymond Wijnstra
Senior accountmanager media

Specialist aan het woord

‘De piramide staat niet altijd vast. Jouw merk is uniek en kan specifieke elementen hebben die belangrijk zijn om in je marketing en communicatie naar voren te laten komen. Deze elementen identificeren we en laten we dan ook in de piramide terugkomen.’

Het midden: kleurgebruik en beeldbank

We dalen af in de piramide en komen twee onderdelen tegen. In het midden komen de elementen van je merk voor die op veel plekken naar voren zullen komen, maar niet in iedere uiting aanwezig hoeven te zijn. Een belangrijk onderdeel hiervan is het kleurgebruik van je huisstijl. In de piramide kun je enkele kleuren vastleggen die steevast in je communicatie gebruikt worden. Het tweede onderdeel is fotografie. Bij een vaste huisstijl hoort een beeldbank: foto’s die de stijl van je logo en kleurgebruik weerspiegelen en laten zien waar jouw merk voor staat. Dit kunnen eigen bedrijfsfoto’s zijn of stockfoto’s die jouw boodschap uitdragen.

De onderkant: typografie en pay-off

Helemaal onderaan de piramide bevinden zich de elementen van je merk die je kunt gebruiken als ze relevant zijn, maar ook kunt laten schieten als het medium er niet om vraagt. Het is fijn om een solide basis te hebben om altijd op terug te kunnen vallen. Ten eerste is dit de typografie, de hiëroglyfen die je gebruikt in bijvoorbeeld drukwerk en afbeeldingen op social media. Ten tweede is dit de pay-off: een korte slogan of zinsnede die je gebruikt om je merk mee te accentueren. Wij gebruiken bijvoorbeeld Making stories work bij het merk ForYou, omdat dit onze kernboodschap aangeeft. Betekent dit dat de zin overal terugkomt? Dat niet, maar als het relevant is (zoals in korte bio’s), kunnen we deze gemakkelijk gebruiken.

Ga mee op ontdekkingsreis!

We laten je niet alleen in de woestijn rondzwerven tot je zelf alle stenen bij elkaar hebt gezocht. Een Brand Identity Pyramid is een vast onderdeel van ons merkpaspoort. Hierin staat beschreven wat de unieke positie is van jouw bedrijf en welke visuele identiteit je kunt gebruiken om jouw bedrijf onderscheidend op de markt te zetten. Met dé professional op het gebied van merkstrategie die je in dit proces begeleidt. Geïnteresseerd in een tocht naar de piramides, of wil je nog iets meer weten? Neem gerust contact op!

Wil je nog meer bereiken met jouw marketing? Kies dan 1 van onze gratis proefpakketten. Zo kun je vrijblijvend kennismaken met nieuwe mogelijkheden. Welk pakket ga jij proberen?

Delen