Wil jij als ondernemer overleven… of floreren?

Vol goede moed, grote dromen en enthousiasme start je met je bedrijf. Eindelijk maak je die fantasieën werkelijkheid, verdien je geld met het uitvoeren van je passie. Maar na de zorgeloze wittebroodsweken krijg je onvermijdelijk op een bepaald moment te maken met tegenvallers. De concurrentie blijkt behoorlijk zwaar, je klantenkring blijft steken, er breekt een wereldwijde pandemie uit… Nog steeds ervaar je enthousiasme voor je vak, maar tegelijk ben je aan het overleven. Hoe zorg je ervoor dat je naast overleven ook daadwerkelijk kunt floreren? 

‘Iedereen weet wat hij doet, een gedeelte weet hoe hij het doet, maar weinigen weten waarom hij het doet.’ Simon Sinek

Bepaal je identiteit

Natuurlijk weet jij waarom je gestart bent met je bedrijf. Maar om jouw bedrijf en positie in de markt te consolideren, is het zaak dat anderen dat ook weten. Waarom kiezen mensen voor jouw expertise, jouw product, jouw bedrijf? Nadenken over jouw identiteit is belangrijk bij de opstart, maar óók wanneer je al even bezig bent. Zoals Sinek al zegt: waarom doe jij wat je doet? Pas als je dat kunt beantwoorden, kun je je eigen identiteit goed kennen. En als dat zo ver is, kunnen klanten zich ook in jou hérkennen.

Wie is jouw klant?

Een bedrijf valt of staat bij de klant. Geen klanten betekent geen omzet en dan ook geen bedrijf. Stap één is nadenken over je identiteit, daarna is het zaak te ontdekken wie je daarmee wilt aanspreken. Wie wil en kun je aan je binden? Onthoud hierbij: het bepalen van de doelgroep is als schieten met een scherpschuttersgeweer, niet als het lozen van een schot hagel. Daarmee schiet je immers te ongericht en te vaak naast. Wees precies!

Hoe bepaal je dit?

Het kan lastig zijn om heel precies jouw doelgroep te bepalen. Er is een aantal handvatten dat je kan helpen. Probeer bijvoorbeeld eens het volgende:

  • Segmenteer: deel de markt op in groepen. Mannen of vrouwen, ouderen of jongeren, carrièretijgers of huismannen/-vrouwen?
  • Specificeer: wie hebben nodig wat jij kan aanbieden? Wat voor mensen/andere bedrijven zijn dit, wat willen zij, wie zijn zij, hoe ziet hun leven eruit?
  • Mik niet te laag: durf jij ook te groeien? Probeer de balans te ontdekken tussen wat je aankan en welke groeimogelijkheden je hebt.

‘Mensen kopen geen goederen en diensten. Ze kopen verbintenissen, verhalen en magie.’ Seth Godin

Maak je verhaal…

Ga eens bij jezelf na: waarom besluit je een dienst, product of ervaring aan te schaffen? Vaak gebeurt dat beslissingsproces onbewust. Maar waarom kies je wél voor het ene, maar niet voor het andere bedrijf met hetzelfde product? Vaak komt dat door het gevoel dat een bedrijf bij je oproept. Achter dat gevoel gaat een verhaal schuil. Een goed verhaal gaat over mensen. Het is uniek, maar roept herkenning op. Prikkelt de nieuwsgierigheid, maar verbindt ook. Door jouw verhaal krachtig en doelgericht neer te zetten, toont dat de ziel achter jouw bedrijf. Pas dan ontstaat vertrouwen, interesse, verbinding – en alle ruimte voor jou om te bloeien.

…en verspreid het!

Met het neerzetten van je verhaal ben je er natuurlijk niet. Nu is het zaak om te zorgen dat jouw doelgroep weet dat je bestaat. Hoe? Door het delen van jouw verhaal. Dat kan op verschillende manieren. Maar wist je dat…

… op websites met veel relevante artikelen tot 97% vaker vervolgacties plaatsvinden dan op websites zonder goede content?
… artikelen op jouw website de vindbaarheid in zoekmachines kunnen vergroten?
… sociale media een handig middel zijn om met klanten in contact te komen? Maar liefst 96% van de Nederlanders maakt gebruik van sociale media.

Vergroten van succes

Onze missie bij ForYou Media is het vergroten van jouw succes. Doordat wij gespecialiseerd zijn in de Beauty, Health & Lifestyle-branche, bezitten we over brede inhoudelijke kennis. Zo staan onze medewerkers niet achter je, maar naast je, zodat jij en je bedrijf optimaal kunnen ontwikkelen. Meer leren over hoe jij jouw bedrijf kunt laten floreren? Neem gerust contact op.

Neem contact op

Neem contact op via 050 7600 800 of vul onderstaand formulier in.

Samen kunnen we jouw omzet verbeteren

Wij willen niets liever dan de consument aan jouw bedrijf verbinden. Door jouw doelgroep continu te verrassen met inspirerende en relevante verhalen. Samen kunnen we problemen van consumenten oplossen en hun wensen vervullen.