Om meer klanten te winnen moet je juist minder ‘reclame’ maken

Winstgevende kennis: Jouw informatiebron om succesvoller te ondernemen

Je hebt een mooie zaak, een goed product en je levert perfecte service. Maar hoe laat je dat aan jouw doelgroep weten? Hoe zorg je dat je opvalt? En het belangrijkste: hoe krijg je het voor elkaar dat mensen daadwerkelijk voor jouw bedrijf kiezen?

We spreken elke dag veel bedrijven en als het om communicatie gaat horen we vaak hetzelfde verhaal. Af en toe een advertentie of aanbieding werkt voor ondernemers onvoldoende om steeds weer nieuwe klanten aan te trekken. Om succesvol te zijn is het daarom belangrijk om meer te doen. Om consumenten minder lastig te vallen met ouderwetse ‘reclame’ maar te raken met voor hen relevante en inspirerende verhalen.

Het ‘touch-tell-sell’ model helpt om dit voor elkaar te krijgen. Hiermee kun je makkelijk inspelen op de verschillende behoeften van consumenten. En communicatie ontwikkelen die écht aansluit bij het oriëntatiegedrag van jouw doelgroep. Het model onderscheidt 3 verschillende lagen in communicatie.

kennis

1. Touch

95% van de aankoopbeslissingen van consumenten worden onbewust genomen, over een langere periode. Vaak zijn mensen dus niet actief op zoek naar een product of dienst en hebben ze weinig tot geen oog voor communicatie van bedrijven. Ook dan is het echter noodzakelijk om op het netvlies van consumenten te komen en zo herkenning op te bouwen. Dit kan het beste met een emotionele boodschap. Iets waarmee je ze kunt raken (touch). Bijvoorbeeld een verhaal dat inspireert, trends signaleert of een groter probleem of wens aankaart gekoppeld aan jouw expertise. Verdiep je hiervoor in je doelgroep. Wat is hun behoefte, wat vinden ze belangrijk en wat speelt er in hun wereld? Zo zorg je ervoor dat jouw boodschap altijd ‘engaging’ is, dat betekent dat consumenten het vanuit zichzelf willen lezen of zien.

Vaak worden deze emotionele boodschappen opgespeeld in magazines, (online) content, op blogs of social media. Deze media hebben een breed bereik en bieden voldoende ruimte om echt een verhaal te kunnen vertellen.

2. Tell

Als consumenten vervolgens meer willen weten over hoe jouw bedrijf kan helpen bij het vervullen van deze wensen of oplossen van problemen moet je duidelijke informatie geven. Op een feitelijke manier vertellen (tell) wat jouw bedrijf relevant maakt voor de consument en hoe ze daarvan kunnen profiteren. Vertel niet alleen de technische details; dat wat jouw bedrijf allemaal kan of welke functies het product heeft. Maar maak het relevant door aan te geven wat de consument er zelf aan heeft. Belangrijk is dat deze functionele communicatieboodschap zo perfect aansluit op de emotionele communicatieboodschap uit de ‘touch’-laag.

De informatie kan los opgespeeld worden in bijvoorbeeld advertenties, banners of SEA (advertenties op Google), op events, via partnerships of gecombineerd worden met de ‘touch’-laag, bijvoorbeeld in een artikel of online content.

kennis
kennis

3. Sell

Daarna is het van belang om consumenten daadwerkelijk te verleiden om tot een aankoop (sell) over te gaan. Hiervoor zul je een reden moeten geven waarom consumenten direct moeten handelen gecombineerd met een duidelijke call-to-action; dat wat de consument moet doen om nu te profiteren. Het is slim om te focussen op mensen die al in aanraking zijn gekomen met, of interesse hebben getoond in jouw bedrijf of product. In de ‘sell’-laag staat daarom kwalitatief bereik centraal. Dit betekent dat er minder mensen jouw boodschap zullen zien maar dat deze kleinere groep wel sneller geneigd zal zijn om tot een aankoop over te gaan dan de consumenten die nog niet eerder van jouw bedrijf hebben gehoord.

‘Sell’-boodschappen worden vaak gecommuniceerd in advertenties, retargeting banners op websites / social media of via e-mail.

Kortom: effectief communiceren vraagt om meer dan alleen kortlopende, actiegerichte reclame. Bij het opstellen van een communicatieplan voor jouw bedrijf is het belangrijk om te zorgen dat al deze verschillende typen communicatieboodschappen vertegenwoordigd en afgestemd zijn. Een dergelijke aanpak zorgt ervoor dat je continu relevant kan zijn voor consumenten. Consumenten die al aan het oriënteren zijn, maar ook de consumenten die nog niet precies weten wat ze in de toekomst nodig hebben.

Wil je meer weten hoe je het ‘touch-tell-sell’ model toe kunt passen voor jouw bedrijf?
Neem direct contact op met Paul Carabain via 050 7600 802.

Als eerste op de hoogte zijn van onze laatste artikelen, nieuws en acties?
Meld je snel aan voor onze nieuwsbrief.

Gratis voorstel

Om met vertrouwen een samenwerking aan te gaan wil je precies weten wat wij voor jou kunnen betekenen. Daarom kun je nu een gratis voorstel voor jouw organisatie ontvangen. Wij zoeken naar leuke, ontroerende en inspirerende verhalen en koppelen dit aan jouw bedrijf.

We laten zien hoe we deze verhalen onder de aandacht brengen van potentiële klanten én hoe dit direct omzet kan genereren. Aanvragen is gratis, je zit nergens aan vast. Waar wacht je nog op?