Moet ik mijn marketing zelf doen, of uitbesteden?

Als ondernemer ben je het gezicht van je eigen bedrijf. Het liefste zou je de identiteit naar de buitenwereld ook zelf in handen willen houden. Maar je kunt je marketing ook uitbesteden. Dan wordt je een zorg ontnomen en zie je jouw bedrijf groeien, zonder dat je hier bakken met tijd aan kwijt bent. Hoe zorg je ervoor dat je dan wel je identiteit kunt behouden, zelfs al gaan andere mensen met je marketing aan de slag?

Het stapeltje ‘later’

Het bedrijf was jouw idee, je hebt het zelf opgezet. Nu werk je zelf of met een team iedere dag om van het bedrijf een succesverhaal te maken. Door de jaren heen heb je al je ziel en zaligheid in het bedrijf gestopt en als het op de identiteit van je bedrijf aankomt, weet jij dus ook precies hoe dat eruit ziet. Iemand die jou op een verjaardag aanschiet en vraagt wat je doet, kun je het perfect uitleggen. Net zoals je precies weet hoe je jezelf wil presenteren.

Het donkere bos van marketing

De kanalen waarmee je jezelf kunt laten zien, onder andere op internet, zijn alleen nog wel onbekend. We merken vaak dat marketing voor veel ondernemers een donker bos blijft. Velen denken er ooit nog iets mee te moeten, maar hikken op tegen de hoeveelheid tijd die het kost om zich hier echt in te verdiepen. Tijd die menigeen liever aan klanten besteedt. De marketing komt te liggen op het stapeltje ‘voor later’, waar het al snel naar de bodem verdwijnt. Zonde!

Stap de wereld in

Stel je voor, je pakt het plan er toch weer bij en stapt de wereld van marketing in. Dan krijg je te maken met zaken als zoekwoordanalyse, SEO (Search Engine Optimization), blogs, social media, websitebeheer – en het komt allemaal bovenop je bestaande takenpakket. Toch is het wel belangrijk: of het nu een website is die er netjes uitziet, of een hogere positie in Google zoekresultaten die ervoor zorgt dat klanten je website sneller vinden – ze leveren stuk voor stuk nieuwe klanten op. Waar moet je alleen beginnen?

Zelf blogs schrijven

Je kunt laagdrempelig van start gaan. Schrijf bijvoorbeeld eens een blog over wat je doet. Hier ben je zelf waarschijnlijk enthousiast over, waardoor het een waardevolle toevoeging kan zijn om informatie te delen met je klanten. In blogs heb je de ruimte om je klanten te informeren over dingen waar zij vaak vragen over hebben. Als je een schoonheidssalon hebt, kun je bijvoorbeeld vertellen over de laatste trends of tips geven voor thuisverzorging. Als uitvaartondernemer kun je verhalen delen over bijzondere uitvaarten ter inspiratie, als coach kun je meer informatie geven over jouw methodes. Ga hier gewoon even voor zitten, de onderwerpen schieten je vanzelf te binnen.

Raak je jouw grip kwijt?

Als je in het donkere bos van marketing geen zaklamp of kaart bij de hand hebt, wordt het tijd om hulp in te schakelen. Dat is best spannend, dat geven wij toe. Want hoe weet je zeker dat de hulp aansluit op wat jij wilt? Ineens kun je het gevoel krijgen zelf geen grip meer te hebben op wat er over je bedrijf naar buiten komt. Sterker nog, het voelt alsof je hele identiteit naar de buitenwereld ineens in de handen van vreemden is. Wat als zij jou niet presenteren zoals je jezelf zou willen presenteren?

Voordelen van de marketing zelf uitvoeren:

  • Je hebt volledige zeggenschap over je externe identiteit
  • Je kunt zelf inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Je zit zelf ondergedompeld in het vakgebied en weet hierdoor wat er speelt en wat je hiervan in je marketing kunt gebruiken
  • Je hebt zelf expertise en kunt dus inhoudelijke kennis delen
  • Het is persoonlijk. Alles komt van jouw hand, waardoor je posts en blogs ook naar klanten persoonlijker overkomen

Voordelen van uitbesteden

  • Je behoudt je eigen stem. De kracht van het uitbesteden van je marketing ligt in samenwerking. Een goede partner zal nooit 100% van de identiteit van je bedrijf willen bepalen, maar altijd jouw stem willen vinden. Zo kan er content gemaakt worden die niet alleen prikkelt, maar ook zo van jezelf had kunnen komen.
  • Het scheelt tijd. Terwijl je marketing gedaan wordt, kun jij je op je werk focussen. Je hoeft alleen een oogje in het zeil te houden of alles naar wens is.
  • Je werkt met specialisten. Je kunt als ondernemer met online informatie en enkele boeken al ver komen, maar toch loop je al snel tegen obstakels en vragen aan. Door de marketing uit handen te geven blijft de weg vrij én weet je dat de content, waaronder de blogs, goed is.
  • Een specialist weet niet alleen welke content geschikt is voor jouw kanalen, maar ook hoe deze eruit moet zien: achter de schermen zijn blogs geoptimaliseerd voor Google, wordt een website gebruiksvriendelijk gemaakt en krijg je campagnes op social media die lezers naar je website toe trekken.

‘Content is de reden waardoor online zoeken in de eerste plaats begon’
– Lee Odden

De samenwerking beginnen?

Bij ForYou Media zetten wij ons in om jouw succes te kunnen vergroten. Onze expertise ligt in Beauty, Health & Lifestyle, waar wij ook brede inhoudelijke kennis over hebben. Wij koppelen je aan de specialisten die jou kunnen helpen met jouw vraag zodat we samen kunnen werken aan de groei van je bedrijf. En je eigen identiteit blijft natuurlijk precies zoals jij het wil! Wil je meer weten of de samenwerking beginnen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Gratis adviesgesprek

Neem contact op via 050 7600 800 of vul onderstaand formulier in.