header vervolgpagina s

Marketing onder controle #2

7 ideeën voor meer likes (en 1 om te vermijden)

Likes zijn het gouden goed van Facebook. Het is voor een lezer een kleine moeite om een pagina te ‘liken’, maar voor jou een groot plezier. Likes zorgen er namelijk niet alleen voor dat meer mensen op hun eigen tijdlijn jouw berichten zien, ze zorgen er ook voor dat mensen die je niet volgen jouw pagina voorbij zien komen. Mensen die interesses delen met jouw volgers zullen zien dat zij jouw pagina leuk vinden. Dat zorgt ervoor dat ze zelf ook sneller op het duimpje zullen klikken. Hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen jouw pagina gaan volgen? ForYou Media geeft tips!

Facebook-likes

1. Maak het persoonlijk

Eigenlijk zit niemand te wachten op veel promotionele berichten. Je volgers hebben bepaalde problemen of vragen en zouden daar graag een oplossing voor willen zien. Zij zouden jouw pagina moeten volgen, omdat je die oplossing biedt. Vervolgens kun je het interessant voor ze maken door ook een kijkje te geven in je leven. Waar houd jij jezelf mee bezig? Hoe zorg je ervoor dat je mensen nog beter kunt helpen? Waar ben je trots op? Het is geen promotie, maar wel interessant om te volgen. En te blijven volgen.

2. Ga het gesprek aan

Laat iemand een reactie achter op je Facebook-bericht? Laat die reactie dan niet in de kou staan: reageer! Dat is niet alleen leuk voor degene die het bericht heeft geplaatst; Facebook geeft ook het labeltje ‘betekenisvolle interactie’ aan je reactie. Hierdoor laat de website je bericht ook aan andere mensen zien, die zich mogelijk bij het gesprek kunnen aansluiten.

>> Het is voor een lezer een kleine moeite om een pagina
te ‘liken’, maar voor jou een groot plezier <<

3. Begin een ‘likes’-campagne

Meer likes op je pagina krijgen is een van de mogelijke campagnedoelen die je kunt instellen in de Facebook Business Manager. Door je campagne specifiek vorm te geven en in te stellen op dit doel, is het mogelijk om ook het aantal likes te vergroten. Meer weten over campagnes? Lees dan ons eerdere blog hierover.

4. Geef iets weg

Iets weggeven? Voor niets? Van de zotte! Toch zijn gratis weggeefacties ware goudmijnen als het op likes aankomt. Want het enige wat iemand hoeft te doen om mee te doen met jouw bijzondere actie om dat éne felbegeerde product te krijgen, is op het duimpje klikken en een reactie achterlaten. En: laat mensen iemand anders taggen om mee te doen met de actie. Die mensen, die jou misschien nog niet volgen, worden zo direct naar jouw bericht getrokken.

Raymond kleur HR 1 scaled e1624369879522

Raymond Wijnstra
Senior accountmanager media

Specialist aan het woord

‘Post je vanuit een bedrijfsaccount? Deel zelf dan ook je berichten. De persoonlijke noot slaat altijd aan. Heb je medewerkers die je willen helpen? Vraag hen dan ook de berichten te delen. Zo kun je snel meer mensen bereiken.’

5. Taggen, taggen, taggen

Je kunt ook zelf andere mensen taggen in je berichten. Dit brengt hen naar jouw pagina toe om het bericht zelf leuk te vinden. In je bericht kun je bijvoorbeeld deze mensen taggen:

  • klanten die je met succes hebt geholpen
  • nieuwe samenwerkingspartners
  • mensen die een positieve recensie hebben achtergelaten
  • mensen die een interessant artikel hebben gedeeld dat ook voor jouw volgers interessant kan zijn

6. Timing is alles

Het is niet alleen belangrijk wat voor berichten je plaatst, maar ook wanneer. Iedere dag worden veel verschillende berichten gedeeld op social media. Jouw bericht raakt dus vrij snel bedolven onder alle andere. Het moment van plaatsing is dus bepalend voor wie het ziet. De meeste interactie vindt plaats rond 13.00 uur en rond 15.00 uur. Wanneer je consistent op specifieke tijden je berichten blijft plaatsen, zorg je ervoor dat mensen die op een vast moment op hun telefoon kijken – wat we meer doen dan je denkt – steeds jouw berichten zien.

>> Het moment van plaatsing is
bepalend voor wie het ziet <<

7. Blijf testen!

Je kent je klanten als geen ander. Tegelijkertijd zijn er zijn veel verschillende manieren om meer likes op Facebook te krijgen. Wat past het beste bij jouw klanten en vooral de mensen die nog jouw klant moeten worden? Je kunt het eigenlijk nooit echt zeker weten. Probeer daarom veel verschillende strategieën uit en wees niet bang dat er een paar mislukken. Het gaat om wat er wél lukt. Daar kun je op voortborduren.

Bonustip: de ultieme ‘don’t’ om likes te krijgen

Doe één ding nooit: likes kopen! Het is misschien een snelle manier om het getal op je pagina wat naar boven te krikken, maar je bereikt precies het tegenovergestelde van wat je wilt. Facebook ziet namelijk dat je honderden, al dan niet duizenden mensen hebt die je pagina leuk vinden, zonder dat zij hier verdere interactie mee hebben. Facebook trekt een gemakkelijke conclusie: dan zal de pagina wel niet interessant zijn. Vervolgens word je ook niet meer aangeraden aan anderen. En dat wil je natuurlijk niet.

Vertel een verhaal

Het belangrijkste advies dat we hebben, is dit: vertel verhalen. Dat is uiteindelijk wat mensen graag willen lezen en delen. Verhalen raken, inspireren en activeren. Dat is waar we bij ForYou Media in geloven. Door verhalen te vertellen in print, online en social, zorg je ervoor dat je de aandacht trekt en deze kunt blijven vasthouden. En wanneer een verhaal gelezen is, blijft het langer in het geheugen zitten. We helpen je graag om je bereik te vergroten en met inspirerende content je Facebook-volgeraantal te vergroten. Neem hier contact met ons op!

Delen