De terugkeer van de nieuwsbrief
Sinds de pandemie hebben we geleerd alle mogelijke manieren van online communicatie volop te benutten, waaronder ook de nieuwsbrief. Deze is, en wordt, dan ook door steeds meer bedrijven geïntegreerd. Het is een leuke, persoonlijke manier om je clientéle te bereiken zonder ze dood te gooien met reclame en aanbiedingen. Het integreren van een nieuwsbrief vereist wel het nodige denkproces. Wat voor nieuws is logisch om te delen met je doelgroep, wat willen mensen lezen en wat heb jij te vertellen?
Laat het tellen
De algemene regel bij het schrijven van een nieuwsbrief is 90/10: 90% originele content, 10% promotie. Ga je een hele nieuwsbrief alleen je producten aanprijzen, dan verveelt dit tenslotte snel en creëer je geen band met de lezer. Daarom is wat je in de nieuwsbrief zet zo belangrijk. Wist je bijvoorbeeld dat ongeveer de helft van de ontvangers besluit een nieuwsbrief te openen enkel gebaseerd op de onderwerpregel? Daarom is het belangrijk dat het nieuws niet wollig is en dat het een duidelijk doel vervult.
De invulling
Een lange nieuwsbrief verveelt. Denk eraan dat veel mensen hun mail op hun telefoon lezen en echt niet zitten te wachten op gigantische lappen tekst. Precies daarom houden wij het ‘short and snappy’: vier teksten, ongeveer 75 woorden elk. Hierin kun je bijvoorbeeld:
- Updates geven over je bedrijf, je producten/diensten of je sector
- Een product/dienst uitlichten
- Iets delen wat je hebt bereikt
- Een medewerker/klant in de spotlight zetten
- Inhaken op actualiteit
Hoe bereik je mensen?
Oké, het idee voor je nieuwsbrief staat. Hoe zorg je nu dat mensen zich aan gaan melden? De makkelijkste manier is om een aanmeldproces te integreren op je website. Bijvoorbeeld onderaan de homepagina. Vaak zie je ook wel een aanmeldoptie in de vorm van een simpel vinkje bij het afrekenen van een product. Hoe simpeler, hoe beter. Ook kun je bestaande klanten aanzetten tot aanmelden, bijvoorbeeld in een e‑mail of social media post. Tenslotte goed om te kijken welk platform je gaat gebruiken voor je nieuwsbrief. Laposta en Mailblue zijn toegankelijk en makkelijk om in te werken, maar je hebt ook Mailchimp en vele anderen. Twijfel je wat het beste is? We adviseren je graag!
Een nieuwsbrief bij ForYou Media
Er kan flink wat werk in een nieuwsbrief gaan zitten. Maandelijks ben je bezig met het bedenken van onderwerpen, schrijven van teksten, misschien het opmaken van de nieuwsbrief en het vervolgens versturen ervan. Wij nemen je deze zorgen graag uit handen. Ga eens met ons in gesprek om de mogelijkheden te bespreken. We bekijken ze graag met je.