Ondernemer:
Weet jij hoe jouw klanten zich online gedragen?

Winstgevende kennis: Jouw informatiebron om succesvoller te ondernemen

Tegenwoordig maken consumenten intensief gebruik van online media als ze opzoek zijn naar een product of dienst. Maar liefst 59 procent begint hun zoektocht online. Toch speelt de fysieke winkel nog een belangrijke rol in het aankoopproces. Want gemiddeld wordt 60 procent van de producten vervolgens in een fysieke winkel gekocht. Goed nieuws voor jou als lokale ondernemer, want je zaak is toch vaak een van jouw belangrijkste verkoopkanalen.

Het blijft echter van groot belang om rekening te houden met het online oriëntatiegedrag van consumenten. Of je nu producten of diensten verkoopt, veel mensen die jouw winkel inlopen weten eigenlijk al precies wat ze willen. Puur omdat ze online informatie hebben opgezocht. Als lokale ondernemer zul je hier dus op moeten inspelen. En als je het goed aanpakt, liggen er veel kansen. Volgens Google bezoekt namelijk maar liefst 50 procent van de consumenten die een lokale zoekopdracht op hun smartphone hebben ingevoerd, dezelfde dag nog een winkel. En Nederlandse consumenten die bij hun oriëntatie gebruik maken van social media zijn 32 procent sneller geneigd om dezelfde dag een aankoop te doen.

Door in verschillende online kanalen aanwezig te zijn vergroot je dus direct de kans op verkopen in je fysieke winkel. Maar in welke kanalen moet je dan aanwezig zijn? En wat zijn precies daar de mogelijkheden?

Google

Het zal je niet verbazen dat het meest gebruikte kanaal van consumenten bij het oriënteren Google is. Voor veel mensen begint hier de zoektocht. Zorg dus dat je op veel voorkomende zoektermen rondom jouw producten en/of diensten goed zichtbaar bent. Dit kan door middel van advertenties (SEA) maar ook door jouw eigen website hiervoor te optimaliseren (SEO).

Social media

Ook social media is een must-have geworden voor lokale ondernemers. Hier zoeken mensen naar inspiratie, vragen ze om advies en lezen ze ervaringen. Alleen een eigen Facebookkanaal hebben is niet meer voldoende. Je zult social media actief moeten gaan voeden met professionele, relevante en inspirerende content om consumenten op het juiste moment te raken en in beweging te krijgen.

Externe website

Daarnaast zijn websites van betrouwbare, externe partijen een waardevol kanaal. Zoals websites met content rondom een specifiek thema of voor een specifieke, lokale doelgroep. Consumenten bezoeken deze websites als ze op zoek zijn naar informatie of concrete vragen hebben. Ook zijn deze websites vaak goed zichtbaar in Google als mensen op bepaalde onderwerpen zoeken. Het loont dus om op dergelijke websites aanwezig te zijn met je bedrijf en in content als dé (lokale) expert opgespeeld te worden.

Eigen website

Tenslotte is de eigen website van jouw bedrijf natuurlijk belangrijk. Hier hebben consumenten voornamelijk behoefte aan informatie waar ze direct iets mee kunnen, zoals het aanbod van producten en/of diensten, adresgegevens en openingstijden. Daarnaast is jouw website ook de ideale plek om je expertise te tonen met goede content. Content die vervolgens de vindbaarheid van jouw bedrijf in Google kan verhogen.

De verwachting is dat de komende jaren meer consumenten voor meer producten en diensten vaker eerst online zullen oriënteren. Voor veel lokale ondernemers is het dus noodzakelijk om stappen te maken op het gebied van online. Kijk daarom welke kanalen je in kunt zetten om geen omzet mis te lopen, nu en in de toekomst.

Wil je meer weten over het het online oriëntatiegedrag van consumenten? Neem direct contact op met Paul Carabain via 050 7600 802 of mail naar p.carabain@foryoumedia.nl.

Paul-duo-cut

Paul Carabain
Directeur ForYou Media

Gratis voorstel

Meer naamsbekendheid en meer klanten? Dat begint met een gratis voorstel voor jouw organisatie. We laten zien hoe we leuke, ontroerende en inspirerende verhalen die mensen écht willen lezen onder de aandacht brengen van potentiële klanten én hoe dit omzet kan genereren voor jouw bedrijf.

Al veel bedrijven gingen je voor.
Aanvragen is gratis, je zit nergens aan vast. Waar wacht je nog op?