header vervolgpagina s

Contentinspiratie #3

1 onderwerp, 7 manieren om over dit onderwerp te bloggen

Contentinspiratie | 22 juni 2021

Het is tijd om weer een nieuw blog te plaatsen, maar brainstormen is dit keer niet nodig: je hebt het onderwerp al bedacht. Je zit klaar om te gaan typen. En dan bedenk je dat je in een ver verleden al eens over het onderwerp hebt geblogd. Moet je nu opnieuw iets gaan verzinnen, om maar over wat anders te gaan bloggen? Zeker niet! Over ieder onderwerp zijn veel blogs te schrijven, en je kunt gewoon een andere vorm gebruiken om het accent net op een ander onderdeel te leggen. In dit blog geeft ForYou Media je inspiratie voor 7 verschillende blogvormen.

Contentinspiratie 3

1. Een informatief artikel

Goed, we willen een blog schrijven over een Facebook-campagne. We kunnen er daarbij niet volledig van uitgaan dat iedereen weet wat dit is en wat de voordelen zijn. De eerste stap is dan om de lezers te overtuigen dat het zin heeft om een Facebook-campagne op te zetten. In een informatief blog vertellen we dan bijvoorbeeld dat je zo nieuwe volgers kunt krijgen en nieuwe klanten naar je website kunt trekken, die je gericht kunt benaderen. Maar let op: maak er geen Wikipedia-achtig artikel van! Zelfs iemand die enorm geïnteresseerd is in de geschiedenis van Facebook zal een Wikipedia-artikel niet van begin tot eind lezen. Je haalt daar altijd de relevante stukken uit. Je kunt een droge, formele stijl voorkomen door veel voorbeelden te gebruiken, tussendoor met ‘wist-je-dat’-jes te komen en korte alinea’s te gebruiken.

2. Do It Yourself

Online zet de eerste stap naar voren. Online lijkt immers altijd op de voorgrond te zijn. Via internet kun je veel mensen bereiken in het hele land. Iemand die een aankoop wil doen, pakt de telefoon erbij en stelt de vraag aan Google. 85% van de mensen die zich oriënteren op een aankoop, begint deze zoektocht zo bij Google. Door jouw website in de zoekresultaten te laten zien, zorg je ervoor dat mensen zien dat jij de specialist bent waar ze moeten aankloppen.

>> 85% van de mensen die zich oriënteren op een aankoop,
begint deze zoektocht zo bij Google. <<

3. Klant aan het woord

Je klanten zien een positieve ervaring van een andere klant als een aanbeveling. Dat heeft vaak nog meer effect dan wanneer je zelf vertelt waarom jouw producten werken. Klanten kunnen bijvoorbeeld vertellen hoe een campagne ervoor gezorgd heeft dat ze mensen konden bereiken die ze zonder social media nooit hadden aangesproken, of dat ze nu niet op alle regeltjes van Facebook-campagnes hoeven te letten. Hebben klanten een kritische noot? Wees niet bang om die ook te noemen. Wanneer je laat zien dat je daar goed mee om bent gegaan, versterken ze alleen maar de boodschap.

4. Tijd voor een quiz?

Een idee om voor wat interactie te zorgen: een quiz. Dit hoeft niet per se als een zelftest, je kunt ook gewoon vragen stellen in korte berichten. Wat weten je klanten van een bepaald onderwerp? Welke producten gebruiken zij, of wat is hun mening over bepaalde producten? Wat je ook kunt doen is jouw volgers om hun mening vragen. Wat vinden zij van een bepaald onderwerp? Lijkt een quizvorm jou geschikt voor een blog, of vind je dit juist té laagdrempelig?

Djurra scaled e1624433256107

Djura Peterson
Redacteur

Specialist aan het woord

‘Soms moet je out of the box denken, ook als redacteur. Een advies is om alle woorden op te schrijven die te maken hebben met het onderwerp waar je over wilt schrijven. Nu komt de uitdaging: deze woorden ga je vervolgens juist niet gebruiken! Dit leidt vaak tot verrassende en verrassend creatieve vondsten.’

5. Maak het persoonlijk

Een persoonlijke noot geeft je bedrijf een gezicht. Het laat zien dat je achter de schermen hard werkt en bewust keuzes maakt om je klanten te helpen. Neem bijvoorbeeld ons blogartikel van redacteur Djura Peterson, over hoe zij zelf het schrijven van blogs aanpakt. Dit inspireert anderen weer om zelf over het onderwerp na te denken.

>> Print is een ware comeback aan
het maken onder jongeren <<

6. Vragen die steeds terugkomen

Als ondernemer weet je als geen ander waar je klanten het meest mee zitten. Wanneer je merkt dat bepaalde vragen veel terugkomen, kun je ze bundelen tot een blog. Dat werkt niet alleen informatief: het is ook een seintje naar je klanten dat je echt voor hen klaarstaat.

7. Zij gingen jou voor…

Afhankelijk van jouw wensen en doelen adviseren wij welk type communicatie je het beste kan helpen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je al hebt. Heb je al een website die goed loopt en genoeg klanten trekt? Dan kun je de artikelen en informatie misschien hergebruiken voor een interessant magazine. Heb je juist nog geen website en weten klanten je nog moeilijk te bereiken? Een nieuw likje verf op je site, gecombineerd met een nieuwe brochure, zet jouw bedrijf opnieuw op de kaart. We sparren graag met jou om een bijdrage te leveren aan je succes.

Meer inspiratie?

Zelfs al maken we een lijst met nog 20 onderwerpen om over te bloggen, soms ontbreekt gewoon even de inspiratie. Dat hoeft niet alleen voor bloggen te gelden: marketing en communicatie zijn voor veel ondernemers zaken waar soms de tijd voor ontbreekt. ForYou Media helpt je graag om jouw bedrijf op topniveau te presenteren. Wij kunnen je ontzorgen met verschillende printproducten en online diensten. Meer weten over wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

Delen