Dit zijn de contenttrends voor 2022!

De wereld van marketing staat nooit stil. Er zijn altijd nieuwe trends en ontwikkelingen die interessant zouden kunnen zijn. Met het nieuwe jaar voor de deur is goed om alvast eens vooruit te kijken. Wat zijn de contenttrends voor 2022? Wat voor soort content willen mensen het liefste zien?

Storytelling heeft een toenemende rol in marketing

Het medialandschap verandert. Nu social media, televisie en andere media steeds populairder zijn, is dit ook een reden voor bedrijven om hier meer op te adverteren. Het effect is dat mensen minder gevoelig worden voor reclame. Dit kun je omzeilen door een verhaal in je marketing te vertellen. Het gaat niet om dat iemand iets moet kopen, maar de ervaring die het kan bieden. Dat is veel leuker om te horen!

Formats en eenheid: onderscheid jezelf

Een ander gevolg van het veranderende medialandschap is dat er niet alleen meer reclame is, maar ook van (veel) meer bedrijven. Zorg dat je jezelf daarom blijft onderscheiden. Dit kun je het beste doen met een vast format of vaste huisstijl. Zo weet iemand altijd dat in een oogopslag dat het om jouw bedrijf gaat.

Beeld wordt belangrijker

We roepen het vaak: beelden zeggen meer dan woorden. Video’s gaan in 2022 waarschijnlijk een nog grotere rol krijgen. Met een korte shoot kun je meerdere korte video’s maken om ze vervolgens 1 voor 1 te delen. Dat trekt direct de aandacht!

Wat voor soort content willen mensen het liefste zien?

Het opbouwen van een ‘community’

Social media zijn erg nuttig om nieuwe potentiële klanten mee te vinden. Maar vergeet je huidige volgers niet. Het is belangrijk om niet alleen je social media in te richten op het verkrijgen van nieuwe klanten, maar juist op het opbouwen van een ‘community’. Hierbij volgen mensen je omdat ze regelmatig nieuwe ideeën en inspiratie opdoen vanuit jouw pagina. Doordat zij de berichten liken en delen, krijg je op een natuurlijke manier nieuwe volgers. Dit komt veel minder over als reclame dan gericht nieuwe mensen benaderen met bijvoorbeeld een campagne.

‘Voice’ steeds belangrijker bij marketing en zoekmachines

Op verschillende manieren is ‘voice’ veel belangrijker geworden in de online wereld. Podcasts zijn razend populair geworden en het gebruik van ‘voice search’ in zoekmachines is ook toegenomen. De nieuwe app ‘Clubhouse’ is al volledig op voice ingericht en in korte tijd door veel mensen geïnstalleerd en gebruikt. Hierdoor hebben ook andere apps ‘voice’-functies geïnstalleerd, zoals de text-to-speech optie van Instagram. De rol van stemgebruik zal alleen maar toenemen en meer mogelijkheden bieden. 

Snel, snel, snel!

Het is binnenkort 2022. Technologie is geavanceerd geworden en er zijn steeds meer mogelijkheden. Dat betekent ook dat niemand meer zin heeft om ergens op te wachten. Wist je dat:

De eerste vijf seconden die iemand op een website besteedt veel invloed hebben op conversie?
Er een 32% grotere kans is dat mensen wegklikken wanneer ze 3 seconden moeten wachten in plaats van 1?
De ideale website maximaal 2 seconden laadtijd nodig heeft?

Het is dus essentieel om je website zo snel mogelijk te maken. Laat je jouw potentiële klanten wachten, zal dit ertoe leiden dat ze uiteindelijk helemaal niet meer op je zitten te wachten!

Onderscheid jezelf door een verhaal te vertellen.

Maak het gemakkelijk

De focus op snelheid kun je ook herkennen in bijvoorbeeld landingspagina’s. Het kan nuttig zijn om mensen vanuit social media naar een productpagina te leiden, waar je bijvoorbeeld uitlegt hoe een bepaalde behandeling werkt. Toch hebben deze pagina’s vaak veel tekst. Je kunt het proces naar een verkoop versnellen door speciale landingspagina’s te maken die kort van stof zijn en de lezer direct naar de juiste pagina leiden: de koopomgeving van je website.

SEO & SEA

De focus op snelheid kun je ook herkennen in bijvoorbeeld landingspagina’s. Het kan nuttig zijn om mensen vanuit social media naar een productpagina te leiden, waar je bijvoorbeeld uitlegt hoe een bepaalde behandeling werkt. Toch hebben deze pagina’s vaak veel tekst. Je kunt het proces naar een verkoop versnellen door speciale landingspagina’s te maken die kort van stof zijn en de lezer direct naar de juiste pagina leiden: de koopomgeving van je website.

Ook adverteren in zoekmachines krijgt deze verandering: adverteren op individuele zoekwoorden zal mogelijk steeds minder voorkomen. In plaats daarvan kun je advertentieruimte op een categorie aan zoekwoorden inkopen, waarbij Google zoekt welke termen het meest relevant zijn. 

Meer weten?

Als contentmarketingbureau helpen we om content te creëren die jouw bedrijf kan laten groeien. Daarom houden we altijd in de gaten welke content hiervoor het meest geschikt is. Wil je weten wat jouw mogelijkheden zijn? Neem dan contact op!

Delen

Ook leuk om te lezen

ForYou Media staat voor het creeren en verspreiden van inspirerende verhalen. Daarom kun je hier iedere week een nieuw (blog)artikel lezen op het gebied van marketingcommunicatie.

We voorzien je graag van gratis advies, inspirerende artikelen, leuke succesverhalen, handige checklijsten en praktische kennis.

Direct hulp nodig

bij je marketingcommunicatie?

Bel naar 050 7600 800