Gebruik de kracht van verhalen om je bereik te vergroten

Wat is het allermooiste verhaal dat je ooit hebt gehoord? Dat ene verhaal waarvan je het gevoel kreeg dat het speciaal voor jou was gemaakt en je recht in je hart trof? Of dit nu uit een film, een serie, een magazine of een boek kwam: de kans is groot dat in het verhaal mensen centraal staan. De verhalen die ons het meest na aan het hart gaan, vertellen over menselijke ervaringen, emoties en gebeurtenissen. Over onbereikbare liefde, over onmetelijke tragedie, over komische perikelen. Dat is waarom we bij ForYou Media gebruik maken van verhalen om het bereik van onze klanten te vergroten.

Enkel de feiten?

Iedereen gebruikt wel eens Wikipedia om informatie op te zoeken. Soms ben je gewoon even op zoek naar uitgebreide informatie over de geschiedenis van een bepaald land of wil je wat feitjes weten over bruinvissen. Toch ‘lees’ je eigenlijk nooit een artikel op Wikipedia. Je zoekt naar het stukje dat je nodig hebt en vergeet de rest. Maar hoe zonde is het om al je tijd en aandacht in een informatief stuk te stoppen en vervolgens te zien dat mensen na een minuut of twee weer doorklikken? Ze hebben de informatie waar ze voor kwamen gaan weer lekker door met waar ze mee bezig waren. Door een verhaal te vertellen, in plaats van enkel de feiten, kun je er juist voor zorgen dat mensen meegenomen worden in een wereld die daarvoor droog en onbereikbaar voor hen was.

De ondernemer of het werk centraal

We nemen je bijvoorbeeld graag mee in het verhaal van Ilse. Ilse is ondernemer in de uitvaartbranche. Wanneer zij mensen vertelde over wat ze deed, vroegen ze vaak hoe dat eigenlijk was voor haar. Ze vond het een rare vraag. ‘Het gaat mij meer om de uitvaarten zelf, om de nabestaanden die ik help een mooie herinnering te geven. Hoe dit voor mij is, komt daarbij op een tweede plaats’, gaf ze aan. Ondernemers zijn zo wel eens terughoudend in het vertellen van verhalen, zeker wanneer het over henzelf gaat. Het werk moet centraal staan, leggen ze dan uit, niet de persoon achter het werk. Toch begon Ilse daar langzaam anders over te denken. De vragen gaven namelijk aan dat er juist interesse was in haar ervaringen.

Eigen ervaringen van uitvaarten

Ilse begon met het delen van de verhalen van uitvaarten op haar social media, natuurlijk met toestemming van de nabestaanden. Waar ze nog steeds de uitvaarten en ervaring van nabestaanden centraal kon zetten, betrok ze ook haar eigen ervaring erbij. Een van de uitvaarten was een grote aangelegenheid geweest, waarbij de dienst informeel werd gegeven. ‘Het was als een borrel, waar iedereen rustig met elkaar kon praten. Af en toe werd even de aandacht gevraagd voor een verhaal, waarna iedereen weer door kon praten. Dat gaf een informele sfeer met ruimte voor alle emoties.’

Ongelooflijk bijzonder

Ook vertelde ze hoe verstild ze was geraakt van een intieme crematie. Het ging om een moeder die na een heel kort ziektebed was overleden. Het verdriet was eigenlijk nog te rauw om te kunnen delen. De nabestaanden kozen er daarom voor om in besloten kring afscheid te nemen. Dit vond plaats in een kleine kapel, aangekleed met prachtige bloemen en muzikaal omlijst door een strijkersduo. ‘Het was ongelofelijk bijzonder om daarbij aanwezig te mogen zijn’, schreef Ilse achteraf. ‘Het is moeilijk om die dienst te zien en niet onberoerd te blijven.

De verhalen van anderen

Ilse experimenteerde ook met het delen van verhalen van anderen. Hoe hadden de nabestaanden de uitvaart en het proces naar de uitvaart toe beleefd? De verhalen waren meer dan een recensie. Ze schreven over wat uitvaarten voor hen betekend had. Ze schreven over hoe ze het contact met Ilse prettig en ondersteunend hadden gevonden. ‘Ilse heeft ons houvast gegeven in een moeilijke tijd. Daar zijn we haar erg dankbaar voor.’

Een groter bereik

Waar Ilse in het begin terughoudend was, leverden de verhalen haar juist veel positieve reacties op. Mensen waren niet alleen te spreken over de inhoud van de verhalen zelf, maar deelden soms zelf ook hun ervaringen. De blogs werden gedeeld en regelmatig opnieuw gelezen. Het leverde voor Ilse een groter bereik en meer begrip op dan ze had gehad zonder de blogs, of wanneer ze enkel feitelijk informatie zou hebben gedeeld op haar website. Ilse is een voorbeeld van een ondernemer die succes vond in het delen van persoonlijke verhalen. Wel moeten we een kanttekening plaatsen bij haar verhaal. Het is namelijk slechts dat… een fictief verhaal.

De kracht van een verhaal

Bij ForYou Media staan verhalen centraal in wat we doen. We geloven dat herkenning en beleving kunnen zorgen voor grotere betrokkenheid van klanten bij je product en groter bereik. Daarom helpen we jou als ondernemer in de beauty-, health- en lifestylebranche graag bij het vertellen en delen van jouw verhaal, of dit nu met een website, blog, volledig eigen magazine of plaatsing in ons ForYou Magazine is. Jouw verhaal is echt, en niet fictief, maar altijd geldt: verhalen werken. Nu moet je ze alleen nog voor jou laten werken!

Gratis adviesgesprek

Neem contact op via 050 7600 800 of vul onderstaand formulier in.