header vervolgpagina s

Marketing onder controle #8

7 manieren om de resultaten van jouw website te verbeteren

Marketing onder controle | 29 oktober 2021

Met alleen het online zetten van een website ben je er nog niet. Een website is eigenlijk nooit ‘klaar’. Je kunt die altijd blijven verbeteren, tot de kleinste details aan toe. Voordat we die details aansnijden, zijn er ook nog een paar belangrijkere punten waar je op kunt letten. In dit blog zetten we deze punten voor je op een rijtje. Dit is hoe jij jouw website nóg verder kunt verbeteren!

Marketing onder controle 82

1. Maak je diensten en/of producten gemakkelijk vindbaar

Zorg ervoor dat iemand gemakkelijk informatie op je website kan vinden. Het begint bij de menubalk. Let erop dat hier de belangrijkste pagina’s te vinden zijn: de informatiepagina’s over je dienst of product, de ‘over ons’-pagina en de contactpagina. Controleer daarna hoe gemakkelijk iemand op de juiste plek komt. Hoe minder je hoeft te klikken, hoe beter. Want hoe vaker je moet klikken, hoe groter de kans is dat iemand de webbrowser wegklikt.

2. Gebruik beelden

Mensen kijken graag naar mensen. En als ze niet graag naar mensen kijken, dan voldoet een ander beeld. Maar tekst? Wie wil er kijken naar tekst? Zorg daarom voor voldoende beeldmateriaal op je website. Met stockfoto’s kun je vaak een goede huisstijl ontwikkelen die een herkenbare sfeer op je website creëert. Het allerbeste is om een (bedrijfs)fotograaf in te schakelen. Hiermee krijg je foto’s van je bedrijf en je personeel die aan iedere potentiële klant laten zien wie je bent en waar je voor staat.

3. Verbeter de snelheid van je website

Niemand die een website bezoekt, denkt: ‘Tijd voor een kopje thee. Ik wacht wel tot de website geladen is.’ Zodra het laden langer dan 1 seconde duurt, beginnen de eerste bezoekers hun interesse al te verliezen. Zij klikken dan direct op ‘vorige’: je bent ze al kwijt voor je überhaupt een kans hebt gehad ze te overtuigen. Dit maakt een snelle website essentieel om nieuwe klanten te vinden en te binden.

De snelheid van je website heeft ook gevolgen voor je andere marketingacties. Wanneer je jouw Facebook-campagne naar een websitepagina laat leiden, laat Facebook de advertentie vaker zien wanneer deze doorlinkt naar een snelle website. Ook Google geeft, zeker in de mobiele versie, snelle websites een hogere positie in de zoekresultaten.

4. Hou het gemakkelijk

Iemand die op zoek is naar een oplossing voor een probleem, wil maar één ding: zo snel mogelijk een antwoord op zijn of haar (hulp)vraag vinden. Zodra iets tijd of moeite kost, is diegene weer afgehaakt. Hou je website daarom zo gemakkelijk mogelijk zonder enige afleiding te geven. Geef zo min mogelijk keuzes. Vraag zo min mogelijk gegevens in je formulieren. Probeer je teksten kort te houden of deel ze op in korte, scanbare alinea’s. Een simpele website is een website waar mensen op doorklikken. Tot ze uitkomen op ‘bedankt voor je bestelling’.

SEO

Sabine Postma
Online marketeer

Specialist aan het woord

Wanneer je aan het googelen bent, is wachten het laatste waar je zin in hebt. De websites van ForYou Media draaien op Gutenberg. Snelheid is een van de belangrijkste kenmerken die deze techniek met zich meebrengt. Niemand hoeft dus te wachten voor ze jouw website opkomen!

5. Maak je site outside-in

Veel websites zijn nog altijd ‘inside-out’. Dit betekent dat de teksten vanuit het bedrijf of vanuit de ondernemer zelf geschreven zijn. Het is alleen beter om te focussen op wat de voordelen zijn voor een potentiële klant om bij dat bedrijf een product te kopen. Die klant maakt het weinig uit hoeveel ervaring je hebt en wat de achtergrond van het product is. Als je klant er niets aan heeft, koopt die niet. Het ‘outside-in’ maken van je website helpt ook voor de zoekmachine. Mensen zoeken namelijk nooit op ‘Schoonheidsssalon met 20 jaar ervaring’, maar eerder op losse behandelingen van die salon waar ze geïnteresseerd in zijn.

6. Geef iets weg

Mensen hebben een morele balans. Wanneer ze iets krijgen, zijn ze sneller geneigd iets terug te doen. Dat gebeurt ook wanneer je een website bezoekt. Krijg je alvast een gratis cadeautje, dan wordt direct die dankbaarheid aangewakkerd. Je hebt al iets gekregen; waarom zou je niet iets terug doen?

7. Plaats relevante content

Met relevante content kun je de ruimte nemen om meer vragen van je potentiële klanten te beantwoorden. Als zij door je gewone bestelproces nog niet die antwoorden hebben, kun je door middel van blogs of je social media ervoor zorgen dat je toch de juiste informatie aanbiedt. Ook laat relevante, regelmatige content zien dat je actief bent. Is het laatste blog van een tijd geleden, dan kunnen klanten zich gaan afvragen ‘Ben je nog wel open?’

Website vernieuwen bij ForYou Media

Heb je een verouderde website? Of ben je op zoek naar meer advies om je website te verbeteren? Wij helpen je graag met het vernieuwen van je website om jouw bedrijf nog beter te kunnen presenteren. Wij zorgen voor een website die een duidelijke structuur heeft en dankzij de Gutenberg-techniek razendsnel werkt. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op!

Nóg meer bereiken met je marketing? Kies 1 van de GRATIS proefpakketten.
Maak vrijblijvend kennis met nieuwe mogelijkheden. Wat ga jij proberen?

Delen