Weet jij het effect van communicatie
voor jouw bedrijf?

Winstgevende kennis: Jouw informatiebron om succesvoller te ondernemen

Je wilt meer omzet en/of meer klanten. Daarom investeer je op verschillende manieren in communicatie. Met een mooie website, goede vindbaarheid op Google, aanwezigheid op social media en misschien wel advertenties. Natuurlijk wil je dan dat je direct kunt zien hoe dergelijke investeringen een positieve invloed hebben op je bekendheid, hoeveelheid klanten en omzet.

Vaak is het resultaat echter niet meteen duidelijk. En dan begint het twijfelen… je vraagt je af: Wat is überhaupt het effect van communicatie? En hoe kun je beter inzicht krijgen? Het is hierbij belangrijk te realiseren dat er een verschil is tussen korte termijn en lange termijn communicatie. Deze verschillende vormen van communicatie hebben ook verschillende doelstellingen.

Korte termijn communicatie heeft voornamelijk een focus op het stimuleren van directe actie van de consument. Bijvoorbeeld zorgen dat er meteen meer mensen naar jouw website of winkel gaan en een aankoop doen.

Lange termijn communicatie heeft een ander doel, het moet ervoor zorgen dat jouw bedrijf herkenning opbouwt, dat het een vaste plek (breinpositie) in de hoofden van mensen krijgt. Dit is essentieel omdat niet iedereen altijd een actieve en direct behoefte heeft aan jouw product of dienst.

Een voorbeeld:

korting

Stel je wilt als therapeut meer klanten. Dan kun je met een kortingsactie direct mensen verleiden om naar jouw praktijk te komen. Je merkt meteen het effect van een dergelijke marketingactiviteit. Mensen komen speciaal voor dat aanbod binnen. Zijn dit er genoeg dan is de actie een succes.

Of toch niet? Want de actie heeft maar een beperkte werking. Het richt zich primair op mensen die op dat moment behoefte hebben aan een therapeut. Alle andere mensen worden niet aangesproken. Mensen die misschien nog niet weten wat een therapeut allemaal doet. Of die zich (nog) niet realiseren dat een therapeut hen kan helpen. Ook deze mensen zijn potentiële klanten. Misschien niet direct, maar wel in de toekomst.

Lange termijn communicatie moet ervoor zorgen dat er altijd voldoende mensen potentieel geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Daarom vertrouwen grote, succesvolle merken zwaar op campagnes die voor herkenning blijven zorgen. Merken zoals Dove die met reclamecampagnes en opvallende content continu onder de aandacht van hun doelgroep blijven. Zij moeten immers zoveel producten verkopen dat alleen leunen op korte termijn communicatie onvoldoende nieuwe consumenten aantrekt.

Maar wanneer moeten kleinere bedrijven dan beginnen met lange termijn communicatie? Het liefst zo snel mogelijk! Want herkenning opbouwen kost tijd. Mensen moeten meerdere keren met jouw merk in aanraking komen voordat ze het onthouden en er een gevoel bij krijgen.

Voor optimale groei moeten bedrijven daarom de juiste balans vinden tussen lange termijn en korte termijn communicatie. Eén post op social media, artikel of stuk content zal niet voldoende zijn. Een continue stroom van leuke, inspirerende en relevante verhalen (engaging content) rondom jouw merk zal mensen blijven interesseren. Zodat ze op den duur zelf jouw bedrijf op zullen zoeken, of bijvoorbeeld sneller reageren op een (korte termijn) actie. Dit vergt niet perse grote budgetten, maar vooral een wat langere adem. Het bouwen van merkherkenning zal zo, samen met actiegericht communiceren, zeker bijdragen aan omzetgroei.

Wil je meer weten over het effect van communicatie voor jouw bedrijf? Neem direct contact op met Paul Carabain via 050 7600 802 of mail naar p.carabain@foryoumedia.nl.

Paul-duo-cut

Paul Carabain
Directeur ForYou Media

Gratis voorstel

Meer naamsbekendheid en meer klanten? Dat begint met een gratis voorstel voor jouw organisatie. We laten zien hoe we leuke, ontroerende en inspirerende verhalen die mensen écht willen lezen onder de aandacht brengen van potentiële klanten én hoe dit omzet kan genereren voor jouw bedrijf.

Al veel bedrijven gingen je voor.
Aanvragen is gratis, je zit nergens aan vast. Waar wacht je nog op?