header vervolgpagina s

Contentinspiratie #4

De onderwerpen om deze zomer je blogs over te schrijven

Contentinspiratie | 28 juni 2021

Voor velen betekent de zomer vakantie en even eropuit. Maar ook in de zomer wil je dat je onderneming zichtbaar blijft. Door regelmatig nieuwe berichten te plaatsen op je blog en social media, blijf je zichtbaar onder je doelgroep en creëer je een vaste groep geïnteresseerde klanten. Alleen: waar moet je steeds over blijven schrijven? ForYou Media heeft weer een nieuwe menukaart opgesteld met adviezen over waar je deze zomer over kunt vertellen.

Contentinspiratie 4

De inhakers van de komende maanden

Ieder seizoen liggen er gelukkig kant-en-klare onderwerpen op ons te wachten. Bijna iedere dag heeft wel een thema. We hebben de meest relevante hieronder voor je op een rijtje gezet. Wat kun je allemaal met een inhaker? Daar hebben we in ons vorige blog over geschreven! Dit zijn de inhakers van deze maanden:

  • 7 juli: Wereld Kusdag
  • 24 juli: start van de bouwvak
  • 30 juli: Dag van de Vriendschap
  • 13 augustus: Dag van de Linkshandigen
  • 15 augustus: Nationale Relax Dag
  • 7 september: Duurzame Dinsdag
  • 12 september: Dag van de Grootouders
  • 21 september: Prinsjesdag
  • 22 september: start van de herfst

Cliché of geen cliché?

De actuele onderwerpen deze zomer schrijven zichzelf bijna. De zomer is altijd een seizoen van zon, vakantie en ontspanning. Het is misschien een beetje cliché om daarop in te haken, maar sommige clichés bestaan met een reden. Want waar hebben we zin in wanneer het zomer is? Zon, vakantie en ontspanning. Aan de andere kant is deze zomer juist bijzonder. De meeste mensen hebben niet alleen weer vakantie, maar we kunnen nu ook óp vakantie, nadat dit een tijd niet mogelijk is geweest. Daar kun je ook op inhaken!

>> Wissel actuele onderwerpen af met tijdloze inspiratie <<

Evergreen’ content

Inspelen op de actualiteit werkt goed voor de korte termijn. Alleen, wanneer je dit uitsluitend doet, worden je blogs op de lange termijn minder gelezen. Omdat de onderwerpen verouderd zijn, zullen mensen deze blogs een aantal maanden nadat het onderwerp de actualiteit heeft verlaten niet meer aanklikken. Wissel daarom blogs over de actualiteit af met onderwerpen die altijd relevant zijn (‘evergreen’). Zo hebben je bezoekers altijd iets om over door te lezen.

Wat is het doel van je blog?

Voordat je begint met het schrijven van een blog, zit je misschien lang te twijfelen over een onderwerp. Je kunt het ook vanuit een andere hoek aanvliegen. Wat wil je met het schrijven van het blog bereiken? Een blog dat gericht is op verkoop van een nieuw product, heeft een ander onderwerp dan een blog dat gericht is op het informeren van je klanten. Ook informatie is op te splitsen. Wil je informatie geven over een dienst of product van jezelf, of juist klanten informeren over wat zij zelf kunnen doen? Door van tevoren vast te stellen wat je wilt bereiken, kom je steeds dichter in de buurt van een onderwerp.

Marielle scaled e1624012623584

Mariëlle Bouma
Senior accountmanager media

Specialist aan het woord

Deel je een blog via social media? Zet er dan een vraag bij. Vraag bijvoorbeeld je volgers om hun mening of vraag of ze zelf adviezen hebben. Meer interactie zorgt ervoor dat je bericht meer mensen bereikt, wat ook meer lezers kan opleveren.

Spieken bij de buren

Waarom zou je het wiel steeds opnieuw moeten uitvinden? Er zijn veel andere blogs waar steeds nieuwe artikelen op verschijnen. Ook in jouw vakgebied. Het loont om af en toe even te spieken bij je concurrenten om te zien waar zij over schrijven. Neem niet letterlijk het onderwerp over en ga zeker niet knippen en plakken. Dat is natuurlijk niet sportief. De blogs kunnen je alleen wel originele invalshoeken geven, richtingen om in te denken of bouwstenen om mee verder te kunnen. Geeft iemand een nuttige tip waar je veel meer over kunt vertellen? Daar is je onderwerp!

>> Je hoeft het wiel niet steeds opnieuw uit te vinden <<

Laat de computer het werk doen

Op het internet zweven ook op een andere manier veel onderwerpen rond. Specifieke tools en websites kunnen je helpen snel een nieuw onderwerp of een nieuwe invalshoek te vinden. Hier een drietal tools om alvast mee aan de slag te kunnen:

  1. AnswerThePublic. Deze website is in staat om direct onderwerpen aan te leveren om over te schrijven. Het enige wat je hoeft te doen, is een product, behandeling of kernwoord in te vullen. Vervolgens krijg je een waslijst met invalshoeken en onderwerpen om een blog of socialmediabericht over te plaatsen.
  2. Google aanvullen. Is AnswerThePublic wat te uitgebreid? Een simpele oplossing is Google. De meeste mensen komen via Google aan hun antwoorden. Zodanig veel, dat Google zelf al suggesties geeft over wat je wilt zoeken. Door een woord in te typen krijg je een lijstje veelvoorkomende zoekopdrachten met dat woord. Door daarop in te spelen, zullen mensen uiteindelijk met die zoekopdrachten jouw website vinden.
  3. Quora. Waar kun je vinden welke vragen mensen beantwoord willen zien? Op een site waar ze vragen kunnen stellen. Zoals Quora. Typ je onderwerp in en je krijgt direct een lijst met vragen te zien. Daar kun jij weer over bloggen. Zodat de volgende die de vraag stelt, op jouw blog terechtkomt.

Meer inspiratie?

ForYou Media helpt ondernemers in gezondheid, schoonheid, liefde & leven met marketing en communicatie. Met relevante berichten en originele invalshoeken ontzorgen wij je in het schrijven van blogs en het invullen van je social media. Meer weten over wat jouw mogelijkheden zijn? Neem dan contact met ons op!

Delen