De marketingfunnel: wat is het en hoe kan ik er een maken?

Bij ForYou Media zetten wij ons in om bedrijven zo veel mogelijk te laten groeien en nieuwe klanten aan te laten trekken. Een van de manieren waarop je dit kunt doen, is met het ontwikkelen van een goede marketingfunnel. Wat is een marketingfunnel en hoe kun je er zelf een voor je bedrijf maken?

Even jezelf verwennen

Iedereen heeft wel eens een impulsaankoop gedaan. Je zit op een avond lekker op webwinkels rond te browsen en er springt een product tevoorschijn met een mooi prijskaartje eraan. Die zou je wel willen hebben. Er schieten allemaal gedachtes door je hoofd om het niet te kopen. Ik heb het niet nodig. Ik heb al een vergelijkbaar product. Ik kan het geld beter aan iets anders besteden. Dan verschijnt er een nieuw scherm in beeld: ‘Bedankt voor uw aankoop!’ Ach, het mag ook wel, denk je dan. Het was ook wel tijd om jezelf even te verwennen.

De stappen van een aankoop

Als bedrijf wil je natuurlijk dat je klanten je producten kopen. Niet alle klanten zullen alleen staan te springen om direct zonder twijfel jouw product in hun winkelwagentje te stoppen. Hier lopen ze eerst een aantal stappen voor door. Deze stappen zijn schematisch weergegeven in het AIDA-model. Deze stappen zijn:

  • Awareness (aandacht)
  • Interest (interesse)
  • Desire (drang)
  • Action (actie)

Pas wanneer de klant alle stappen heeft gehad, komt het scherm ‘Bedankt voor uw aankoop’ in beeld. Maar voor het zover is, zullen we bovenaan moeten beginnen.

Het betreden van de funnel

De marketingfunnel heeft de vorm van een trechter. In tegenstelling tot een ‘echte’ trechter bestaat de marketingfunnel eigenlijk uit twee delen. De marketingfunnel zelf en de salesfunnel. Een trechter is bovenaan het breedst. Het begint dan ook met het trekken van de aandacht van je potentiële klanten (‘Awareness’). Zodra iemand interesse toont door bijvoorbeeld een bezoek op je website, het downloaden van een e-book of het lezen van een blog, wordt diegene een prospect, iemand die mogelijk je product interessant vindt (‘Interest’). Je prospect heeft de funnel betreden. Het is aan jou om te zorgen dat je prospect vervolgens niet terugkrabbelt en een lead wordt, iemand die je product wilt kopen.

De marketingfunnel

Je klant loopt in de funnel, de aandacht is getrokken. De content van je website is nu belangrijk. Als hier interessante informatie op staat – bijvoorbeeld in de vorm van blogs of via socialmediaberichten – raakt je klant geïnteresseerd in het onderwerp. Die zou wel meer willen weten. Je biedt daarom bijvoorbeeld om door te klikken naar andere blogs, of je laat de klant een e-book of brochure downloaden. Gefeliciteerd: je prospect is nu een lead!

Het midden van de trechter

Je lead is aan het twijfelen. Zal ik kopen, of zal ik doorklikken? Eigenlijk geef je hier pas aan waarom jouw product geschikt is om het probleem van de klant op te lossen (‘Desire’). Je kunt hem of haar over de grens trekken door korting te geven. Abonneer je nu en krijg 10% korting op je eerste aankoop! De lead zal sneller geneigd zijn tot een aankoop.

De salesfunnel

In deze fase staat de klant op het randje. De producten zitten in het winkelwagentje. De gegevens zijn ingevuld, het is alleen nog maar nodig om op de knop te drukken met ‘Bestel nu’. De uiteindelijke beslissing is natuurlijk aan de klant zelf. Dit is het laatste stukje: de salesfunnel. De salesfunnel is vaak kort. Wat jij kunt doen, is om de aankoop gemakkelijk te maken. Je geeft de voordelen van je product, je geeft informatie over de aankoop. Het is enkel het laatste zetje om de klant over de grens te trekken (‘Action’).

Na de funnel

Nadat de klant door je funnel heen is, betekent dit niet dat je de klant in de steek kunt laten. Zorg voor een fijn, positief gevoel na de aankoop. Er liggen namelijk na de funnel nog genoeg kansen klaar voor het grijpen. Blijf een klant informeren over de aankoop en denk zelf ook na over mogelijkheden. Iemand die net een afspraak heeft gemaakt voor een behandeling is bijvoorbeeld misschien ook wel in andere behandelingen geïnteresseerd. Ook zorgt een positieve ervaring en goede klantenservice voor positieve mond-tot-mond reclame. En dat levert weer nieuwe prospects op: de cirkel is rond.

Zet je bedrijf in de groei

Ben jij op zoek naar manieren om nieuwe prospects aan te trekken, of zoek je hulp om je funnel te verbeteren en van je prospects nieuwe leads te kunnen maken? Of twijfel je toch nog een beetje hoe prospects, leads en funnels werken? Wij van ForYou Media helpen je graag om je marketing naar een hoger niveau te tillen. Wij zijn gespecialiseerd in de Beauty, Health en Lifestyle-branche en zoeken altijd samen met de ondernemers naar mooie oplossingen en producten om hun bedrijf in de groei te zetten. Naast online blogs, websites en socialmediaberichten bieden we ook mogelijkheden aan in print: denk aan een eigen magazine of plaatsing in een special. Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

Gratis adviesgesprek

Neem contact op via 050 7600 800 of vul onderstaand formulier in.