header vervolgpagina s

MarketingWijzer #15

Making Insta-Stories Work: zo werkt een Instagram-verhaal

MarketingWijzer | 10 augustus 2021

Instagram is voor ondernemers een interessant sociaal netwerk om op in te zetten. Beelden zeggen immers meer dan 1000 woorden, en dit sociale netwerk draait om foto’s. Naast de foto’s die je op je tijdlijn kunt plaatsen, kun je ook een verhaal maken. Wat is zo’n Instagram-story eigenlijk? En hoe vertel je een verhaal op Instagram? ForYou Media zet het voor je op een rijtje.

insta-stories

Instagram wint aan populariteit

Instagram is een sociaal netwerk dat steeds populairder aan het worden is. In 2020 zaten er volgens het onderzoek van NewCom maar liefst 5,6 miljoen Nederlanders op het platform. Instagram heeft de mogelijkheid om een ‘story’ te plaatsen, een verhaal. Een story is een foto of video, of een reeks van meerdere foto’s of video’s, die weer verdwijnt na 24 uur. Deze stories verschijnen altijd bovenaan de app van je volgers. Hierdoor worden deze vaak goed bekeken.

Steeds meer verhalen

Na Instagram begonnen steeds meer sociale netwerken de mogelijkheid tot het plaatsen van stories aan te bieden. De cirkeltjes doken op in WhatsApp, Twitter en zelfs LinkedIn begon stories te krijgen. Twitter maakte onlangs bekend te stoppen met de functie (daar genaamd ‘Fleets’), omdat deze onvoldoende gebruikt werd. Iedereen die een verhaal wil plaatsen, heeft hier namelijk al een platform voor: Instagram.

Wat kun je met een story?

Het mooie van Instagram stories is dat je op een persoonlijke en vaak interactieve manier je klanten kunt bereiken. Een story kan namelijk meer dan alleen een foto zijn. Je kunt hier ook een poll in plaatsen, een quiz van maken of een vraag stellen aan je volgers. Dit zorgt ervoor dat je jouw volgers op een laagdrempelige, interactieve manier kunt bereiken. Hoe richt je een story in? Daar hebben we een aantal adviezen voor.

blogs

Meinte Dirksen
Redacteur

Specialist aan het woord

Een Instagram-story is slechts 24 uur te zien. Daarna is het verdwenen. Dit betekent dat je regelmatig nieuwe stories moet plaatsen, om zichtbaar te blijven. Je hoeft echt niet elke 24 uur een nieuwe online te hebben, dan raken mensen gewend aan jouw cirkeltje en worden ze minder bekeken. Ongeveer 1 à 2 keer per week is al prima.

Taggen maar!

Door tags te gebruiken vergroot je jouw lokale bereik via Instagram. Je story kan aangeraden worden aan mensen in de buurt, of mensen die op jouw specifieke tag zoeken kunnen jouw verhaal tegenkomen.

Gebruik ‘hashtags’

Over taggen gesproken, gebruik ook ‘hashtags’ in je verhaal. Hashtags zijn woorden die je achter een ‘#’ zet, om op gevonden te worden. Instagram heeft namelijk de optie om resultaten van specifieke hashtags te bekijken. Door relevante en populaire hashtags in je story te verwerken, kun je deze mensen ook bereiken. Wanneer iemand zoekt op specifiek deze hashtag, zal ook jouw verhaal voorbij komen!

Zorg voor een aansprekend einde

Iedereen houdt van een goede ontknoping. Wanneer je als bedrijf een story plaatst, is dit de kans om jouw bedrijf nog even in de spotlight te zetten. De laatste kaart blijft immers vaak het meest hangen. Heb je een story waarin je adviezen geeft? Vertel dan dat je graag persoonlijk meer advies geeft. Heb je een poll geplaatst? Zeg dan dat mensen je in de gaten kunnen houden voor de uitslag.

Blijf authentiek

Instagram is een sociaal netwerk waar vaak persoonlijke foto’s op gedeeld worden. Als bedrijf wil je niet volledig uit de boot vallen. Zorg ervoor dat er altijd iets eigens in zit. Iets wat jouw stories authentiek en echt maakt. Zo zorg je ervoor dat je volgers steeds je nieuwe stories willen bekijken en niet denken: daar heb je die reclame weer.

Verhalen vertellen via ieder kanaal

Een Instagram story is – het zit al in de naam – het vertellen van een verhaal. ForYou Media ondersteunt ondernemers in hun marketing en communicatie. Verhalen vertellen staat centraal in wat wij doen. Wij helpen ook graag bij het invullen van jouw social media om je bedrijf via ieder kanaal op topniveau te presenteren. Wil je weten wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

Delen