Ben jij een bouwer of een beheerder?

Ondernemersgeest: Onze maandelijkse column voor ondernemers door ondernemers

Mijn compagnon en ik zijn beiden ondernemers, beiden bouwers. We vinden het leuk om dingen te maken, te creëren, te ontwikkelen. Samen met anderen. We zijn ambitieus, net als iedere andere ondernemer. Maar als ambitie zich alleen maar concentreert op bouwen, wie beheert er dan ‘de winkel’? De winkel die we met zorg hebben gebouwd.

Wanneer je een bouwer bent, dan kun je denk ik niet zo’n goede beheerder zijn. We hebben het wel geprobeerd, maar we zijn er niet zo goed in. Maar het moet wel. Want als we niet beheren wat we hebben gebouwd, dan krijgen we de rekening later (en vaak duurder) gepresenteerd. Maar als we ons te veel met beheren bezighouden, hebben we geen tijd om te bouwen. Dus we volgen onze natuur, en gaan door met bouwen.

Je zou kunnen stellen dat dat bouwen een onderdeel van beheren is. Immers: als je niet naar buiten kijkt om te zien waar kansen liggen of hoe de markt beweegt, dan ben je niet bezig met morgen. Als jouw bedrijf niet mee-verandert met de behoeften van je doelgroep, dan bedien je straks alleen nog het verleden.

Dit onderdeel van het beheren hebben we dus wél in de vingers. Het stukje beheren, dat van iedere dag hetzelfde doen om te behouden, dat lukt niet zo goed. Mijn collega’s praten je graag bij over hoe vaak zij al van werkplek zijn veranderd. We houden van verandering. Van dynamiek. Van energie.

Misschien is de oorzaak ook wel de streef naar perfectie. Als het goed gaat, kan het groter. Als het minder goed gaat, kan het beter. En tja, bepaalde karaktereigenschappen verander je nou eenmaal niet zo snel.

Wat ga jij doen als ondernemer? Ga je aan je beheerder-vaardigheden bouwen? Of ga je bouwvaardigheden beheren?

Ik moet vooral blijven doen wat ik leuk vind. Ik ga vanaf nu bouwen aan mijn beheerder-vaardigheden.

paul

Paul Carabain
Directeur ForYou Media

Samen kunnen we jouw omzet verbeteren

Wij willen niets liever dan de consument aan jouw bedrijf verbinden. Door jouw doelgroep continu te verrassen met inspirerende en relevante verhalen. Samen kunnen we problemen van consumenten oplossen en hun wensen vervullen.