Waar moet een aansprekende en vindbare tekst aan voldoen?

Een goed geschreven tekst is bijna magie. De intro brengt je onder invloed van de spreuk, waarna je de wereld om je heen even vergeet, tot je het einde bereikt hebt. Je schrikt wakker. Hoe lang heb je eigenlijk de tekst al gelezen? Een goochelaar legt nooit de eigen trucs uit, dan gaat de magie van de act verloren. Hoe je een goede blog kunt schrijven is alleen zeker geen lang bewaard geheim. Daarom openen wij van ForYou Media graag onze trukendoos om je tips te geven hoe je dit aan kunt pakken. Hoe schrijf je een aansprekend blogartikel? En, natuurlijk ook belangrijk, hoe zorg je dat mensen je blog kunnen vinden?

Verklap direct het einde

Je kent het vast van een nieuwe John Grisham of klassieke Agatha Christie: een spannende tekst houdt van begin tot eind je aandacht vast. Je wilt het hele verhaal lang weten hoe het afloopt en krijgt pas aan het einde te horen wie de moord heeft gepleegd. Schrijvers van blogteksten proberen dit ook wel eens. Je grijpt de lezer bijvoorbeeld bij de keel met een herkenbaar probleem, waarna de lezer graag wil weten hoe die van het probleem af zou kunnen komen. Benoem dit bij een webtekst alleen niet pas helemaal onderaan, niet iedereen zal namelijk de hele tekst lezen. Het is geen probleem om je informatie alvast vroeg kwijt te geven. Vertel aan het begin wat jouw oplossing is voor het probleem. Focus je blog vervolgens op hoe dit werkt.

Bedenk: wat heeft de klant eraan?

Ga in je blog altijd een stapje verder in het beschrijven van wat je doet. Je wilt van je blog immers geen Wikipedia maken, dat bestaat al. Bedenk van tevoren: wat levert het mijn klanten op? Waar zijn zij naar op zoek? Dit heet ook wel de ‘what’s in it for me’. Mensen kopen of gebruiken jouw product voor een doel. Door je blog naar de klant toe te schrijven gericht op dat doel, wordt het nog interessanter om te lezen.

De ‘tips voor thuis’

Je hoeft niet al je kaarten in de hand te houden bij het schrijven. Geef bijvoorbeeld gerust een paar tips die je klanten alvast thuis kunnen gebruiken. Je raakt ze zo echt niet kwijt omdat ze al jouw kennis al hebben – in tegendeel. Zodra zij jouw tips proberen en erachter komen dat het werkt, komen ze zo weer terug. Want wat heb je nog meer met ze te delen? Laat ik zelf het voortouw nemen. Hier nog een paar tips om een aantrekkelijke tekst te schrijven:

  • Schrijf over een onderwerp dat je enthousiast maakt. Een onderwerp dat je enthousiast maakt, zal er namelijk voor zorgen dat het enthousiasme doorsijpelt in je woorden. Een tekst die leuk is geweest om te schrijven, is meestal ook leuk om te lezen.
  • Probeer niet de aandacht te trekken door uitroeptekens achter iedere zin te zetten of in hoofdletters te schrijven. Dat komt schreeuwerig over en zorgt ervoor dat mensen snel weg klikken.
  • Gebruik speciale elementen. Anekdotes, tips, weetjes, ervaringen, noem maar op. De pagina is jouw speelveld, jij bepaalt de regels.

De tekst vindbaar maken

Goed, het is gelukt. Je hebt een blog geschreven waar je blij mee bent. Je hebt het online gezet en wacht af. De statistieken laten alleen zien dat het weinig gelezen wordt en de inbox met reacties blijft leeg. Hoe kan dat? Een blog moet natuurlijk eerst gevonden worden voor het gelezen wordt. Hier komt zoekmachineoptimalisatie om de hoek kijken. Oftewel: SEO (Search Engine Optimization). Veel mensen haken bij het horen van SEO al snel af. Te ingewikkeld. Niet nodig. Te moeilijk om te leren. In de praktijk valt dit alleen ontzettend mee. Daarom hierbij een spoedcursus:

Spoedcursusje SEO

  • Breng focus aan in je tekst. Wanneer je als onderwerp hanteert “Hoe schrijf ik een aantrekkelijke en vindbare tekst?”, hou je tekst dan bij dit onderwerp zonder te veel uit te wijken. Natuurlijk zou dit blog ook kunnen gaan over het kiezen van goede zoekwoorden of hoe je een goed onderwerp kiest voor je blog, maar dat kun je beter in aparte blogs beschrijven.
  • Benoem je zoekwoorden in het begin van de tekst. Schrijf je over een behandeling? Benoem de naam van je behandeling dan zo vroeg mogelijk in de tekst.
  • Gebruik links. Zorg dat de lezer altijd ergens anders verder kan lezen, of na het lezen van je blogs het product kan bestellen. Zo hou je niet alleen de lezer op je website, ook de webafstruinende robots van Google worden door je website heen geleid en waarderen dit met een hogere positie. Deel het artikel ook op al je sociale kanalen!

Wat als ik het zelf niet wil/kan doen?

Het schrijven van blogs blijft niet voor iedereen gesneden koek. Als ondernemer hou je jezelf misschien het liefste bezig met je klanten en producten en hou je simpelweg geen tijd over voor het schrijven. In dat geval kun je het ook uit handen geven. Onze missie bij ForYou Media is het vergroten van jouw succes. Een van de manieren waarop wij dit kunnen doen, is met het schrijven van je blogartikelen. Je kunt bij ons daarnaast terecht voor allerlei advies en producten: van websites en socials tot een eigen bedrijfsmagazine of een plaatsing in ons ForYou Magazine. Ons team is gespecialiseerd in de Beauty, Health & Lifestyle-branche en zal altijd met jou naar werken aan mooie producten om je bedrijf te laten floreren. Neem hier contact met ons op!

Gratis adviesgesprek

Neem contact op via 050 7600 800 of vul onderstaand formulier in.