Het opbouwen van een klantenkring: feit en fictie

Je hebt je tijd en geld geïnvesteerd in je product. Je bent er trots op en kan bijna niet wachten tot je het aan de man kunt brengen. Zodra je de deuren van jouw bedrijf opent, sta je in het begin toch even te twijfelen. Er lijkt nog weinig schot in te zitten. Je gaat zoeken naar manieren om je klantenkring te vergroten en wordt al snel overspoeld met adviezen. Wat kun je nu het beste wel doen, wat kun je juist het beste vermijden? Wij van ForYou Media vertellen je graag hoe jij de eerste stappen kunt zetten in het opbouwen van je klantenkring.   

Feit: bepaal je identiteit

Voor je wilt werken aan marketing en zo je klantenkring wilt vergroten, kun je het beste eerst een kijkje in de spiegel kijken. Wat wil jij als ondernemer uitdragen? Wat zijn redenen voor potentiële klanten om jouw product te kopen? Waarschijnlijk heb je dit allemaal al bedacht en op papier staan. Het is nu zaak om dit naar de klant te vertalen. Op welke manier kun jij de klant aanspreken? Waarom moet de klant bij jou zijn, en niet een ander? Een manier om dit te bepalen en vast te leggen, is bijvoorbeeld met een merkpaspoort. Hier staat in hoe jij jouw bedrijf onderscheidend in de markt kunt zetten.

Fictie: zichtbaarheid zorgt direct voor nieuwe klanten

Wanneer je investeert in flyers, een online reclamecampagne of een plaatsing in een magazine hoop je eigenlijk dat de telefoonlijn direct roodgloeiend staat. Dat lijkt alleen niet het geval te zijn. Sterker nog, er komen amper reacties op je posts, niemand heeft het over je flyer waar juist zo veel werk in zat. Was het dan allemaal voor niets? Nee – integendeel! Mensen hebben gemiddeld zeven tot negen contactmomenten nodig voordat ze ook maar denken over het aanschaffen van je product. Ga maar na, wanneer je aan het winkelen bent op internet, koop je dan bij de eerste willekeurige winkel die je tegenkomt? Nee, je gaat naar winkels die je kent. Zorg ervoor dat je klanten je leren kennen en geef ze daar de tijd voor. De klanten volgen daarna vanzelf.

Fictie: je kunt het beste overal zichtbaar zijn

Oké, zichtbaar zijn is dus belangrijk. Betekent dit dat je dan direct moet investeren in zo veel mogelijk kanalen? Als je te zien bent op Facebook, Instagram, LinkedIn, Google, op flyers en in magazines, op de radio, televisie en billboards hebben mensen immers zo die zeven tot negen contactmomenten te pakken! Helaas is dat alleen ook niet hoe het werkt. Dat brengt ons namelijk naar het volgende punt.

Feit: focus je doelgroep

Wil je klanten aantrekken, zul je zelf de eerste stap moeten zetten. Door overal zichtbaar te zijn, benader je vaak naast een clubje potentiële klanten ook veel mensen die je product toch niet zullen kopen.  In het opzetten van je bedrijf heb je vast nagedacht over je klanten. Je hebt hier bijvoorbeeld use cases voor gemaakt en fictieve klanten uitgewerkt. Net als bij je USP’s is het nu zaak om deze use cases te vertalen naar gebruik voor marketing. Waar bevindt je klant zich? Kijkt die online of leest die juist liever magazines in een wachtruimte? Bezoekt je klant winkels waar je jouw zichtbaarheid kunt vergroten? Zorg dat je op die plekken aanwezig bent. De rest kan je dan laten zitten. Dat scheelt tijd én geld!

Fictie: het heeft geen zin om oude klanten te benaderen

Het gebeurt ieder bedrijf. Een klant toont interesse in je product, je denkt een mooie deal te kunnen maken en eigenlijk hoeft alleen de handtekening gezet te worden. Dan krijg je een telefoontje of mailtje, waarin de klant zegt: ‘Sorry, ik zie toch van de overeenkomst af’. Het is elke keer een tegenslag. Zet deze klanten alleen niet direct op een ‘zwarte lijst’ van klanten die niet geïnteresseerd zijn. Iets prikkelde de klant toch om bijna overstag te gaan en te tekenen. Misschien was het net niet het goede moment, of zat je klant nog met een klein geldtekort. Wanneer je later contact opneemt, zou het maar zo kunnen dat het wel lukt en je alsnog een tevreden klant krijgt!

Begin met het vergroten van jouw klantenkring

Wij zijn bij ForYou Media altijd bezig met het zoeken naar mooie mogelijkheden voor onze klanten, zodat zij hun eigen klantenkring kunnen vergroten. Onze missie is immers om het bereik en de groei van bedrijven te laten groeien. Wij zijn gespecialiseerd in de Beauty, Health en Lifestylebranche. Wil je meer weten over hoe wij je zouden kunnen helpen? Neem dan contact met ons op!

Gratis adviesgesprek

Neem contact op via 050 7600 800 of vul onderstaand formulier in.