header vervolgpagina s

Marketingwijzer #10

Baan jezelf een weg door de jungle van Facebookcampagnes

MarketingWijzer | 22 juni 2021

In het bos van Facebook liggen verschillende dieren op de loer. Je bent even voorzichtig aan het scrollen en achter het gras komt ineens een advertentie tevoorschijn. Verderop ligt een campagne op de loer, verstopt tussen de posts van je vrienden en familie. De campagne valt nauwelijks op. Die lijkt wel speciaal voor jou gemaakt. Maar wat is het eigenlijk, hoe kun je een Facebookcampagne opzetten en wat kan die voor jouw bedrijf doen?

MarketingWijzer 10

Tijd om te vertrekken…

Facebook-campagnes kunnen voelen als een donkere jungle. Je weet dat je ze kunt instellen, alleen waar moet je beginnen? Wat werkt, en wat niet? Welke uitrusting heb je nodig om het bos mee in te trekken en wat kun je onderweg allemaal tegenkomen? Het is veiliger om gewoon bij de rand van het bos te blijven. Toch zijn juist in het bos allemaal schatten te behalen. Je moet hiervoor wel weten waar je moet zoeken. ForYou Media zal je door de jungle van Facebook heen gidsen om te ontdekken hoe je Facebookcampagnes voor jouw bedrijf kunt laten werken.

Wat is een Facebookcampagne?

Wanneer je iets plaatst op Facebook, laat de site dit alleen zien aan een deel van je volgers (slechts 8 tot 12%). Dat zorgt ervoor dat dit groepje op de hoogte blijft van ontwikkelingen in je bedrijf en je kan volgen. Toch zou je met je posts ook mensen willen bereiken die je nog niet volgen, zodat je nieuwe klanten kunt krijgen. Dat bereik je met Facebookcampagnes. Deze posts komen namelijk terecht op de tijdlijn van mensen die in jouw doelgroep zitten, maar je nog niet ‘geliket’ hebben.

>> Met een campagne kun je mensen bereiken die jou nog niet volgen <<

De onderdelen van een campagnepost

Kijk, onder de bladeren ligt een campagne te wachten tot we voorbijlopen. Een goed moment om de campagne van iets dichterbij te bekijken. De afbeelding springt direct in het oog. Die zorgt ervoor dat de aandacht getrokken wordt en je stopt met scrollen. Vervolgens worden je ogen naar de tekst getrokken. Waar leidt de link naartoe? Een aanbieding! Dat is interessant! Je wilt zo snel mogelijk klikken op de ‘call to action’, de knop die je naar de website gaat leiden. Je gaat nu van Facebook af en bent op de website terechtgekomen. De campagne was een succes.

Verschillende doelen van Facebookcampagnes

Het is belangrijk om het doel van de campagne vooraf vast te stellen. Hier pas je jouw afbeelding en tekst ook op aan. Er zijn globaal drie doelen waar je advertentie voor kan dienen:

  • Bekendheid: je bedrijf aan zoveel mogelijk mensen introduceren. In je advertentie laat je zien wat jouw bedrijf bijzonder maakt.
  • Overweging: mensen geïnteresseerd maken in je bedrijf en op zoek laten gaan naar meer informatie. Je laat bijvoorbeeld producten zien die je volgers interessant kunnen vinden.
  • Conversie: je activeert mensen die geïnteresseerd zijn in je producten om een aankoop te doen. Je stimuleert mensen bijvoorbeeld met een actie of aanbieding.
Marielle scaled e1624012623584

Mariëlle Bouma
Senior accountmanager media

Specialist aan het woord

‘Wanneer je adverteert op Facebook, doe je dit vanuit de Facebook Business Manager. Hier heb je in één oogopslag inzicht in je accounts, campagnes en resultaten van je campagnes. Zo kun je ook zien welke campagnes goed aanslaan, en welke nog verbetering nodig hebben.’

Wie wil je met je Facebookcampagne bereiken?

Wanneer je het doel van je campagne weet, is het tijd om de doelgroep te bepalen. Wie wil je bereiken met jouw advertentie? Je kunt allerlei gegevens invullen. Basisgegevens zoals de locatie, leeftijd, geslacht en taal zijn nuttig, maar je kunt nog verder gaan dan dat. Je kunt je advertentie ook aan mensen met specifieke interesses, gedrag en behorende tot specifieke groepen laten zien. Als laatste kun je ‘lookalikes’ benaderen. Dit zijn mensen die hetzelfde gedrag laten zien op Facebook als mensen die eerder interactie met je bedrijf hebben gehad. Zij zullen waarschijnlijk ook geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf!

>> Wat wil je met jouw advertentie bereiken? <<

Tekst en beeld aanpassen op je volgers

Hoe weet je of je de perfecte advertenties hebt gemaakt? Daar hoef je je niet druk om te maken. Facebook-campagnes zijn een kameleon in de jungle. Ze kunnen namelijk uit zichzelf verschillende vormen aannemen. Facebook onderzoekt zelf welke combinatie van tekst en afbeelding het beste werkt. Die laat de site vervolgens het meeste zien. Ook kun je jouw budget hierbij instellen, zodat je niet voor financiële verrassingen komt te staan.

ForYou Media: jouw gids in de jungle

Voor we dieper de jungle in gaan, is het misschien goed om even uit te rusten. Het is immers niet de meest gemakkelijke jungle om doorheen te lopen. Er zijn veel dingen in te stellen en vooraf te bepalen. Toch kunnen Facebookcampagnes je veel opleveren. Facebook is nog steeds het meest gebruikte sociale netwerk, ook in Nederland. Het platform biedt veel opties om gericht nieuwe klanten te kunnen bereiken. En wanneer je weet hoe het moet, is de jungle niet eens zo donker meer. ForYou Media helpt je graag om van je campagne een succes te maken. We maken posts en zetten de hele campagne op. Dan hoef je de hele jungle niet eens in, en kun je je gewoon met je bedrijf bezighouden. Dat is natuurlijk ook wel prettig!

Delen